رهبران جهان از ولادیمیر پوتین تا امانوئل ماکرون به برلوسکونی ادای احترام کردند

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه
سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از مرگ سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا در ۸۶ سالگی، رهبران جهان از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گرفته تا امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به این شخصیت جنجالی‌ تاریخ ایتالیا ادای احترام کردند.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیام تسلیت خود خطاب به سرجو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا نوشت: «برای من، سیلویو یک فرد عزیز و یک دوست واقعی بود.»

آقای پوتین در ادامه پیام تسلیت خود به «خرد»، «انرژی باورنکردنی» و «حس شوخ‌طبعی» این «میهن‌پرست واقعی» که «سهم ارزشمندی» در روابط روسیه و ایتالیا داشت، اشاره کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم در پیام تسلیت خود نوشت: «کاوالیر (شوالیه)، یکی از چهره‌های مهم ایتالیای معاصر که سال‌ها جلوی صحنه سیاست در این کشور بود، درگذشت.»

پاپ فرانسیس که خود او هم در بیمارستان بستری است، روز دوشنبه در پیامی از شخصیت «پرانرژی» ایتالیا که مسئولیت‌های عمومی در این کشور را بر عهده گرفته بود، ستایش کرد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر ناسیونالیست مجارستان هم در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار عکسی که او را در کنار آقای برلوسکونی نشان می‌دهد، نوشت: «در آرامش بخواب دوست من.»

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه از شنیدن خبر درگذشت آقای برلوسکونی «غمگین» شده است، گفت: «او ایتالیا را در یک دوره گذار سیاسی رهبری کرد و از آن زمان به بعد به کار برای کشور محبوبش ادامه داد.»

در ادامه واکنش‌ها به خبر درگذشت سیلویو برلوسکونی، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در پیامی که توسط سخنگویش قرائت شد، او را شخصیتی معرفی کرد که «برای چندین دهه اثر قابل توجهی از خود در سیاست ایتالیا» بر جای گذاشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در واکنش به خبر درگذشت برلوسکونی، از او به عنوان «دوست بزرگ اسرائیل» ستایش کرد.

در اسپانیا، آلبرتو نونیز فیخو، رهبر حزب مردم از جناح راست میانه که پیش‌بینی می‌شود در انتخابات ماه ژوئیه آرای قابل توجهی را به دست بیاورد، تاکید کرد که «کاوالیر (شوالیه) تاریخ سیاسی ایتالیا را برای چندین دهه مشخص کرده است.»

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید از سیلویو برلوسکونی به عنوان شخصیتی که برای ‌«پیشبرد روابط دوجانبه» میان رم و واشنگتن تلاش کرده است، یاد کرد و گفت: «ما امروز به مناسبت درگذشت نخست‌وزیر پیشین ایتالیا در کنار مردم این کشور هستیم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم گفت که از شنیدن خبر درگذشت برلوسکونی «متأسف» شده است.

همچنین جورجا ملونی، نخست‌وزیر راست افراطی ایتالیا در یک پیام ویدئویی، یاد و خاطره متحد خود و «یکی از تاثیرگذارترین مردان تاریخ ایتالیا» را گرامی داشت.

حزب راست‌گرای «فورزا ایتالیا» که آقای برلوسکونی به نمایندگی از آن به مجلس سنا راه یافته بود از شرکای کوچک دولت ائتلافی کنونی ایتالیا محسوب می‌شود.

متئو رنتزی، نخست وزیر پیشین ایتالیا و یکی از سناتورهای این کشور هم در واکنش به درگذشت آقای برلوسکونی با بیان اینکه «بسیاری او را دوست داشتند و بسیاری هم از او متنفر بودند»، گفت: «امروز همه باید بدانند که تأثیر او نه تنها بر سیاست، بلکه در اقتصاد، ورزش و تلویزیون بی‌سابقه بوده است.»

ماتئو سالوینی که به داشتن دیدگاه‌های ضدمهاجرتی در ایتالیا مشهور است، گفت: «از اینکه یک ایتالیایی بزرگ ما را ترک می‌کند، متاسف هستم. یکی از بهترین‌ها در تمام زمینه‌ها.»

مخالفان چه گفتند؟

تجلیل متحدان و موافقان آقای برلوسکونی از او در حالی است که مخالفان سیاسی‌اش هم نسبت به این شخصیت سابق ایتالیا ادای احترام می‌کنند.

جوزپه کونته، نخست وزیر پیشین ایتالیا و رهبر جنبش «۵ ستاره» با بیان اینکه آقای برلوسکونی بحث‌های عمومی را «شعله‌ور و دوقطبی» کرد، از او به عنوان سیاستمداری «شجاع، مشتاق و سرسخت» یاد کرد.

داریو فرانچینی، وزیر پیشین فرهنگ ایتالیا از جناح چپ در واکنش به خبر درگذشت برلوسکونی گفت: «بزرگی باید حتی برای دشمنان هم شناخته شود.»

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

الی شلاین، رهبر حزب دموکرات ایتالیا از جناح چپ میانه هم گفت: «همه چیز ما را از هم جدا کرده اما آنچه وجود دارد احترام انسانی به فردی است که در تاریخ کشور ما قهرمان بوده است.»

واکنش دنیای ورزش

دنیای ورزش هم نسبت به درگذشت برلوسکونی واکنش‌های مختلفی از خود بروز داد.

باشگاه فوتبال آث‌میلان، باشگاهی که آقای برلوسکونی برای بیش از ۳۰ سال (۲۰۱۷-۱۹۸۶) مالکیتش را برعهده داشت در واکنش به این واقعه نوشت: «از شما متشکرم رئیس، همیشه با ما هستید.»

باشگاه فوتبال مونتزا که از سال ۲۰۱۸ تحت مالکیت آقای برلوسکونی قرار داشت و آدریانو گالیانی، رئیس باشگاه مونتسا اعلام کردند که آن‌ها هم «سوگوار» درگذشت «کاوالیر (شوالیه)» هستند.

آگهی

گابریله گراوینا، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در بیانیه‌ای از سیلویو برلوسکونی به عنوان فردی که تاریخ فوتبال ایتالیا را تغییر داد، نام برد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه فرزندان نخست وزیر اسبق ایتالیا میلیاردر شدند

تلویزیون، فوتبال، مالیات‌گریزی و پارتی‌ شبانه؛ کارنامه سه دهه حضور برلوسکونی در عرصه قدرت ایتالیا

تقسیم ثروت ۶ میلیارد یورویی‌ برلوسکونی؛ دوست دختر ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورو به ارث برد