«کردهای مستقر در عراق برای مقابله با حملات تازه ایران آماده می‌شوند»

احزاب کرد ایرانی مستقر در عراق
احزاب کرد ایرانی مستقر در عراق Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی به قلم خبرنگار خود در اقلیم کردستان عراق، از آمادگی احزاب کرد مستقر در این کشور برای مقابله با دور تازه حملات ایران خبر داده است.

آگهی

در این گزارش آمده است که تهران تا ۱۹ سپتامبر به دولت عراق فرصت داده است تا گروه‌های کرد ایرانی را خلع سلاح و از محل استقرار خود به مکانی دورتر از مرز مشترک دو کشور جابجا کند.

تهران تاکید دارد که این مهلت تمدید نخواهد شد و در صورت نادیده گرفته شدن هشدارهای قبلی، دور تازه‌ای از حملات به پایگاه‌ها و مقر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق از سر گرفته می‌شود.

درهمین راستا فواد حسین، وزیر خارجه عراق روز سه‌شنبه در پی هشدارهای مکرر تهران تاکید کرد که بغداد در تدارک انتقال گروها‌ی کرد به مناطقی دور از مرز این اقلیم با ایران است.

به گفته وزیر خارجه عراق، مقدمات این کار که در چارچوب توافق امنیتی اخیر میان دو کشور انجام می‌شود، از هم اکنون آغاز شده است.

در گزارش «ار.اف.ای» آمده است: «مقر این گروه‌ها که از سوی تهران به دامن زدن به اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی متهم شده‌اند، پیش‌تر به دفعات در کردستان عراق بمباران شده بود.»

نویسنده سپس به امضای توافقی میان ایران و دولت عراق در پایان ماه اوت اشاره می‌کند که در آن بر خلع سلاح گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق تاکید شده است.

مقامات کرد عراقی و دولت مرکزی آن کشور، طی روزهای اخیر در دیدار با مقامات ایرانی در تهران بر تمایل خود برای احترام به این توافق تاکید کردند.

این در حالیست که حسن رحمان‌پناه یکی از رهبران «کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران» به رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید که حاضر به تسلیم شدن و به زمین گذاشتن سلاح نیست.

او تصریح می‌کند: «ما برای دفاع از خود مسلح هستیم و برای حمله به ایران، چه اکنون و چه در آینده سلاح به دست نگرفته‌ایم! در منطقه همه اسلحه دارند، همه مردم مسلح هستند! در این بین چرا ما باید خلع سلاح شویم؟ علاوه بر این، ما ایران را مقابل خود داریم و خوشبختانه مسلح هستیم.»

این فعال کرد سپس می‌گوید: «ما به خوبی آماده شده‌ایم. هر کدام از ما برنامه‌ها و مسیرهای تردد روزانه خود را مرور کرده‌ایم. در خانه‌هایمان تغییراتی ایجاد کرده‌ایم. ما خیلی چیزها را تغییر داده‌ایم و همچنان در حال آماده سازی هستیم.»

در ادامه گزارش «ار.اف.ای» می‌خوانیم: «این رهبر کرد مخالف جمهوری اسلامی می‌داند که تهدید جدی است؛ ایران توانایی حمله در خاک عراق را دارد.»

نویسنده سپس به قتل پنج تن از رهبران کرد ایران در تابستان امسال اشاره می‌کند و یادآور می‌شود که سپاه پاسداران ایران پاییز سال گذشته اردوگاه‌های غیرنظامی و نظامی احزاب اپوزیسیون کرد مستقر در عراق را بمباران کرد که طی آن ۲۰ نفر از جمله تعدادی غیرنظامی کشته و ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در ادامه این گزارش آمده است که احزاب کرد پس از مرگ مهسا امینی و فراگیر شدن اعتراض‌ها در ایران، از تعداد زیادی از آوارگان کرد ایرانی که در تظاهرات شرکت کرده بودند، استقبال کرده‌اند.

ار.اف.ای مدعی است که برخی از این افراد پس از فرار به سوی اقلیم کردستان عراق به صفوف نیروهای مسلح «گروه‌های مقاومت کرد» پیوستند.

این احزاب سیاسی مسلح هرگونه قصد و نیت برای انجام عملیات نظامی یا تهاجمی در خاک ایران را رد می‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی آنها را یک تهدید بسیار نزدیک به مرزهای خود می‌داند.

رادیو بین‌المللی فرانسه در پایان این گزارش اشاره می‌کند که به نظر فشار‌ها و هشدارهای مقام‌های ایرانی به بغداد کارساز بوده و در ساعات اخیر به ثمر نشسته است.

صفحه ایکس (توییتر) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

بر اساس اطلاعات رسانه‌های کردزبان که توسط ار.اف.ای تأیید شده، دو حزب از پنج حزب کرد ایرانی (حزب دمکرات کردستان ایران و کومله) عصر پنج‌شنبه برخی از پایگاه‌های خود را در نزدیکی مرز ایران تخلیه کردند.

آگهی

با این حال در گزارش این رادیو آمده است که هنوز اطلاعات دقیق و معتبری در خصوص خلع سلاح این نیروها از سوی منابع محلی دریافت نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان عراق با تصویب بودجه سالانه به اختلافات با اقلیم کردستان پایان داد

مشاور ارشد اردوغان حزب کارگران کردستان را عامل خشونت‌ها در پاریس معرفی کرد

سپاه پاسداران مواضع حزب دموکرات کردستان و کوموله را در عراق هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داد