اگر روس‌ها به مقر ریاست جمهوری اوکراین حمله می‌کردند زلنسکی چه می‌کرد؟

زلنسکی در جلسه‌ای در جمع فرماندهان نظامی به تاریخ هشتم ژوئیه ۲۰۲۲
زلنسکی در جلسه‌ای در جمع فرماندهان نظامی به تاریخ هشتم ژوئیه ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که مقامات روسیه هیچ‌گاه در مورد احتمال حمله به مقر ریاست جمهوری اوکراین در کی‌یف اظهارنظری نکرداه‌اند اما زلنسکی می‌گوید تمهیداتی اندیشیده شده و تصمیمش را گرفته بود.

آگهی

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی محلی گفت اگر نظامیان روسیه در روزهای ابتدایی جنگ به دفتر او در کی‌يف حمله می‌کردند، او و همکارانش هرگز حاضر به تسلیم نبودند و تا لحظه آخر می‌جنگیدند.

زلنسکی در مصاحبه‌ای که روز شنبه از کانال ۱+۱ اوکراین پخش شد، گفت: «من بلدم چگونه تیراندازی کنم.» رئیس جمهوری اوکراین همچنین مدعی شد که همیشه با خود سلاحی حمل می‌کند و مرتبا با آن تمرین می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ممکن است بجای اینکه اسیر شود، از این اسلحه در جهت پایان دادن به زندگی خودش استفاده کند، در جواب گفت: «نه، نه، نه.» «این [برای تیراندازی] به خودم نیست. بلکه قطعا برای شلیک [به دشمن] است.»

AP/Ukrainian Presidential Press Office
ولودیمیر زلنسکی دو روز پس از حمله روسیه در کی یف، ۲۶ فوریه ۲۰۲۲AP/Ukrainian Presidential Press Office

زلنسکی با اشاره به مراحل آغازین حمله روسیه به اوکراین توضیح داد که اگر او توسط نیروهای روسی به اسارت گرفته می‌شد، همچون یک «لکه ننگ» می‌بود. او گفت «فکرش را بکنید که همه رسانه‌ها تیتر بزنند «رئیس جمهوری اوکراین توسط روس‌ها اسیر شده است؟ این مسلما یک ننگ است و معتقدم که مایه شرمساری می‌بود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همزمان با آغاز عملیات نظامی مسکو در فوریه ۲۰۲۲، مقامات اوکراینی ادعا کرده بودند که نیروهای ویژه روسیه تلاش داشتند ضمن نفوذ به کی‌یف، به مقر ریاست جمهوری اوکراین در خیابان «بانکووا» نیز حمله‌ور شوند.

این در حالی است که در روزهای اولیه درگیری، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، به نفتالی بنت نخست‌وزیر وقت اسرائیل گفته بود که به دنبال تصرف کی‌یف یا کشتن زلنسکی نیست. کرملین هیچ‌گاه این گفته آقای بنت را تایید یا رد نکرد.

Evgeniy Maloletka/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
زلنسکی در دفتر کارش در کی‌یف، ۹ آوریل ۲۰۲۲Evgeniy Maloletka/Copyright 2022 The AP. All rights reserved

نفتالی بنت درباره دیدارش با پوتین در مسکو در ماه مارس ۲۰۲۲ گفته بود که در آن زمان «اطلاع داشتم که زلنسکی در پناهگاهی در معرض تهدید است.» بنت سپس مدعی شد که رئیس جمهوری روسیه به او اطمینان داده است که زلنسکی هدفی برای نیروهای روس نیست.

ظاهرا آقای بنت «بلافاصله» پس از دیدارش با پوتین، با زلنسکی تماس می‌گیرد تا به او اطمینان دهد «پوتین قصد جان [زلنسکی] را ندارد» به گفته بنت تنها «دو ساعت بعد، زلنسکی به دفتر کار خود باز می‌گردد و یک عکس سلفی گرفت». عکسی که بعدها به عنوان نشان شجاعت و عدم ترس او قلمداد شد.

با حمله روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، از کشورش فرار نکرد. در واقع، زلنسکی بارها از خط مقدم جبهه بازدید و با سربازان و غیرنظامیان آسیب‌دیده دیدار کرد. او همچنین بارها و بارها در جلسات و دیدارهای دیپلماتیک به صورت حضوری و ویدئویی شرکت کرد.

Efrem Lukatsky/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
زلنسکی در بازدید از بوچا در نزدیکی کی‌یف، پایتخت، آوریل ۲۰۲۲Efrem Lukatsky/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.

زلنسکی در مصاحبه روز گذشته خود این را هم خاطر نشان ساخت که در آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، «جعبه‌های حاوی سلاح و مهمات در قسمت‌های مختلف خیابان بانکووا جاسازی کرده بوده‌اند» تا در صورت ورود نظامیان روس به این خیابان که مقر ریاست جمهوری در آن قرار گرفته است، از خود دفاع کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای پدافند هوای اوکراین یک پهپاد خودی را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند

آمریکا مدعی شد «۱۰۰ هزار» نیروی روسیه در جنگ اوکراین کشته و زخمی شده‌اند

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند