اهداف اعلامی روسیه در اوکراین از زبان پوتین؛ «استقرار سلاح‌ هسته‌ای در بلاروس هشداری برای غرب است»

پوتین در حال سخنرانی در مجمع اقتصادی روسیه در سن پترزبورگ
پوتین در حال سخنرانی در مجمع اقتصادی روسیه در سن پترزبورگ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه اعلام کرد که هم اکنون سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر کرده است، چیزی که او برای اولین بار آن را تأیید کرد. وی این اقدام را نوعی یادآوری به کشورهای غربی دانست که نمی‌تواند شکست راهبردی به روسیه تحمیل کنند.

آگهی

پوتین در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی روسیه در سن پترزبورگ گفت کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در حال حاضر به متحد نزدیکش یعنی بلاروس تحویل داده شده است، با این حال تاکید کرد که فعلا نیازی نمی‌بیند که به سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود.

پوتین گفت: «همانطور که می‌دانید ما در حال رایزنی با متحد خود لوکاشنکو [رئیس جمهوری بلاروس] بودیم که بخشی از این سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به خاک بلاروس منتقل کنیم؛ [در اینجا می‌گویم که] این موضوع اتفاق افتاده است.»

ولادیمیر پوتین در این رابطه افزود که هدف از اولین استقرار چنین کلاهک‌هایی (سلاح‌های هسته‌ای کوتاه‌بردی که می‌توانند به طور بالقوه در میدان نبرد مورد استفاده قرار گیرند) در خارج از روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، هشدار به غرب در مورد تسلیح و حمایت از اوکراین بوده است.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «این [اقدام] دقیقا به عنوان یک عنصر بازدارنده است تا همه کسانی که به فکر تحمیل شکست راهبردی به ما هستند، از عواقب آن غافل نباشند.»

لوکاشنکو، متحد سرسخت پوتین اواخر روز سه‌شنبه گفته بود که کشورش تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه را آغاز کرده است؛ تسلیحاتی که برخی از آن‌ها سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی است که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ به ژاپن پرتاب کرد.

رهبر روسیه در ماه مارس با استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس موافقت کرده بود و به استقرار چنین سلاح‌هایی توسط ایالات متحده در بسیاری از کشورهای اروپایی طی چندین دهه اشاره می‌کرد.

تنها در صورت تهدید موجودیت دولت روسیه

ایالات متحده از تصمیم پوتین انتقاد کرده است اما گفته است که قصد تغییر موضع خود در قبال سلاح‌های هسته‌ای راهبردی را ندارد و نشانه‌ای هم دال بر آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای مشاهده نکرده است.

با این حال، اقدام روسیه توسط واشنگتن و متحدانش و همچنین چین که مکررا نسبت به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین هشدار داده است، از نزدیک تحت نظر است.

پوتین گفت که غرب هر آنچه در توان دارد را برای تحمیل شکست راهبری به روسیه در اوکراین به کار بسته است. پوتین گفت: اما روسیه در حال حاضر نیازی به متوسل شدن به سلاح‌های هسته‌ای ندارد و این نشان می‌دهد که هیچ تغییری در موضع هسته‌ای مسکو وجود ندارد و تنها در صورت تهدید موجودیت دولت روسیه چنین اقدامی را متصور است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پوتین گفت: «سلاح‌های هسته‌ای برای تضمین امنیت‌ ما به معنای وسیع کلمه و موجودیت دولت روسیه ساخته شده‌اند، اما ما... نیازی به استفاده از آن‌ها نداریم».

اما او گفت که مذاکرات با غرب برای کاهش زرادخانه هسته‌ای عظیم روسیه که بزرگترین زرادخانه جهان است، نشدنی بود.

او در حین صحبت با نخبگان سیاسی و تجاری کشورش گفت که ضدحملات اوکراین علیه نیروهای روسیه تاکنون هیچ موفقیت معناداری نداشته است. پوتین گفت که نیروهای کی‌يف متحمل خسارات سنگینی شده اند و «هیچ شانسی» در برابر ارتش روسیه ندارند.

او پیشنهاد کرد که اوکراین به زودی تجهیزات نظامی خود را تمام خواهد کرد و کاملا متکی به سخت افزارهای ارائه شده توسط غرب خواهد بود و توانایی این کشور برای جنگیدن طولانی مدت تضعیف میشود.

پوتین با یادآوری اهداف اعلام شده خود در آغاز جنگ برای «نظامی‌زدایی کردن» و «نازی‌زدایی» اوکراین گفت: «در مورد نظامی‌زدایی کردن که اوکراین به زودی تجهیزات خود را به طور کامل از دست خواهد داد. هر چیزی که با آن می جنگند و هر چیزی که استفاده می‌کنند از خارج آورده م‌ شود. خوب، شما نمی توانید برای مدت طولانی اینطور مبارزه کنید.»

پوتین در مورد جنگنده‌های اف-۱۶ هشدار داد

تحلیلگران نظامی مستقل می‌گویند که در نزدیک به شانزده ماه جنگ، اوکراین از ارتش بسیار بزرگتر روسیه بهتر عمل کرده است و این کشور را مجبور به عقب نشینی از اطراف شهرهای کی‌یف، خارکیف و خرسون کرده است.

اوکراین اعلام کرده است که هفت روستا و ۱۰۰ کیلومتر مربع را در مراحل اولیه ضدحمله خود بازپس گرفته است. اما وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهای این کشور تلاش‌های متقابل ارتش اوکراین را در نقاط مختلف خط مقدم در شبانه‌روز گذشته دفع کرده‌اند و خسارات زیادی به نیروهای کی‌یف وارد کرده‌اند.

پوتین گفت: جنگ‌افزارهای غربی مانند تانک‌های لئوپارد آلمان به طور مرتب نابود می‌شوند و اگر کی‌یف جنگنده‌های اف-شانزده آمریکایی را از متحدان خود دریافت کند، آنها نیز در آتش خواهند سوخت.

آگهی

شکی نیست که اف-شانزده‌ها نیز در آتش خواهند سوخت. اما اگر آن‌ها در خارج از اوکراین مستقر شوند و در عملیات جنگی [علیه روسیه] مورد استفاده قرار گیرند، [آن وقت است که] باید ببینیم که چگونه و در چه محلی با ادواتی که در عملیات جنگی علیه ما استفاده می‌شود، درگیر شویم.»

او گفت که این یک «خطر جدی» برای کشاندن ناتو به درگیری است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیات میانجی‌گر آفریقایی برای ملاقات با پوتین به روسیه رفت؛ زلنسکی: مذاکره‌ با مسکو انجماد نبرد است

واکنش مسکو به کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: جنگ ترکیبی آمریکا تحقیری به سبک ویتنام به دنبال دارد

رویترز: ایران در اوج نگرانی غرب صدها فروند موشک بالستیک به روسیه فرستاده است