بایدن و مک کارتی بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا به توافق اولیه دست یافتند

جو بایدن و کوین مک‌کارتی در جلسه هفته گذشته در دفتر کار رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا
جو بایدن و کوین مک‌کارتی در جلسه هفته گذشته در دفتر کار رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات ایالات متحده آمریکا و کوین مک‌کارتی‌ رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان این کشور، عصر روز شنبه توافق کردند که سقف ۳۱.۴ تریلیون دلاری بدهی دولت فدرال را به حالت تعلیق درآورند.

آگهی

اعلام خبر این توافق که به بن‌بستی چند ماهه پایان داد چندان با خرسندی دو طرف همراه نبود و از این نظر، منعکس کننده روند تلخ مذاکرات انجام‌شده و مسیر دشوار آینده برای تصویب در کنگره است.

این توافق محدودیت فعلی میزان بدهی دولت آمریکا را تا ماه ژانویه ۲۰۲۵ به حالت تعلیق در می‌آورد. در عین حال،

  • برخی هزینه‌کردها در بودجه سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را محدود می‌کند
  • بودجه‌ی استفاده نشده در دوران همه‌گیری کرونا را پس می‌گیرد 
  • روند صدور مجوز برای برخی پروژه‌های انرژی را تسریع می‌کند
  •  و برخی الزامات برای کمک غذایی برای افراد فقیر را هم به آن اضافه می‌کند.

ماه‌ها کشمکش و گفتگوهای تلفنی طولانی

جو بایدن ماه ها بود که از مذاکره با کوین مک‌‌کارتی بر سر کاهش هزینه‌های آتی امتناع می‌کرد و از قانونگذاران کنگره خواسته بود تا در ابتدای امر، افزایش «بی‌قید و شرط» سقف بدهی را تصویب کنند و در وهله بعد طرحی برای سال ۲۰۲۴ ارائه دهند تا در ماه مارس با مشکلات بودجه‌ مواجه نشود.

با این حال، پس از ماه‌ها گفتگو و ارسال پیام، مذاکرات دو طرفه بین بایدن و مک کارتی از شانزدهم ماه مه میلادی به طور جدی آغاز شد. این توافق اولیه در پی تماس‌های متعدد بین دو طرف حاصل شد. 

کوین مک‌کارتی گفت انتظار دارد نوشتن متن توافق را روز یکشنبه به پایان برساند و سپس دوباره با آقای بایدن صحبت خواهد کرد تا در نهایت روز چهارشنبه درباره این توافق در کنگره رای گیری انجام شود.

جو بایدن و کوین مک‌کارتی به دقت بر روی متن لایحه پیشنهادی به کنگره (مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواه ۲۲۲ بر ۲۱۳ دموکرات؛ و مجلس سنا با اکثریت دموکرات ۵۱ بر ۴۹) تمرکز خواهند کرد. این بدین معنی است که تصویب این لایحه به قانون نیازمند کسب رضایت هر دو حزب است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته یک منبع آگاه، دو طرف توافق کرده‌اند تا مخارج غیردفاعی اختیاری را به مدت یک سال در همان سطح سال ۲۰۲۳ نگه دارند و در سال ۲۰۲۵ آن را به میزان یک درصد افزایش دهند.

در صورت تصویب در کنگره، این توافق می‌تواند از بروز یک «نکول اقتصادی» جلوگیری به عمل آورد. در غیر این صورت، وزارت خزانه‌داری آمریکا از روز پنجم ژوئن برای پوشش تعهداتش دچار کمبود منابع مالی خواهد شد. به ناکامی دولت در پرداخت سود یا اصل بدهی، نکول یا default گفته می‌شود.

جمهوری‌خواهانی که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند، با شنیدن جزئیات اولیه این توافق، به شدت از آن انتقاد کردند. باب گود، نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان در این مورد توییت کرد که شنیده است که این توافق باعث افزایش سقف بدهی دولت تا مرز چهار تریلیون دلار خواهد شد و «اگر این صحت داشته باشد، دیگر نیازی به شنیدن چیز دیگری ندارم. هر کسی که ادعا کند محافظه کار است نمی‌تواند خود را توجیه کند که به آن رای مثبت دهد.»

مالیات در مقابل کاهش هزینه

جمهوری خواهان می‌گویند که می‌خواهند هزینه‌ها را کاهش دهند تا جلوی رشد فزاینده بدهی ایالات متحده را که اکنون تقریبا برابر با تولید سالانه اقتصاد این کشور شده است بگیرند. دولت جو بایدن و دموکرات‌های کنگره برای کاهش بدهی، بر افزایش میزان مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌ها و در عین حال افزایش هزینه‌ها برای برنامه‌هایی مانند تحصیلات عالی رایگان فشار می‌آوردند.

کوین مک کارتی به اعضای مجلس نمایندگان ۷۲ ساعت فرصت داده تا متن توافق پیشنهادی را قبل از ارائه به صحن علنی برای رای گیری بررسی کنند.

پس از تصویب در مجلس نمایندگان، این توافق باید در مجلس سنا هم به رای گذاشته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داستان کتابی که پس از ۹۶ سال به کتابخانه بازگردانده شد

آمریکا با واکنش به آزمایش موشکی ایران؛ اوکراین از تسلیحات ما در حمله به داخل روسیه استفاده نکند

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