سیاست مهاجرتی مجارستان؛ در ظاهر مهاجرستیز و در عمل تسهیل‌گر عبور پناهجویان؟

پناهجویان در مرز صربستان و مجارستان
پناهجویان در مرز صربستان و مجارستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسلواکی در حالی تدابیر امنیتی در مرز با مجارستان برای مقابله با ورود پناهجویان را افزایش داده است که بوداپست با سیاست سختگیرانه خود در قبال مهاجران شناخته می‌شود.

آگهی

با این حال شواهد زیادی از عبور غیرقانونی پناهجویان از خاک مجارستان وجود دارد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است که در مرز مجارستان با اسلواکی اثرات زیادی از عبور پناهجویان مانند خاکستر آتش، کیسه‌های زباله و گذرنامه‌های پاره‌شده وجود دارد. 

براتیسلاوا در راستای مقابله با افزایش ورود غیرقانونی به خاک اسلواکی از مجارستان تدابیر امنیتی در مرز ۶۷۶ کیلومتری دو کشور را تشدید کرده است. 

پناهجویان که اغلب به دنبال مهاجرت به آلمان هستند در بسیاری از مواقع برای رسیدن به مقصد خود چاره‌ای جز عبور از خاک مجارستان ندارند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ساکنان یکی از روستاهای مجارستان در نزدیکی مرز با اسلواکی اواخر تابستان سال جاری به طور خودجوش گروه‌های گشت‌زنی تشکیل دادند چراکه شاهد افزایش تعداد پناهجویان در منطقه بودند. 

در مقابل پناهجویان اغلب به دلیل سیاست سختگیرانه دولت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان تلاش می‌کنند تا به سرعت از این کشور خارج شوند. بسیاری از آنها از خاک صربستان وارد مجارستان می‌شوند و قاچاقچیان انسان آنها را به نزدیکی مرز اسلواکی منتقل می‌کنند. 

پناهجویان در مجارستان
پناهجویان در مجارستانAP Photo

پناهجوها امکان ثبت درخواست پناهجویی خود در مجارستان را ندارند و باید به سفارت این کشور در کشورهای همسایه مراجعه کنند. تعداد اندکی از آنها این کار را انجام می‌دهند. در همین راستا بنا به  آمار رسمی سال گذشته تنها با درخواست پناهجویی ۱۰ نفر از سوی دولت مجارستان موافقت شد. 

دولت ویکتور اوربان با وجود محکومیت‌های پیاپی از سوی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا بر سیاست مهاجرستیز خود پافشاری کرده است. نخست‌وزیر مجارستان اخیرا همزمان با برگزاری تظاهرات هواداری از فلسطینی‌ها در دیگر کشورهای اروپایی گفته بود که با سیاست مهاجرتی خود توانسته است کشورش را از «تهدید تروریستی» حفظ کند. 

ویکتور اوربان تاکید کرده که «تهدید تروریستی» را بخشی جدانشدنی از مهاجرت است.

با این حال مقام‌های کشورهای همسایه به سیاست مهاجرتی ویکتور اوربان مظنون هستند زیرا تصور می‌کنند که بوداپست عامدانه به پناهجویان اجازه عبور از خاک مجارستان را می‌دهد. 

دولت مجارستان همچنین متهم شده که بیش از ۱۵۰۰ قاچاقچی انسان را طی ماه‌های گذشته آزاد کرده است. گروه‌های مدافع مهاجران در اسلواکی می‌گویند که بسیاری از پناهجویانی که وارد این کشور می‌شوند اهل سوریه هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق تازه رم و تیرانا؛ ایتالیا مهاجران و پناهجویان نجات‌یافته از دریا را به آلبانی منتقل می‌کند

نشست سران اتحادیه اروپا درباره «مهاجرت» با مقاومت لهستان و مجارستان بی‌نتیجه ماند

نخست وزیر اسلواکی پس از جنجال نقشه «مجارستان بزرگ» شال جدیدی به ویکتور اوربان داد