از انفجار سد کاخوفکای اوکراین چه می‌دانیم؛ کی‌یف خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد

تصویر هوایی از سد خسارت دیده کاخوفکا در نزدیکی منطقه خرسون در جنوب اوکراین
تصویر هوایی از سد خسارت دیده کاخوفکا در نزدیکی منطقه خرسون در جنوب اوکراین Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین عصر روز سه‌شنبه در واکنش به تخریب سد کاخوفکا در منطقه خرسون روسیه را به دست داشتن در آن متهم کرد و خواستار واکنش جهانی به این واقعه شد.

آگهی

تخریب بخش‌هایی از سد «کاخوفکا» در بخش اشغالی جنوب اوکراین که دو طرف مناقشه نظامی در این کشور یکدیگر را به دست داشتن در آن متهم می‌کنند جان ده‌ها هزار تن از ساکنان منطقه را با خطر مواجه کرده است.

این سد که منشا اصلی تخریب جزئی آن هنوز مشخص نشده، امکان تامین آب کشت‌زارها و مزارع کشاوری وسیع جنوب اوکراین و همچنین شمال کریمه را فراهم می‌کند.

روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمه خاک خود کرد.

اقدام تلافی جویانه، انفجار تصادفی یا حمله موشکی احتمالاتی است که به عنوان عامل تخریب این سد به جا مانده از دوران شوروی سابق بر روی رودخانه دنیپرو مطرح شده است.

فرماندهی کل نیروهای ارتش اوکراین در جبهه جنوب روز سه‌شنبه مدعی شد که سد کاخوفکا «توسط نیروهای اشغالگر روسیه منهدم شد.»

به گفته ولادیمیر لئونتیف، شهردار نوا کاخوفکا، شهری در منطقه خرسون که تحت کنترل نیروهای روسیه است این سد در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه هدف حملاتی متعدد قرار گرفت.

این در حالیست که فرماندار منصوب کرملین در منطقه خرسون نیز مدعی شده است که سد کاخوفکا هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

مقام‌های روس اعلام کرده‌اند که جان دست کم ۲۲ هزار نفر در ۱۴ شهر منطقه خرسون بواسطه تخریب سد کاخوفکا در خطر است؛ از سوی دیگر گزارش‌های حاکی است که برق بخش‌هایی از منطقه خرسون که یازده نوامبر گذشته آزاد شده بود قطع شده است.

۲۴ منطقه زیر آب رفت

اوکراین تخلیه برخی از ساکنان را از مناطق جنوبی مشرف به محل حادثه آغاز کرده است. به گفته شرکت برق و آب دولتی اوکراین، علاوه بر این، نیروگاه برق آبی کاخوفکا به دلیل انفجار صورت گرفته در موتورخانه‌ آن «به طور کامل ویران شده» و در کوتاه مدت قابل بازسازی نیست.

ایگور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین روز سه‌شنبه پس از حمله شبانه به سد کاخوفکا در جنوب این کشور اعلام کرد که ۲۴ بخش از منطقه خرسون زیر آب رفته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون دست کم یک هزار غیرنظامی از محل تخلیه شدند تاکید کرد که عملیات تخلیه ساکنان همچنان ادامه دارد.

گفتنی است که شهر نوا کاخوفکا در منطقه خرسون که تحت کنترل نیروهای روسیه قرار دارد نیز دچار سیل‌زدگی شده است.

زلنسکی: جهان باید واکنش نشان دهد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین عصر روز سه‌شنبه در واکنش به تخریب سد کاخوفکا در منطقه خرسون روسیه را به دست داشتن در آن متهم کرد و خواستار واکنش جهانی به این واقعه شد.

آقای زلنسکی در حالی خواستار واکنش جدی جامعه جهانی به تخریب این سد حیاتی در جنوب اوکراین شده است که مسکو ضمن رد اتهامات کرملین به صورت متقابل کی‌یف را به دست داشتن در آن متهم کرده است.

