نبرد بی‌پایان باهموت؛ گروه واگنر: از مسکو تدارکات نرسد عقب‌نشینی می‌کنیم

نمایی از فراز شهر باهموت به تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۳.
نمایی از فراز شهر باهموت به تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود ده ماه از تقلای نظامیان روس برای تصرف باقی شهر کوچک و ویران اما راهبردی «باهموت» در شرق اوکراین می‌گذرد. کی‌يف می‌گوید با چنگ و دندان از این شهر که روسیه آن را پله‌ای برای حمله به شهرهای دیگر می‌داند، در برابر گروه مزدور واگنر و نیز ارتش روسیه دفاع خواهد کرد.

آگهی

با سپری شدن ماه‌ها از زمان آغاز درگیری در شهر راهبردی «باهموت» و بروز نشانه‌هایی از وجود اختلاف بین نیروهای ارتش روسیه و نیروهای مزدور گروه واگنر؛ فرمانده این گروه تهدید کرده است که اگر مسکو به موقع و فوری مهمات لازم را به آن‌ها ارسال نکند اوضاع به همین شکل پیش نخواهد رفت.

این در حالی است که در آنسوی میدان نبرد، سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرده است که ارتش این کشور توانسته است همچنان کنترل یکی از مسیرهای اصلی تدارکاتی به شهر باهموت را حفظ کند.

سرهئی چرواتی سخنگوی نیروهای اوکراینی در شرق این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «چند هفته است که روس‌ها درباره بستن جاده موسوم به «شاهراه حیات» و همچنین کنترل مداوم آتش بر روی آن دم می‌زنند. بله، قبول دارم که شرایط در آنجا واقعا دشوار است... (اما) نیروهای دفاعی اوکراین به روس‌ها اجازه نداده‌اند که مسیر تدارکاتی ما را قطع کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«شاهراه حیات» نامی است که به جاده‌ بین شهر ویران‌شده‌ باهموت و شهر همجوار آن «چاسیو یار» به فاصله‌ی هفده کیلومتری در غرب اطلاق می‌شود.

این فرمانده ارشد نظامی اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور ۵۸ حمله روسیه را طی شبانه روز گذشته در امتداد جنوب منطقه دونتسک دفع کرده‌اند.

هرچند که شهر همجوار«چاسیو یار» در ارتفاعات بالاتری نسبت به شهر باهموت قرار دارد و گمان می‌رود که نیروهای اوکراینی استحکامات دفاعی خود را در آنجا ایجاد کرده باشند؛ اما به گفته تحلیلگران نظامی اگر شهر باهموت سقوط کند، شهر «چاسیو یار» هدف بعدی حملات روسیه خواهد بود.

آسوشیتدپرس
سرباز اوکراینی مجروح شده در باهموت به تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

انتقاد فرمانده گروه واگنر از سران نظامی روسیه با چاشنی تهدید

یوگنی پریگوژین که به عنوان فرمانده گروه واگنر روسیه بارها ادعاهای تأیید نشده‌ای از پیشروی نیروهای تحت امرش کرده است، در یک بیانیه صوتی که عصر شنبه منتشر شد، گفت که نیروهایش توانسته‌اند حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر دیگر نیز در باهموت پیشروی کنند و تنها ۳ کیلومتر مربع از شهر در دست اوکراین قرار دارد.»

پریگوژین این را هم افزود که برای تصرف این چند ده متر ۹۴ سرباز خود را را از دست داده است. وی خاطرنشان کرد که «اگر مهمات بیشتری داشتیم، میزان تلفات پنج برابر کمتر می شد.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

پریگوژین در مورد ادعاهای مکرر کرملین مبنی بر پیشبرد امور در اوکراین مطابق با برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام شده گفت: «روسیه در آستانه یک فاجعه قرار دارد.» 

وی با متهم کردن فرماندهان ارشد نظامی روسیه به فریب کاری در مورد جنگ گفت: «باید از فریب دادن مردم و گفتن این که همه چیز خوب است دست برداریم.»

وی در مصاحبه ویدئویی تقریبا یک ساعت و نیمه خود، نامه‌ای را خواند که روز جمعه برای شویگو وزیر دفاع روسیه فرستاده بود و در آن اولتیماتوم داد که اگر وزارت دفاع روسیه فورا مهمات مورد نیاز را تامین نکند، مزدوران خود را از باهموت بیرون خواهد کشید.

پریگوژین به تحقیر رهبران نظامی روسیه ادامه داد و گفت که دستاوردهای نظامی ارتش روسیه در اوکراین خنده دار بوده است. «ما [از زمان آغاز جنگ] چه کردیم؟ ارتش روسیه - دومین ارتش در جهان - را به چه چیزی تبدیل کرده‌ایم؟ کی میدونه ... ما چه ارتشی هستیم که نمی‌توانیم از پس اوکراین ریزه میزه بر بیاییم؟»

همه جا یک آشفته است و هیچ نظمی وجود ندارد. ارتش همه چیز دارد، اما مطلقاً هیچ هدایت و کنترلی در کار نیست. این در حالی است که یک شکاف مطلق بین آنچه در سنگرها اتفاق می‌افتد و آنچه که در ستاد می‌دانند و به آن فکر می‌کنند وجود دارد.»

آسوشیتدپرس
یوگنی پریگوژین فرمانده گروه واگنر در یک پیام ویدئویی به تاریخ سوم مارس ۲۰۲۳.آسوشیتدپرس

آیا اوکراین عنصر غافلگیری را از دست داده است؟

در حالیکه روز گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با محکوم کردن حملات گسترده روسیه به شهرهای مختلف اوکراین، وعده داده بود که نظامیان کشورش مقدمات حمله متقابل علیه نیروهای مسکو را تدارک خواهند دید، اما بررسی تصاویر هوایی از منطقه درگیری از آمادگی نیروهای ارتش روسیه حکایت دارد.

بر اساس گزارش ها، آماده سازی اوکراین برای حمله متقابل علیه نیروهای روسیه تقریبا کامل شده و این حملات هر لحظه و از هم اکنون می‌تواند آغاز شود. با این حال، با توجه به بررسی‌های انجام شده از تصاویر هوایی، به نظر نمی‌رسد بتوان انتظار یک نتیجه مطلوب را برای اوکراین متصور شد؛ علت آن هم مشخص است چرا که اوکراین قابلیت عنصر غافلگیری خود را از دست داده است. 

درست قبل از زمستان سال گذشته بود که اوکراین در یک حمله متقابل غافلگیرانه، موفق شد بخش‌های زیادی از سرزمین‌های اشغال شده را پس بگیرد؛ اما این بار روسیه ماه‌ها فرصت داشته تا خود را برای چنین حمله‌ای آماده کند.

آگهی

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش روسیه بر شمار سربازان و تجهیزات خود در منطقه افزوده است. بر این اساس، روسیه برای جلوگیری از تهاجم نیروهای اوکراینی، در امتداد خطوط مقدم، سنگرهای طولانی همراه با مهمات ایجاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله پهپادی به مخازن نفتی کریمه؛ کی‌یف: انتقام‌ جان‌باختگان حمله روسیه به اومان را می‌گیریم

زلنسکی نخستین‌بار به طور علنی آمار تلفات سربازان اوکراینی از زمان حمله روسیه را اعلام کرد

هشدار زلنسکی در مورد تبعات کمبود تسلیحات؛ بایدن: ۶۰ میلیارد دلار را دریافت شده بدان