مستند چینی درباره توانایی ارتش در حمله به تایوان؛ «سربازان ارتش بی‌درنگ جان خود را فدا می‌کنند»

ارتش آزادی‌بخش خلق چین
ارتش آزادی‌بخش خلق چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پکن مستندی را با موضوع آماده سازی ارتش برای حمله به تایوان در تلویزیون دولتی چین به نمایش گذاشت. در این مستند سربازان چینی از تعهد خود به فدا کردن جانشان در راه وطن در صورت نیاز سخن می‌گویند.

آگهی

«به دنبال رویاها» مستند ۸ قسمتی است که اوایل هفته جاری به مناسبت نود و ششمین سالگرد تاسیس ارتش آزادی‌بخش خلق از تلویزیون مرکزی چین پخش شد. در این مستند مانورهای نظامی و اظهارات ده‌ها سرباز مبنی بر تمایل آن‌ها به فداکردن جانشان در جریان حمله احتمالی به تایوان نمایش داده شده است. 

چین جزیره خودمختار تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌پندارد و مدعی است که در صورت لزوم آن را تسخیر می‌کند. 

رسانه‌های دولتی چین و همچنین ارتش آزادی‌بخش خلق مکررا پیام‌های تبلیغاتی را مبنی بر به روز‌سازی ارتش و ویدیوهایی از تمرینات نظامی به نمایش می‌گذارند.  

این تبلیغات به منظور تقویت ملی‌گرایی چینی، نمایش اعتماد به نفس نظامی پکن علیه تایوان و همچنین نشان‌دادن روابط این جزیره با آمریکا به نمایش درمی‌آیند. اگرچه ایالات متحده تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد شده است که در صورت تهاجم نظامی چین به این جزیره، به آن کمک کند.   

کاخ سفید ماه گذشته از بسته کمک نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری به تایوان رونمایی کرد. این اقدام آمریکا که به باور کارشناسان درنتیجه تجربه این کشور در کمک نظامی به اوکراین اتخاذ شده است، مورد انتقاد پکن قرار گرفت. 

در مستند «به دنبال رویاها» رزمایش «شمشیر مشترک» ارتش چین که به شبیه‌سازی حمله احتمالی به تایوان می‌پرداخت نیز به نمایش گذاشته شده است. این تمرینات نظامی در ماه آوریل و در پی سفر تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان به آمریکا برگزار شد.

دراماتیک‌ترین صحنه‌های این مستند جایی است که سربازان ارتش آزادی‌بخش خلق از تعهد خود به فدا کردن زندگی‌شان در حمله احتمالی به تایوان سخن می‌گویند. 

زواو فنگ، غواص یگان مین‌روبی نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق در این مستند می‌گوید: «اگر جنگ آغاز شود و شرایط خارج‌کردن ایمن مین‌های دریایی بسیار دشوار باشد، ما بدن خود را نثار خواهیم کرد تا گذرگاهی امن برای همرزمانمان پدید آوریم.»

لی پنگ، خلبان اسکادران وانگ های ارتش آزادی‌بخش خلق نیز می‌گوید: «اگر تمام مهماتم را در نبرد به کار برده باشم، جت جنگنده واپسین موشک من برای هجوم به دشمن است.»

فن لیژونگ، یکی از فرماندگان یگان تاکتیک‌های ویژه در این مستند می‌گوید که اگرچه از دست دادن همرزمان دردناک است، اما او باید برای شرایط اضطراری خونسردی خود را حفظ کرده و همیشه آماده نبرد باشد.  

ناو شاندونگ، یکی از سه ناو هواپیمابر چین نیز در این مستند در حال حرکت با چندین کشتی نظامی دیگر به نمایش درآمده است.

Li Gang/Xinhua
ناو هواپیمابر شاندونگ چینLi Gang/Xinhua

ارتش آزادی‌بخش خلق چین طی چندماه اخیر بارها ناو هواپیمابر شاندونگ را به تنگه تایوان اعزام کرده است. همچنین جت‌های جنگنده این ارتش نیز به‌ویژه در دوسال گذشته از میانه این تنگه که مرز غیررسمی چین و تایوان محسوب می‌شود، چندین بار عبور کرده‌اند. به نظر می‌رسد این اقدامات تهدیدآمیز چین پاسخی به نزدیکی روابط و تعاملات تایوان و ایالات متحده باشد که موجب خشم پکن شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم

حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین؛ کشتی انتقال دهنده مهمات از کره شمالی به روسیه در چین لنگر انداخت

وزیر خارجه آمریکا همزمان با تصویب کمک میلیاردی به تایوان، به چین سفر کرد