رئیس جمهوری اوکراین با انتشار پیامی تلگرامی تاکید کرد: «جهان باید واکنش نشان دهد. روسیه در حال جنگ علیه زندگی، علیه طبیعت و علیه تمدن است.» وی همچنین روسیه متهم کرد که سد کاخوفکا را ابتدا مین‌گذاری و سپس منفجر کرده است.

شورای اروپا: تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی جنایت جنگی است

از سوی دیگر شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز با انتشار توییتی به تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین واکنش نشان داد و اعلام کرد که از این حادثه بهت‌زده شده است.

وی در این پیام تصریخ کرد که «تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی به وضوح به عنوان یک جنایت جنگی شناخته می‌شود و ما روسیه و نیروهای نیابتی آن را مسئول این واقعه می‌دانیم.»

کی‌یف خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت شد

مقامات اوکراینی همچنین با تاکید دوباره بر دست داشتن مسکو در انفجار سد کاخوفکا واقع در منطقه تحت کنترل روسیه خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی این واقعه شدند.

آگهی

دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد که کشورش«خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

وی همچنین از اتحادیه اروپا و گروه ۷ خواست تا با واکنش جدی به این واقعه، تحریم‌های ویرانگر جدیدی را علیه روسیه اعمال کنند.

گفتنی است که سد کاخوفکا علاوه بر آب شبه جزیره کریمه، آب مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را که تحت کنترل روسیه است نیز تامین می‌کند.

خطری فوری بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا را تهدید نمی‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا با تهدید فوری ناشی از تخریب سد و نیرگاه برق آبی کاخوفکا روبرو نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آب سد کاخوفکا علاوه بر کمک به تولید برق در نیروگاه آبی متصل به سد، برای خنک کردن سوخت و مواد احتراقی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آگهی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توییتری اعلام کرد کرد: «هیچ خطر هسته‌ای فوری در حال حاضر وجود ندارد.» در این پیام تاکید شده است که کارشناسان آژانس با حضور در سایت تحت اشغال زاپوریژٓیا، «به دقت وضعیت را زیر نظر دارند» و گزینه‌های لازم را برای جلوگیری از بروز حادثه احتمالی بررسی می‌کنند.

این در حالیست که مقامات اوکراین همچنان نسبت به تبعات زیست محیطی این واقعه و نقش آن بر عملکرد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هشدار می‌دهند.

میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین در پیامی خطاب به رسانه‌های و خبرنگاران تاکید کرد: جهان بار دیگر در آستانه یک فاجعه هسته ای قرار گرفته است، زیرا بزرگترین نیروگاه هسته‌ایِ اروپا، «منبع خنک کننده خود را از دست داده است» و «این خطر اکنون به سرعت در حال جدی‌تر شدن است.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در نشست شورای حکام این نهاد که طی این هفته در وین برپا است، یادآور شد که خسارت وارده به سد در حال حاضر باعث می‌شود که هر ساعت ۵ سانتی‌متر از سطح آب مخزن آن کاسته شود.

تخریب کامل نیروگاه آبی سد کاخوفکا

از سوی دیگر، شرکت اوکراینی اداره کننده نیروگاه آبی سد کاخوفکا روز سه‌شنبه از تخریب کامل این نیروگاه خبر داد.

آگهی

رئیس شرکت اوکریدرووانرگو چند ساعت پس از تخریب جزئی سد واقع در امتداد رودخانه دنیپرو گفت: نیروگاه برق آبی سد کاخوفکا «به طور کامل ویران شده است.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«نخستین نتایج عملیات ضد تهاجمی» اوکراین؛ کی‌یف مدعی آزادسازی سه روستا در دونتسک شد

جوزپ بورل: همه چیز نشان می‌دهد روسیه پشت تخریب سد کاخوفکا قرار دارد

سی‌ان‌ان: حمله پهپادی به کرملین از درون روسیه و توسط عوامل اوکراین انجام شد