نیروهای پدافند هوای اوکراین یک پهپاد خودی را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند

نیروهای پدافند هوای اوکراین یک پهپاد خودی را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند
نیروهای پدافند هوای اوکراین یک پهپاد خودی را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند Copyright SERGEI SUPINSKY/AFP or licensors
Copyright SERGEI SUPINSKY/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روز گذشته پس از اینکه کنترل یک پهپاد از دست نیروهای این کشور خارج می‌شود، مجبور می‌شوند آن را سرنگون کنند.

آگهی

در ابتدا آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین خبر داد که یک پهپاد دشمن سرنگون شده است؛ اما طولی نکشید که نیروی هوایی این کشور خبر داد که این پهپاد اوکراینی بوده است و برای جلوگیری از پیش‌آمدن «شرایط نامطلوب» نابود شده است.

صدای گلوله و انفجار به مدت یک ربع تا ۲۰ دقیقه در کی‌یف طنین‌انداز بود و قبل‌تر از آن نیز روسیه موجی از حملات شبانه را در چهارشنبه و پنجشنبه انجام داده بود.

نیروی هوایی اوکراین در این رابطه اعلام کرد که «در حدود ساعت هشت بعد از ظهر به وقت محلی، یک هواپیمای بدون سرنشین بیرق‌دار تی.بی.۲ در یک عملیات برنامه‌ریزی شده در کی‌یف کنترل خود را از دست می‌دهد ... [در نهایت] این هدف منهدم شد!» و در حال حاضر نیروها مشغول بررسی دلایل نقص فنی «احتمالی» هستند.

همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی‌ها، خبرنگاران خبرگزاری فرانسه یک پهپاد را در آسمان مشاهده کردند که پدافند هوایی سعی داشت آن را ساقط کند، و در همین حین هم اداره نظامی شهر کی‌یف اعلام کرده بود که «پدافند هوایی فعال شده است».

تا اینکه ابری از دود سیاه در هوا پدیدار شد و اعلام شد که هشدار حمله هوایی به پایان رسیده است. ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی از لحظه انفجار نشان می‌دهد که افراد حاضر در صحنه با دیدن ساقط شدن این پهپاد، خوشحال شده و سوت و فریاد کشیدند.

آسوشیتدپرس
مردم شهر کی‌یف در حال نظاره کردن سقوط پهپاد به تاریخ چهارم مه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

ویتالی کلیچ‌کو شهردار کی‌یف نیز خبر داد که این پهپاد در طبقه همکف یک مرکز خرید چهار طبقه در منطقه سولومیانسکی سرنگون شد و آتش‌نشانان بلافاصله آتش را خاموش کردند.

کلیچکو گفت که آتش به وسعت پنجاه متر مربع پخش شده بود و خسارت‌های جزئی به بار آورده است، اما هیچ فردی در این حادثه آسیب ندیده است. 

مسکو روز پنجشنبه آمریکا را به طراحی یک حمله پهپادی به کاخ کرملین متهم کرد، اتهامی که واشنگتن آن را رد کرد. 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز ضمن رد هرگونه مسئولیت داشتن در حمله به کرملین گفته بود که «ما به مسکو یا پوتین حمله نمی‌کنیم».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اوکراین مدعی شد که در یک شب ۲۱ فروند از ۲۶ پهپاد ساخت ایران را سرنگون کرده است

اگر روس‌ها به مقر ریاست جمهوری اوکراین حمله می‌کردند زلنسکی چه می‌کرد؟

چتربازان روسیه در شرق «چاسیو یار» مستقر شدند؛ اهمیت تصرف این شهر اوکراین در چیست؟