آمریکا با واکنش به آزمایش موشکی ایران؛ اوکراین از تسلیحات ما در حمله به داخل روسیه استفاده نکند

سربازان اوکراینی سوار بر هاموی، خودروی نظامی آمریکایی در باهموت
سربازان اوکراینی سوار بر هاموی، خودروی نظامی آمریکایی در باهموت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر فعالیت‌های موشکی ایران را محکوم کرد. ایران در این روز از یک موشک بالستیک جدید با برد ۲ هزار کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک‌هایی با وزن بیش از یک تن رونمایی کرد.

آگهی

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «همانطور که همیشه گفته‌ایم، توسعه و گسترش موشک‌های بالستیک ایران یک تهدید جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

او تایید کرد که علیرغم محدودیت‌های اعمال شده از سوی جامعه جهانی، ایران «به دستیابی به فناوری‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک از تامین کنندگان خارجی و انجام آزمایش‌های موشکی بالستیک ادامه می‌دهد» که بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

موشک «خیبر»، جدیدترین نسخه موشک خرمشهر است. این موشک، دوربردترین موشک ایران است که در تلویزیون دولتی ایران در کنار ماکت مسجدالاقصی به نمایش گذاشته شد. 

میلر همچنین گفت: «ایران با داشتن یک سلاح هسته‌ای، اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری انجام می‌دهد و به همین دلیل است که ما تلاش می‌کنیم از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

ژنرال آمریکایی: اوکراین نباید از تسلیحات آمریکا در خاک روسیه استفاده کند

به دنبال اتهامات روسیه مبنی بر اینکه شبه نظامیان طرفدار اوکراین از خودروهای زرهی آمریکا در خاک این کشور استفاده کرده‌اند، ژنرال ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن از مدت‌ها قبل از اوکراین خواسته است که از تجهیزات نظامی تحویل داده شده برای انجام عملیات در داخل خاک روسیه استفاده نکند. 

ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که دفتر او در حال بررسی تصاویر رسانه‌های اجتماعی از وسایل نقلیه و تجهیزات نظامی استفاده شده در حمله روز دوشنبه توسط شبه نظامیان در منطقه بلگورود روسیه است. 

میلی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون ادامه داد: «من نمی‌توانم در این لحظه به شما بگویم که آیا تجهیزات استفاده شده در فیلم‌های منتشر شده همان تجهیزاتی است که آمریکا تحویل داده است یا خیر. یا ماهیت حمله چه بوده است؟»

او تاکید کرد: «در حال حاضر نمی‌توانم با قاطعیت در این باره نظر بدهم، اما می‌توانم بگویم که ما از اوکراینی‌ها خواسته‌ایم که از تجهیزات ارائه شده توسط ایالات متحده برای حملات مستقیم به روسیه استفاده نکند.»

تصاویری که توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده، تجهیزات نظامی آمریکا مانند کامیون‌های نظامی «هاموی» را نشان می‌دهد. 

در همین زمینه دولت اوکراین هرگونه نقشی در حمله بلگورود را تکذیب کرده است. دو گروه مسلح مخالف پوتین متشکل از اتباع روسیه که برخی از آنها از چهره‌های راست افراطی هستند، مسئولیت این حمله را قبول کرده‌اند. 

اوکراین پیش‌تر گفته بود که از سلاح‌های دوربردی که از آمریکا تحویل گرفته برای ضربه زدن به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد و تنها واحدهای روسی که در سرزمین‌ اشغالی اوکراین هستند را هدف قرار خواهد داد. 

 به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید   

به گفته میلی، این محدودیت‌های آمریکا برای اطمینان از دفاع کی‌یف در برابر نیروهای روسی در داخل خاک خود اوکراین است. او گفت: «چرا چنین است؟ زیرا این جنگ اوکراین است. این جنگ میان آمریکا و روسیه و بین ناتو و روسیه نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن و مک کارتی بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا به توافق اولیه دست یافتند

پاسخ کرملین به «اولویت کی‌یف در ترور پوتین»: یک رژیم تروریستی از آرزوهایش می‌گوید

دبیرکل ناتو: ایران در حال بررسی تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه است