۴۲ هزار نفر در معرض خطر سیل در پی تخریب سد کاخوفکا؛ عملیات تخلیه در جریان است

سیل در اوکراین در پی تخریب یک سد
سیل در اوکراین در پی تخریب یک سد Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سد و نیروگاه آبی «کاخوفکا» واقع در جنوب اوکراین بامداد روز سه‌شنبه ۶ ژوئن بر اثر انفجاری تخریب و آب پشت سد به مناطق پیرامون آن سرازیر شد. سیل بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه خرسون را درنوردیده و زندگی هزاران نفر مختل شده است.

آگهی

آخرین تحولات در رابطه با این حادثه از این قرار است:

  • ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین صبح چهارشنبه در پیامی که در تلگرام منتشر شد گفت: «صدها هزار نفر از دسترسی به آب آشامیدنی محروم شده‌اند.» وی تاکید کرد که تخلیه مردم و تامین فوری آب آشامیدنی از اولویت‌های اصلی است. 
  • خبرگزاری دولتی تاس روسیه روز چهارشنبه گزارش داد که در پی تخریب سد کاخوفکا و آبگرفتگی منطقه وسیعی در اراضی تحت کنترل روسیه در منطقه خرسون وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. این رسانه به نقل از اورژانس اعلام کرده است که حدود دو هزار و ۷۰۰ واحد ملک مسکونی پس از تخریب سد زیر آب رفته و تقریبا ۱۳۰۰ نفر تخلیه شده‌اند. مقامات مورد حمایت مسکو گفته‌اند که دست‌کم هفت نفر ناپدید شده‌اند.
آسوشیتدپرس
آبگرفتگی در پی تخریب سدآسوشیتدپرس
  • مقامات اوکراینی اعلام کردند که حدود ۴۲ هزار نفر پس از تخریب این سد در دو سوی رودخانه دنیپرو در معرض خطر سیل قرار دارند و پیش بینی می‌شود سیل در روز چهارشنبه به اوج خود برسد. 

  • ساکنان این مناطق که آب تا زانوهایشان بالا آمده است سعی می‌کنند با کمک نیروهای امدادی به مکان‌های امن منتقل شوند.

  • خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که نیروهای روسیه در منطقه خرسون «۴۰ مرکز اسکان موقت ایجاد کرده‌اند که توانایی اسکان ۳۴۷ نفر را دارد.»

وزارت شرایط اضطراری روسیه گفته است که «گروهی متشکل از ۳۵۰ امدادگر آماده فعالیت در منطقه خرسون هستند.»

  • در سمت غربی منطقه که تحت کنترل اوکراین است الکساندر پروکودین، رئیس اداره نظامی منطقه خرسون در ویدئویی گفت که انتظار می‌رود سطح آب طی ۲۰ ساعت آینده یک متر دیگر افزایش یابد.

  • ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را مسئول انفجار در سد کاخوفکا دانست. وی ضمن محکوم کردن این حمله آن را «بمب کشتار جمعی زیست‌ محیطی» خواند. آقای زلنسکی همچنین در سخنرانی شبانه خود گفت که تنها راه رهایی از این گونه «اقدامات تروریستی» آزادسازی کل اوکراین است.

  • روزنامه‌نگاران و مقامات اوکراینی این ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند که شهر سیل‌زده اولشکی در کرانه چپ رودخانه دنیپرو را نشان می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به ادعای روسیه که گلوله باران سد توسط نیروهای اوکراینی را عامل تخریب آن عنوان کرده بود، گفت: «این کار از نظر فیزیکی غیر ممکن است. این سد مین‌گذاری شده است. نیروهای اشغالگر روس این سد را مین‌گذاری کردند.» 

آسوشیتدپرس
سیل در منطقه خرسون اوکراینآسوشیتدپرس
  • جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده هنوز نمی‌تواند به طور قطعی بگوید چه کسی مسئول فروریختن این سد است. 
  • مارتین گریفیت، مدیر کمک‌‌های سازمان ملل متحد گفت: «ابعاد واقعی این فاجعه در روزهای آتی به طور کامل مشخص خواهد شد. اما کاملا واضح است که هزاران نفر در هر دو سمت مرز در جنوب اوکراین درحال حاضر با مشکلات زیادی از جمله نبود مسکن،خانه، امنیت، آب و معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند.»
  • دولت اوکراین از ساکنان در پایین منطقه سیل‌زده خواست که خانه‌های خود را تخلیه کنند. در حال حاضر نیز هزاران نفر خانه‌های خویش را ترک کرده‌اند. الکساندر پروکودین، فرماندار خرسون گفت که در حال حاضر ۱۶ هزار نفر در منطقه بحرانی مواجهه با سیل زندگی می‌کنند. عملیات تخلیه در جریان است.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موسسه لرزه‌نگاری نروژ: هنگام تخریب سد کاخوفکا در اوکراین انفجار رخ داد

جوزپ بورل: همه چیز نشان می‌دهد روسیه پشت تخریب سد کاخوفکا قرار دارد

تصاویری از سد شکسته «کاخوفکا» که در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین منفجر شد