تنش میان آذربایجان و ارمنستان؛ ایروان از سوی باکو به انجام عملیات نظامی در مرز دو کشور متهم شد

پل و پست بازرسی در جاده ای به سمت منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی در ارمنستان، ژوئیه ۲۰۲۳
پل و پست بازرسی در جاده ای به سمت منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی در ارمنستان، ژوئیه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ارمنستان را به تقویت نیروهای خود در امتداد مرز بین این دو کشور در منطقه قفقاز با هدف تحریک نظامی متهم کرد، ادعایی که ایروان آن را در بحبوحه تنش‌های فزاینده رد کرد.

آگهی

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «در روزهای اخیر میزان قابل توجهی از تسلیحات، تجهیزات و پرسنل به منظور انجام عملیات نظامی جدید در مرزها مشاهده می‌شود.»

به گفته این وزارتخانه، ایروان همچنین نسبت به ایجاد زیرساخت‌های نظامی در منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی که نیروهای حافظ صلح روسیه از سال ۲۰۲۰ در آنجا مستقر هستند، اقدام کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: «آذربایجان حق دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را مطابق با قوانین بین المللی برای خود محفوظ می دارد.»

واکنش ارمنستان

وزارت دفاع ارمنستان در یک بیانیه مطبوعاتی به این موضوع واکنش نشان داد و هرگونه انباشت سلاح و نیرو در نزدیکی مرز و در قره باغ کوهستانی را تکذیب کرد. ارمنستان همچنین با «غیر واقعی خواندن» این اظهارات، آن‌ها را محکوم کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

تنش بین دو طرف در روزهای اخیر تشدید یافته است و ایروان باکو را به مسدود کردن تردد در کریدور لاچین متهم کرده است.

این جاده تنها راه ارتباطی زمینی است که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می‌کند، جایی که به گفته ایروان و سازمان‌های غیردولتی، از منظر بشردوستانه با کمبود غذا، دارو و انرژی مواجه است.

ارمنستان خواستار دخالت سازمان ملل شده است، اقدامی که از منظر باکو موجب تضعیف تلاش‌های صلح‌آمیز می‌شود.

این دو کشور واقع در منطقه قفقاز از اواخر دهه ۱۹۸۰ بر سر قره باغ کوهستانی با یکدیگر درگیر شدند. درگیری که به دو جنگ در این منطقه انجامید. آخرین آن در سال ۲۰۲۰ منجر به شکست نیروهای ارمنی و دستاوردهای ارضی قابل توجه برای آذربایجان شد.

این قلمرو کوهستانی عمدتا محل سکونت ارمنی‌تبارها است، اما در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود.

این دو همسایه علی‌رغم تلاش‌های میانجی‌گرانه‌ی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه تاکنون نتوانستند به یک توافق صلح پایدار دست یابند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش در آسمان؛ دانمارک بمب‌افکن‌های روس و روسیه جنگنده نروژی را رهگیری کردند

هشدار نیروهای دریایی غربی به کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز: از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانید

هشدار آذربایجان به هند و فرانسه در مورد تسلیح ارمنستان؛ الهام علی‌اف: دست به سینه نمی‌نشینیم