آمریکا مدعی شد «۱۰۰ هزار» نیروی روسیه در جنگ اوکراین کشته و زخمی شده‌اند

جان کربی سخنگوی امور مرتبط با امنیت ملی آمریکا
جان کربی سخنگوی امور مرتبط با امنیت ملی آمریکا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تخمین زدن میزان کشته‌ها و زخمی‌ها در جنگ روسیه و اوکراین بسیار دشوار است. فرض بر این است که مسکو تعداد کشته‌ها یا مجروحان نبرد را کمتر از واقعیت‌های میدانی اعلام می‌کند و کی‌يف نیز تمایلی به افشای تلفات جنگی خود نداشته است. البته اسناد محرمانه پنتاگون که در ماه آوریل افشا شد، برآورد خودش را دارد.

آگهی

کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی، جدیدترین آمار از میزان تلفات نیروهای ارتش روسیه را بر طبق «برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده» اعلام کرد. جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید جزییات خاصی در مورد نحوه محاسبه این اعداد و ارقام توسط ایالات متحده ارائه نکرد، و فقط به این موضوع بسنده کرد که این آمار شامل اطلاعات تایید شده است. البته آقای کربی در مورد تلفات اوکراینی هیچ گونه آمار جدیدی را در ارائه نکرد.

«نیمی از تلفات مربوط به محکومان قضایی آموزش‌ندیده است»

مقامات آمریکایی معتقدند که از آنجا که مسکو از سربازان و زندانیان آموزش‌ندیده در خطوط مقدم در شرق اوکراین استفاده می‌کند، تلفات روسیه از سرعت بیشتری نسبت به اوکراین برخوردار است.

آقای کربی ضمن اشاره به حملات روسیه در فصل زمستان گفت که «تلاش روسیه برای حمله به دونباس ناکام مانده است.» وی گفت «دسامبر گذشته، روسیه تهاجم گسترده‌ای در چندین خط مقدم از جمله به سمت ووهلدار، آودیئیفکا، باهموت و کرمینا آغاز کرد. بیشتر این تلاش‌ها متوقف شد و با شکست مواجه شد. روسیه قادر به تصرف هیچ منطقه مهم راهبردی نبوده است.»

او گفت که روس‌ها در باهموت توانسته‌اند برخی دستاورد تدریجی داشته باشند، اما متحمل «هزینه خیلی خیلی وحشتناکی» شده‌اند؛ چرا که به گفته او «روسیه ذخایر نظامی و نیروهای مسلح خود مستهلک کرده است.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در جریان درگیری‌های «پنج ماه گذشته» در باهموت و سایر مناطق اوکراین، ارتش روسیه متحمل ۱۰۰ هزار کشته و زخمی شده است. آقای کربی همچنین گفت که از این تعداد ۲۰ هزار نفر کشته شدند که نیمی از آن‌ها از گروه مزدور واگنر از جمله محکومانی هستند که از زندان برای پیوستن به جنگ آزاد شده‌اند.

او گفت که اکثر سربازان گروه مزدور واگنر «محکومین روسی بودند که بدون جنگ یا آموزش کافی، رهبری رزمی، یا هرگونه احساس فرماندهی و کنترل سازمانی به نبرد در باهموت اعزام شدند.» کربی افزود: «این اعداد واقعاً خیره کننده است.» چرا که این آمار سه برابر بیشتر از مجموع کشته‌ها و زخمی‌های نیروهای آمریکایی در «نبرد گوادال‌کانال» علیه ژاپن در جنگ جهانی دوم است.

تدارکات تسلیحاتی در دو سوی نبرد

در آخرین به روز رسانی اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا آمده است که از تابستان گذشته، روسیه «گسترده‌ترین سامانه‌های دفاعی نظامی که در چند دهه اخیر در اقصی نقاط جهان وجود دارد» را در مناطق تحت کنترل خود در اوکراین و همچنین در مناطق مرزی خود گردآوری کرده است.

این در حالی است که یوگنی پریگوژین فرمانده نیروهای مزدور واگنر بارها و بارها با تشکیلات نظامی مسکو بر سر اجرای عملیات نظامی روسیه در اوکراین و به گفته او «حمایت ناکافی از سربازان واگنر» درگیر شده است. پریگوژین در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت که برای ادامه حملات در باهموت روزانه به دست‌کم ۳۰۰ تن گلوله توپ نیاز دارد.

در آنسوی نبرد، آقای کربی گفت که بسته تسلیحاتی دیگر ایالات متحده برای اوکراین به زودی اعلام خواهد شد.

آسوشیتدپرس
سرباز اوکراینی در نبرد باهموتآسوشیتدپرس

آمار کلی تلفات از ابتدای جنگ تا پایان سال اول

اسناد محرمانه پنتاگون که در ماه آوریل افشا شد تخمین زده است که روسیه تا فوریه ۲۰۲۳، بین ۱۸۹۵۰۰ تا ۲۲۳ هزار «کشته و زخمی» داشته است، که از این تعداد، ۴۳ هزار نفر مربوط به تعداد «کشته‌ها: در در عملیات میدانی می‌شود. این سند همچنین تخمین می‌زند که اوکراین نیز ۱۲۴۵۰۰ تا ۱۳۱ هزار «کشته و زخمی» داشته است که ۱۷۵ هزار نفر از آن‌ها در عملیات «کشته» شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اگر روس‌ها به مقر ریاست جمهوری اوکراین حمله می‌کردند زلنسکی چه می‌کرد؟

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم

روسیه: حضور نظامی آمریکا در ژاپن مانع صلح مسکو و توکیو است