اختلاف در شورای حقوق بشر سازمان ملل بر سر «تحقیقات بی‌پایان» از اسرائیل

United Nations Human Rights Council
United Nations Human Rights Council Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده روز سه‌شنبه به نمایندگی از ۲۷ کشور، «دائمی و بی‌پایان» بودن تحقیقات سازمان ملل متحد از اسرائیل در موضوع ادعاهای نقض حقوق بشر در جریان مناقشه اسرائیل و فلسطین را محکوم کرد.

آگهی

میشل تیلور، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، ضمن اعتراض به گزارش جدید بازرسان کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر (COI) گفت که این کشورها «عمیقا نگران» عملکرد این کمیسیون هستند چراکه به نظر می‌رسد هیچ پایانی برای تحقیقات کمیسیون در موضوع اسرائیل وجود ندارد.

او اعلام کرد که ایالات متحده در کنار کشورهایی همچون اتریش، بریتانیا، کانادا و ایتالیا خواستار پایان دادن به "توجه نامتناسب و طولانی‌مدت به اسرائیل» در شورای حقوق بشر سازمان ملل هستند.

کمیسیون مستقل تحقیق (COI) که بالاترین سطح تحقیقاتی است که می‌تواند به دستور شورای حقوق بشر صادر شود، دو سال پیش از این یعنی در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی در پی افزایش خشونت‌های مرگبار میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تشکیل شد. 

بازرسان این کمیسیون وظیفه دارند تا دربارۀ تمام موارد ادعایی نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه و همه موارد ادعایی نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر در خاک اسرائیل همچنین در سرزمین‌های اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی تحقیق کنند.

این کمیسون در گزارش جدید خود که چند روز پیش منتشر شد، اعلام کرد که بر اساس یافته‌های بازرسان، مقامات هم در اسرائیل و هم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، حقوق مدنی فلسطینیان را از طریق آزار و اذیت، تهدید، دستگیری، بازجویی، بازداشت و شکنجه آنها نقض کرده‌اند و «مقامات اسرائیل مسئول اکثر این تخلفات هستند».

ناوی پیلای، حقوق‌دان اهل آفریقای جنوبی و رئیس این کمیسون گفت: «گزارش ما نشان داد که مقامات اسرائیلی از انواع روش‌های تنبیهی برای بازدارندگی و مداخله در فعالیت‌های اعضای جامعه مدنی فلسطینی استفاده کرده‌اند.»

کمیسیون همچنین از عدم همکاری اسرائیل با بازرسان انتقاد کرد.

حمایت ایران، چین و روسیه از تحقیات کمیسیون

اسرائیل، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی تا کنون بارها از میزان توجه شورای حقوق بشر سازمان به اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

در جریان نشست روز سه‌شنبه، ابراهیم خریشی نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل، بیانیه مشترک ۲۷ کشور به رهبری آمریکا را محکوم کرد و «شرم‌آور» خواند.

ونزوئلا نیز به نمایندگی از چندین کشور از جمله چین، روسیه، ایران، کره شمالی و سوریه، حمایت کامل خود را از مأموریت کمیسیون تحقیق اعلام کرد.

نماینده اتحادیه اروپا نیز گفت که برخی از کشورهای عضو این اتحادیه، به دلیل نگرانی‌هایی که «در رابطه با محدوده اختیارات و ماهیت دائمی» این کمیسیون دارند، از ایجاد آن حمایت نمی‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سی و هفت کشور عضو سازمان ملل در بیانیه‌ای از خانواده‌های دگرباشان جنسی حمایت کردند

پارلمان اروپا ملاک پایبندی به حقوق بشر را برای شرکت‌های مالی اعمال می‌کند

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل: جمهوری اسلامی احتمالا مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است