عفو بین‌الملل: باید برای جلوگیری از اعدام ۳ زندانی پرونده «خانه اصفهان» اقدام جسورانه انجام شود

ترس از اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان»
ترس از اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان» Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدامی فوری و جسورانه برای توقف اجرای حکم اعدام «سه معترض» در پرونده معروف به خانه اصفهان انجام دهند.

آگهی

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی سه فردی هستند که در این پرونده به اعدام محکوم شده‌اند. فرجام‌خواهی این متهمان در دیوان عالی کشور رد شده است. طبق برخی از گزارش‌ها امروز خانواده این سه زندانی با آن‌ها ملاقات حضوری داشته‌اند و برخی این ملاقات را به‌عنوان ملاقات آخر قبل از اعدام معرفی کرده‌اند.

با این وجود با توجه به شلوغی روبروی زندان اصفهان، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در مطلبی نوشت: «اجرای حکم ۳ متهم پرونده خانه اصفهان بامداد فردا صحت ندارد.»

این سه فرد در تاریخ ۲۵ آبان سال گذشته در بحبوحه اعتراضات در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی با نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه با نام اسماعیل چراغی در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری قوه قضاییه ایران اخیرا ویدئویی از اعتراف این سه نفر پخش کرده و گفته است که آن‌ها نیروهایی که قصد ایجاد امنیت را داشته‌اند به گلوله بسته‌اند.

براساس احکام صادره صالح میرهاشمی بلطاقی به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری، تشكیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همكاری با گروهك منافقین به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مجید کاظمی شیخ شبانی متهم ردیف دوم پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سعید یعقوبی کردسفلی متهم ردیف سوم پرونده به اتهام محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی كشور به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

پدر صالح میرهاشمی در عکسی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نوشته‌ای را در دست دارد که در آن نوشته است پسرش بی‌گناه است و اسلحه نداشته است.

شبکه های اجتماعی
پدر یکی از متهمانشبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی
مادر سعید یعقوبیشبکه های اجتماعی

دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در این بیانیه گفت که شیوه «تکان‌دهنده‌ای» که این افراد محاکمه شده و برایشان حکم صادر شده است نمونه دیگری از بی‌اعتنایی «وقیحانه» مقامات ایرانی به حق زندگی و دادرسی عادلانه است.

وی تاکید کرد که این «معترضان» با استفاده از «اعترافات» همراه با شکنجه، نقص‌های جدی در رویه قانونی و کمبود شواهد محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند.

این سخنان به فایل صوتی مجید کاظمی یکی از افراد متهم در این پرونده که به «خانه اصفهان» معروف شده است اشاره دارد که در آن این فرد درباره ضرب و جرح از سوی بازجویان، شوک الکتریکی، اعدام‌های ساختگی، تهدید به تجاوز، آزار و اذیت خانواده‌اش صحبت می‌کند که در پی آن مجبور به اعتراف دروغین شده است.

استفاده از مجازات اعدام علیه این افراد یک اقدام انتقام‌آمیز آشکار از نسل شجاع معترضان به دلیل مطالبه مستمر حقوق مردم ایران در هفت ماه گذشته است.
دیانا الطحاوی
معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل

دیانا الطحاوی در بیانیه خود افزود: «استفاده از مجازات اعدام علیه این افراد یک اقدام انتقام‌آمیز آشکار از نسل شجاع معترضان به دلیل مطالبه مستمر حقوق مردم ایران در هفت ماه گذشته است.»

وی تاکید کرد که این احکام گواه دیگری است که مقامات در حال انجام اقدامات خشونت آمیز و افراطی برای وحشت مردم در ایران هستند تا به هر قیمتی به اعتراضات پایان دهند و با زور وحشیانه سکوت و فرمانبرداری را تحمیل کنند.

وی از جامعه جهانی خواست قبل از اینکه خیلی دیر شود اقدامی فوری و جسورانه برای توقف اعدام این معترضان انجام دهد.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا مقامات ایرانی را تحت فشار قرار دهند تا به صورت فوری یک تعلیق رسمی برای اعدام‌ها ایجاد کند.

شبکه های اجتماعی
دست نوشته منسوب به سه زندانی محکوم به اعدامشبکه های اجتماعی

پرونده معروف به «خانه اصفهان» سه متهم دیگر نیز داشت که در آن امیر نصر آزادانی، فوتبالیست اصفهانی به ۱۶ سال زندان محکوم شد و سهیل جهانگیری نیز به دو سال زندان محکوم شد. برای جابر میرهاشمی فرزند هاشم متهم ردیف ششم این پرونده نیز حکم برائت صادر شده است.

از سوی دیگر در صفحه توییتری «۱۵۰۰ تصویر» دست نوشته‌ای منسوب به این افراد منتشر شده که در آن از ایرانی‌ها درخواست کمک شده و گفته است: «از همشهریان و هموطنان عزیز تقاضا داریم نزارید ما را بکشند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا اعدام حبیب اسیود را محکوم کرد

آلمان تائید حکم اعدام جمشید شارمهد توسط قوه قضائیه ایران را «غیرقابل قبول» خواند

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است