اوکراین از سرنگونی ۳۶ پهپاد ایرانی در جریان حملات روسیه به این کشور خبر داد

تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین می‌گوید تمام ۳۶ پهپاد ایرانی را که چهارشنبه‌شب از سوی روسیه به سمت این کشور پرتاب شده، با موفقیت سرنگون کرده است.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین با اعلام این مطلب تاکید کرد که هرچند شب ناآرامی را پشت سر گذاشته اما از نیروهای هوایی خود تقدیر می‌کند که توانسته‌اند این پهپادها را سرنگون کنند. 

او در کانال خود در تلگرام نوشت: «دشمن در ادامه ایجاد رعب و وحشت در اوکراین، از ۳۶ پهپاد ایرانی شاهد استفاده کرد اما هیچ یک از آنها به هدف خود نرسیدند. با تشکر از نیروهای پدافند هوایی ما برای اینکه توانستند به موفقیت ۱۰۰ درصدی دست یابند.»

از حدود یک سال و نیم قبل که روسیه تهاجم تمام عیار خود را به اوکراین آغاز کرده، به طور مرتب با حملات پهپادهایی مواجه شده که بسیاری از آنها از ایران خریداری شده‌اند. 

این پهپادها اگرچه کند هستند اما بسیار ارزان‌تر از موشک‌های پیشرفته به شمار می‌روند و بیشتر نیز قابل استفاده هستند. 

نیروی هوایی اوکراین نیز در کانال تلگرام خود در خصوص این عملیات نوشت: «دشمن احتمالا قصد حمله به زیرساخت‌های حیاتی و تاسیسات نظامی کشور ما را داشته که خوشبختانه این حملات ناکام ماندند.» 

گفته می‌شود در این حملات از پهپادهای شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ ساخت ایران استفاده شده است. 

رئيس اداره نظامی کی‌یف هم در بیانیه جداگانه‌ای تاکید کرد که شب گذشته چندین مورد حمله پهپادی به پایتخت صورت گرفته که همه آنها سرنگون شده‌اند. او گفت که این دوازدهمین حمله به کی‌یف در ماه جاری بوده است. 

مقامات منطقه‌ای و نظامی در جنوب و غرب اوکراین هم از سرنگونی تعدادی از این هواپیماهای بدون سرنشین خبر داده‌اند.

خروج نیروهای واگنر از باحموت

روز پنج‌شنبه همچنین در سوی دیگر جبهه یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی «واگنر» وابسته به ارتش روسیه اعلام کرد که نیروهای تحت امرش از شهر باهموت خارج می‌شوند و آن‌را تحویل نیروهای ارتش روسیه می‌دهند. 

او در ویدیوی کوتاهی که به این منظور منتشر کرده گفت: «ما در حال عقب‌‌نشینی یگان‌هایمان از باهموت هستیم. از امروز ۲۵ مه ساعت پنج صبح تا اول ژوئن بیشتر یگان‌ها در اردوگاه‌های عقب مستقر خواهند شد. ما مواضع خود را در باهموت به ارتش روسیه تحویل می‌دهیم.»

گفته می‌شود در نبرد باهموت ۲۰ هزار نیروی واگنر حضور داشته‌اند و در کنار ارتش روسیه برای اشغال این منطقه در خاک اوکراین جنگیده‌اند. 

باهموت یک مرکز حمل و نقل لجستیک منطقه‌ای است که در بخش تحت کنترل در منطقه دونتسک قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی آمریکا از افزایش روابط نظامی ایران و روسیه؛ پهپادهای ایرانی توسط روسیه تقویت می‌شوند

«نگرانی از نفوذ ایران»؛ آرژانتین و مخالفان دولت بولیوی علیه توافق دفاعی تهران-لاپاز وارد عمل شدند

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد