پاسخ پوتین به پرسش‌های جنگ اوکراین؛ چه چیزی راهبرد روسیه را تعیین می‌کند؟

پوتین در کاخ کرملین میزبان خبرنگاران روس حوزه جنگ در اوکراین. ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳
پوتین در کاخ کرملین میزبان خبرنگاران روس حوزه جنگ در اوکراین. ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در مورد مسائل مختلف از جمله آینده توافق صادرات غلات از اوکراین و آینده جنگ اظهار نظر کرد.

آگهی

با گذشت بیش از پانزده ماه از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، نیروهای دو کشور همچنان با توپخانه، تانک و هواپیماهای بدون سرنشین در امتداد خط مقدمی به درازای هزار کیلومتر با یکدیگر در حال نبرد هستند.

رئیس ‌جمهوری روسیه در این رابطه گفت که هرگونه بسیج عمومی نیروهای بیشتر بستگی به این دارد که اساسا روسیه در جنگ اوکراین به دنبال چیست. پوتین در ادامه افزود که وی هم اکنون با سوالی روبروست که فقط خودش می‌تواند به آن پاسخ دهد و آن این است که آیا روسیه می‌بایست برای تصرف دوباره کی‌یف اقدام کند یا نه؟

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پوتین با به کار بردن واژه «جنگ» بارها به غرب به زبان هشدار تاخت و گفت که روسیه ممکن است یک «منطقه پاک حفاظتی» در خاک اوکراین جهت جلوگیری از حمله به روسیه ایجاد کند و این را هم اضافه کرد که مسکو در حال بررسی لغو توافق تمدید صدور غلات اوکراین از دریای سیاه است.

او تاکید کرد که روسیه نیازی به برقراری حکومت نظامی در سراسر کشور ندارد و در عوض به هرگونه نقض خطوط قرمزش پاسخ در خور خواهد داد. 

پوتین گفت که بسیاری در ایالات متحده جنگ جهانی سوم را نمی‌خواهند، اگرچه واشنگتن این تصور را ایجاد کرد که از تشدید تنش هراسی ندارد.

تلاش دوباره برای تصرف کی‌یف

اما گیج‌کننده‌ترین اظهارات پوتین درباره کی‌یف بود؛ شهری که تنها چند ساعت پس از اینکه پوتین در ۲۴ فوریه سال گذشته میلادی دستور تهاجم به اوکراین را صادر کرد نیروهای روسی در صدد تصرف آن برآمدند که در نهایت موفق نشدند.

پوتین با ارائه پاسخ به سوالات ۱۸ خبرنگار حوزه جنگ و وبلاگ‌نویس اهل روسیه در کاخ کرملین که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد گفت «آیا باید به آنجا برگردیم یا نه؟ چرا چنین پرسش بدیهی را می‌پرسم؟».

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت: «فقط خود من می‌توانم به این پرسش پاسخ دهم.»

نیروهای روسی در همان ابتدای جنگ از کی‌یف عقب نشینی کردند و در نهایت به قسمت‌هایی در شرق و جنوب اوکراین که پوتین اکنون آن‌ها را بخشی از خاک روسیه می‌داند مستقر شدند. اوکراین در عین حال گفته است که تا همه سربازان روسی از سرزمینش بیرون رانده نشوند، هرگز آرام نخواهد گرفت.

بسیج عمومی

پوتین در سپتامبر گذشته اعلام «بسیج جزئی» ۳۰۰ هزار نفر از سربازان ذخیره را داده بود، که همین امر باعث مهاجرت حداقل همین تعداد از مردان روس به سایر کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق بخاطر فرار از این فراخوان شد.

پوتین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال فراخوان مجدد گفت: «امروز نیازی به چنین کاری وجود ندارد.»

با این حال، رهبر روسیه در مورد این موضوع چنان هم قطعی پاسخ نداد و گفت که این موضوع به آن بستگی دارد که مسکو می‌خواهد به چه چیزی دست یابد و اشاره کرد که برخی از شخصیت‌های عمومی معتقدند روسیه به یک یا حتی ۲ میلیون نفر دیگر در لباس رزم نیاز دارد.

پوتین گفت: «بستگی دارد چه می‌خواهیم.»

