نشست سران اتحادیه اروپا درباره «مهاجرت» با مقاومت لهستان و مجارستان بی‌نتیجه ماند

نخست وزیر لهستان، ماتئوش موراویسکی، در سمت چپ، و نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان
نخست وزیر لهستان، ماتئوش موراویسکی، در سمت چپ، و نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لهستان و مجارستان به تهدید خود مبنی بر ممانعت از تصویب نتایج مشترک شورای اروپا در مورد مهاجرت عمل کردند. این دو کشور که مدت‌ها دیدگاه‌های سختگیرانه‌ای در موضوع پذیرش و جابجایی پناهجویان داشتند، پس از گفتگوهای طولانی و فشرده همچنان روی نظر خود پافشاری کردند.

آگهی

آنها با پافشاری خود رهبران اتحادیه اروپا را مجبور کردند تا بخش مهاجرت را از نتیجه‌گیری نهایی این اجلاس دو روزه حذف کنند. 

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اتفاق نظر وجود نداشت، اما همگرایی زیادی دیده شد که تا همین چند سال پیش هم وجود نداشت. ما از بین ۲۷ کشور، نظر ۲۵ کشور را به دست آوردیم.»

مخالفت لهستان و مجارستان در واکنش به توافقی بزرگ برای اصلاح سیستم مهاجرت کنونی بود که در اوایل ماه جاری در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ حاصل شد. 

در سیستم جدید از «همبستگی اجباری»سخن رانده شده و به کشورهای عضو سه گزینه برای مقابله جمعی با جریان‌های مهاجرت ارائه داده است که عبارتند از: «پذیرفتن تعدادی از پناهجویان جابجا شدهريال پرداخت ۲۰ هزار یورو برای هر متقاضی رد شده، تامین مالی پشتیبانی عملیاتی مانند فراهم آوری زیرساخت‌ها و پرسنل.»

ورشو و بوداپست به شدت از این سیستم جدید انتقاد کردند. ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان گفت که مکانیسم همبستگی جدید باعث نوعی «مجازات مالی» کشورش خواهد شد و افزود: «به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم با چنین نتیجه‌گیری‌هایی موافقت کنیم.»

ویکتور اوربان، همتای مجارستانی او که مخالف ایجاد «گتوهای مهاجر» است نیز گفت: «ما هیچ قصدی برای اجرای این تصمیمات نداریم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علاوه بر محتوای اصلاحات مهاجرت، لهستان و مجارستان از این واقعیت که این توافق، اولین موفقیت در نوع خود در تقریبا یک دهه گذشته بوده و با اکثریت واجدان شرایط به تصویب رسیده هم ناراحت هستند. 

قانون رای گیری، به طور خودکار اجازه وتو به آنها نداد اما در شورای اروپا، جایی که نتیجه‌گیری باید با اجماع آرا تایید می‌شد، ناراضایتی این دو کشور به اندازه‌ای قوی بود که به تنهایی باعث ویرایش متن نشست شد. 

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در این باره گفت: «در طول این شش یا هفت ساعت مناظره، من دائما از تنگ‌نظری برخی کشورها شگفت‌زده می‌شدم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیاست مهاجرتی مجارستان؛ در ظاهر مهاجرستیز و در عمل تسهیل‌گر عبور پناهجویان؟

تنها عضو اتحادیه اروپا که هیچ وزیر زنی ندارد

اسلواکی توافق مهاجرتی اتحادیه اروپا را اجرایی نمی‌کند