«نخستین نتایج عملیات ضد تهاجمی» اوکراین؛ کی‌یف مدعی آزادسازی سه روستا در دونتسک شد

نبرد نیروهای اوکراینی با نظامیان روسیه در نزدیکی شهر باهموت
نبرد نیروهای اوکراینی با نظامیان روسیه در نزدیکی شهر باهموت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کی‌یف مدعی شد که نظامیان اوکراینی در پی ضد حملات هفته گذشته به پیشروی‌ها و فتوحاتی در جنوب شرقی این کشور دست یافته‌اند.

آگهی

ارتش اوکراین در این خصوص تصریح کرد که نخستین دستاورد این حملات آزاد سازی سه روستای تحت اشغال در این منطقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای تحت امر کی‌یف در ویدئوهایی که به صورت مستقل قابل تایید نیست تصاویری را از به اهتزار درآمدن پرچم اوکراین بر فراز ساختمانی تخریب شده بر اثر بمباران‌ در یکی از روستاهای منطقه دونتسک و نیز تصاویر سرباران اوکراینی به همراه پرچم این کشور در یکی دیگر از روستاهای این منطقه را منتشر کرده‌اند.

در یکی از این ویدیو‌ها که در فیس‌بوک منتشر شده یک سرباز اوکراینی می‌گوید: «ما دشمن را از سرزمین مادری خود بیرون می کنیم. این قوی‌ترین احساسی است که وجود دارد. اوکراین پیروز خواهد شد.»

یک سخنگوی ارتش اوکراین در جریان یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: «ما شاهد اولین نتایج عملیات ضد تهاجمی در این منطقه هستیم.»

از سوی دیگر، معاون وزیر دفاع اوکراین نیز مدعی شد که نظامیان این کشور روستای ماکاریوکا در مجاورت دو روستای دیگر آزاد شده را از اشغال خارج کرده و در جبهه جنوبی حدود ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متر در دو جهت پیشروی کرده‌اند.

وی با انتشار مطلبی در پیام‌رسان تلگرام افزود: «هیچیک از مواضع ما در مسیرهایی که نیروها حالت دفاعی به خود گرفته‌اند، از دست نرفته است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر آغاز عملیات ضد تهاجمی اوکراین را مورد تایید قرار داده اما تاکید کرده بود که این نیروها در شکستن خطوط دفاعی روسیه ناکام بوده و تلفات زیادی را متحمل شده‌اند.

این در حالیست که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به تازگی در یکی از گزارش‌های شبانه خود، بدون اشاره به منطقه خاصی از جبهه‌های نبرد از رشادت‌های نیروهای نظامیان کشورش تمجید و ستایش کرده بود.

آقای زلنسکی در این پیام ضمن تقدیر از آنچه سربازان اوکراینی انجام داده‌اند تنها به دو بخش اصلی درگیری‌ها در شرق و جنوب کشورش اشاره کرده بود.

وی روز شنبه با ارسال پیامی بسیار آشکار از آغاز عملیات ضد تهاجمی نظامیان اوکراینی با هدف بازپس‌گیری سرزمین‌های شرق و جنوب کشورش سخن گفت و تایید کرد که «عملیات ضد حمله و دفاعی» در حال انجام است.

مقامات کی‌یف پیش‌تر از وضع آنچه یک دوره «سکوت عملیاتی» خوانده شد خبر داده و خواستار آن شده بودند که برای جلوگیری از به خطرافتادن عملیات یاد شده از افشای هر گونه اطلاعات در این خصوص ممانعت به عمل آید.

در گزارش رویترز آمده است که با وجود در دسترس بودن اطلاعات بسیار اندک از سوی کی‌یف و شمار بسیار کم گزارش‌های مستقل از خطوط مقدم، ارزیابی دقیق وضعیت میدان‌های نبرد در جبهه‌های شرق و جنوب اوکراین در حال حاضر دشوار شده است.

پیشرفت‌های نظامی یاد شده در جنوب شرق اوکراین که کی‌یف مدعی آن شده در حالی روی داده که تخریب سد کاخوفکا در غرب منطقه خرسون هفته گذشته بسیاری از اراضی مشرف به این منطقه را زیر آب برد و سبب انجام عملیاتی گسترده برای نجات و تخلیه ساکنان شد.

ارتش اوکراین همچنین پیش‌تر اعلام کرده بود که در پی ضد حملاتی در جنوب دونتسک بخشی از اراضی نزدیک به شهر باهموت را که روسیه ماه گذشته پس از ماه‌ها نبرد مرگبار مدعی تصرف آن شد، پس گرفته است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرده است که یک تیپ پیاده موتوری از نیروهای این کشور طی روزهای اخیر در خطوط مقدم نبرد در اطراف شهر آودیوکا واقع در شرق اوکراین اقدام به پیشروی کرده و یکی از مواضع نظامیان روس را تصرف کرده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضد حملات کی‌یف؛ پرچم‌های زرد و آبی اوکراین در مناطق آزاد شده به اهتراز درآمد

از انفجار سد کاخوفکای اوکراین چه می‌دانیم؛ کی‌یف خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است