جوزپ بورل: همه چیز نشان می‌دهد روسیه پشت تخریب سد کاخوفکا قرار دارد

تخریب سد کاخوفکا در اوکراین
تخریب سد کاخوفکا در اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) گفت «همه چیز نشان می‌دهد» روسیه در پشت شکستن سد کاخوفکا قرار دارد.

آگهی

سد کاخوفکا روز سه‌شنبه تخریب شد و هزاران نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد، چرا که آب ذخیره شده در مخزن آن به رودخانه دنیپرو سرازیر شد و ده‌ها روستا و بخش‌هایی از شهر خرسون را با سیل مواجه کرد. مسکو و کی‌یف متقابلا یکدیگر را به تخریب این سد متهم کرده‌اند.

آقای بورل که در یک مصاحبه با تلویزیون دولتی اسپانیا شرکت کرده بود در این باره گفت: «سد بمباران نشده، بلکه با مواد منفجره قرار داده شده در توربین‌های آن تخریب شده است. این منطقه تحت کنترل روسیه است.»

وی اضافه کرد: «من آنجا نبودم تا بفهمم چه کسی این کار را انجام داده است. با این حال همه چیز نشان می‌دهد که اگر این اتفاق در منطقه تحت کنترل روسیه رخ داده، دشوار است باور کنیم که کار عامل دیگری بوده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه عواقب تخریب سد از منظر انسان‌دوستانه برای آوارگان اوکراینی «وحشتناک» بوده است، گفت: «از نظر زیست محیطی نیز این حادثه باعث یک فاجعه زیست محیطی خواهد شد.»

ایگور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، روز جمعه گفت که دست کم پنج نفر در نتیجه سیل جاری شده پس از تخریب جان خود را از دست دادند و ۱۳ نفر دیگر نیز مفقود شده‌ند.

به گفته یک فرماندار منطقه، سیل تاکنون ۶۰۰ کیلومتر مربع زمین را زیر آب برده است.

تصاویر نشان می دهد بخش قابل توجهی از منطقه خرسون در نتیجه شکسته شدن سد زیر آب رفته است

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

عکس‌های ماهواره‌ای که شرکت فناوری «مکسار» از محل حادثه ثبت کرده است وسعت خسارت‌های ناشی از سیل را در شهرها و روستاهای اطراف رود دنیپرو نشان می‌دهد. در این تصاویر زیر آب رفتن خانه‌ها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در منطقه خرسون دیده می‌شود.

از سوی دیگر در برخی تصاویر مشخص است که علاوه بر واحدهای مسکونی، مزارع هم به زیر آب رفته‌اند. مارتین گریفیث، رئیس امور امدادی سازمان ملل متحد گفته است که ابعاد «فاجعه» طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۴۲ هزار نفر در معرض خطر سیل در پی تخریب سد کاخوفکا؛ عملیات تخلیه در جریان است

از انفجار سد کاخوفکای اوکراین چه می‌دانیم؛ کی‌یف خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد

دبیرکل ناتو: هنوز برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه دیر نشده است