آسوشیتدپرس
سربازان روسی در اعلام بسیج جزئی در سپتامبر ۲۰۲۲آسوشیتدپرس

روسیه و ضد حمله اوکراین

اگرچه روسیه در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین را تحت کنترل دارد، اما جنگ باعث شد تا معایب نیروهای نظامی روسیه که روزگاری قدرتمند بود و همچنین هزینه‌های هنگفت انسانی در نبردهای شهری مانند نبرد باهموت به عنوان شهری با حدود یک بیستم مساحت کی‌یف – نمایان‌تر شود.

پوتین گفت این درگیری نشان داد که روسیه در زمینه مهمات با دقت بالا و تجهیزات پیچیده ارتباطی دچار کمبود است.

او با به کاربردن اصطلاحی امپریالیستی از دوران تزار که برای بخش‌هایی از جنوب اوکراین استفاده می‌شد گفت که روسیه «تقریبا همه نووُ روسیا» (روسیه جدید) را به کنترل خود در آورده است. اصطلاح «نووُ روسیا» هم اکنون توسط ملی‌گرایان روسی استفاده می‌شود.

پوتین در حالیکه در برخی موارد از عبارت‌های عامیانه روسی هم استفاده می‌کرد گفت که فعلا قرار نیست روسیه مسیر خود را در اوکراین را تغییر دهد. به گفته او، برنامه‌های آتی روسیه در اوکراین زمانی مشخص خواهد شد که حملات متقابل اوکراین که به گفته پوتین از چهارم ژوئن آغاز شده، پایان پذیرد.

آگهی

آمار پوتین از تلفات جانی طرفین درگیر

پوتین گفت: تهاجم اوکراین در هیچ زمینه‌ای موفقیت آمیز نبوده است و تلفات انسانی اوکراین ۱۰ برابر بیشتر از روسیه است.

او گفت که اوکراین بیش از ۱۶۰ تانک و ۲۵ تا ۳۰ درصد خودروهای تامین شده توسط کشورهای خارجی را از دست داده است، در حالی که تنها ۵۴ تانک روسیه نابود شده است.

تخمین زدن میزان کشته‌ها و زخمی‌ها در جنگ روسیه و اوکراین بسیار دشوار است. فرض بر این است که مسکو تعداد کشته‌ها یا مجروحان نبرد را کمتر از واقعیت‌های میدانی اعلام می‌کند و کی‌يف نیز تمایلی به افشای تلفات جنگی خود نداشته است. بنابراین نمی‌توان به طور مستقل اظهارات طرفین از شمار تلفات در مورد میدان نبرد را تایید کرد.

عامل تخریب سد کاخوفکا

پوتین همچنین گفت که اوکراین در ششم ژوئن عمدا با موشک‌های «هیمارس» که توسط ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار داده شده، سد برق آبی کاخوفکا را هدف قرار داده است، اقدامی که به گفته پوتین توامان مانع از ضد حمله‌ کی‌یف شده است.

این در حالی است که اوکراین معتقد است که این روسیه بوده است که این سد واقع در منطقه‌ای که نیروهای روسی در اوایل جنگ آن را تصرف کرده بودند، منفجر کرده است.

آگهی
آسوشیتدپرس
آسیب وارده به سد کاخوفکا در هفتم ژوئن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

اعلام حکومت نظامی

پوتین گفت روسیه باید با عوامل دشمن بجنگد و دفاع در برابر حملات در عمق خاک خود را بهبود بخشد، اما نیازی به پیروی از الگوی اوکراین در اعلام حکومت نظامی ندارد.

«دلیلی وجود ندارد که یک نوع رژیم خاص یا حکومت نظامی در کشور وضع شود، امروز نیازی به چنین چیزی نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ولادیمیر پوتین و «احمق‌های مفیدش» در اروپا؛ سیاستمداران اروپایی که همچنان حامی روسیه هستند

هیات میانجی‌گر آفریقایی برای ملاقات با پوتین به روسیه رفت؛ زلنسکی: مذاکره‌ با مسکو انجماد نبرد است

اهداف اعلامی روسیه در اوکراین از زبان پوتین؛ «استقرار سلاح‌ هسته‌ای در بلاروس هشداری برای غرب است»