داستان کتابی که پس از ۹۶ سال به کتابخانه بازگردانده شد

عکس تزئینی از یک کتاب قدیمی
عکس تزئینی از یک کتاب قدیمی Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماجرا به روز هجدهم ماه مه ۲۰۲۳ در کتابخانه سنت هلنا در کالیفرنیای آمریکا بازمی‌گردد. روزی که یکی از مراجعه‌کنندگان، کتابی که در سال ۱۹۲۷ به امانت گرفته شده بود را به کتابخانه بازمی‌گرداند. بله، درست است، یعنی پس از ۹۶ سال تاخیر!

آگهی

آیا از موعد بازگشت کتاب امانتی شما گذشته است؟ وحشت نکنید. در ایالات متحده، کتابی که در سال ۱۹۲۷ به امانت گرفته شده بود، تازه به کتابخانه «سنت هلنا» در کالیفرنیا بازگردانده شده است!

به گزارش کانال تلویزیونی سی.بی.اس. ساکرامنتو آمریکایی، در تاریخ هجدهم مه ۲۰۲۳، مردی با مراجعه به کتابخانه، کتابی با ظاهری قدیمی و خاک گرفته را تحویل داد. 

«کریس کریدن» مدیر این کتابخانه در همان لحظه متوجه این نشد که این شیء بسیار قدیمی می‌تواند بسیار شکننده باشد و پس از اینکه متوجه می‌شود که هر آن ممکن است «تکه تکه» شود «از دست زدن به آن» ترسید. در نهایت کریس کریدن و کارمندان کتابخانه نتوانستند تاب بیاورند و برای پی بردن به اسرار این کتاب، آن را با وسواس باز کردند. 

داخل آن یادداشت کوچکی بود که روی آن نوشته شده بود: «این کتاب را می‌توان دو هفته به امانت برد.» همین جمله کافی بود که کتاب مورد بحث، با عنوان «تاریخ ایالات متحده» نوشته مورخ «بنسون جان لوسینگ» که در سال ۱۸۹۲ به چاپ رسیده است، موجب شگفتی و لبخند افراد حاضر شود، چرا که این یعنی این کتاب پس از ۹۶ سال تاخیر به قفسه خود باز می‌گشت. 

شخصی که کتاب را تحویل داد که بود؟

به گزارش واشنگتن‌پست، مرد هفتاد و پنج ساله‌ای که این کتاب را به کتابخانه آورد، «جیم پری» نام دارد. چند هفته پیش، این مرد مسن که در منزلش واقع در شهر ناپا در ایالت کالیفرنیا زندگی می‌کند، تصمیم می‌گیرد تا وسایل خود را سر و سامانی دهد. 

وی بعد از اینکه شریک زندگی‌اش در سال ۲۰۱۵ از دنیا می‌رود، از شهر «سنت هلنا» به شهر «ناپا» نقل مکان می‌کند. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت که این مرد در خانه جدیدش وسایل زیادی از جمله «جعبه‌های کتاب‌های قدیمی» نگهداری می‌کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وقتی که «جیم پری» در حال گشتن در یکی از این جعبه‌های کتاب بود، چشمش به کتاب بنسون جان لوسینگ می‌خورد. او به رسانه‌های آمریکایی گفت: «این کتابی است که پنج نسل در خانواده ما بوده است.» به گزارش واشنگتن‌پست، پس از اینکه او متوجه می‌شود که «این کتاب تاریخ متعلق به کتابخانه است، تصمیم گرفت آن را برگرداند».

به گفته مدیر کتابخانه، این کتاب احتمالا بخشی از مجموعه کتاب‌های مرجع کتابخانه «سنت هلنا» بوده است. این کتابخانه در آغاز شروع به کارش به ازای امانت دادن هر کتاب «۲۵ سنت در ماه» دریافت می‌کرده است. به گفته جیم پری، احتمالا قرض گیرنده این کتاب پدرخانم او بوده و فراموش کرده آن را برگرداند!

Our director Chris Krieden was interviewed about a recently returned library book, 96 years overdue! Learn more about this fascinating mystery!

Posted by St. Helena Public Library on Thursday, May 18, 2023

۱۷۰۰ دلار جریمه

در واقع، فردی که این کتاب را به امانت گرفته بود، امروز می‌بایست ۱۷۰۰ دلار (معادل تقریبی ۱۵۸۵ یورو) بابت جریمه انباشته شده‌ برای ۹۶ سال را پرداخت می‌کرد.

با این حال این فرد خوش شانس بود چرا که «این کتابخانه مدتی است که از دریافت جریمه دیرکرد طولانی مدت عودت کتاب‌ صرف نظر کرده است.»

جیم پری گفت: «من نمی دانستم که این کتاب این قدر می‌تواند منحصر به فرد باشد.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

واشنگتن‌پست در باره آینده این کتاب که هم اکنون «در ویترینی در جلوی ورودی این کتابخانه جای گرفته است» نوشت که احتمال دارد آن را «در آرشیو حفظ کنند و یا برای نگهداری بهتر، آن را در اختیار محققان تاریخ قرار دهند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نسخه خطی کتاب شفا در کتابخانه ملی اسرائیل «کمی پس از مرگ ابن سینا» کتابت شده است

بایدن و مک کارتی بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا به توافق اولیه دست یافتند

کشف پاپیروس باستانی ۱۶ متری حاوی طلسم‌هایی از کتاب مردگان در مصر