جنبش اعتراضی در صربستان علیه ترویج خشونت در تلویزیون

تظاهرات ضد خشونت در صربستان
تظاهرات ضد خشونت در صربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه عظیمی از مردم در صربستان با حضور در خیابان‌ها خواهان پایان دادن به خشونت و ترویج جنایت و آزار و اذیت از سوی برنامه‌های تلویزیونی این کشور شدند.

آگهی

وقوع دو تیراندازی در صربستان که به کشته شدن ۱۷ نفر انجامیده موج جدیدی از اعتراضات مردمی را برای مقابله با خشونت در این کشور هم از سوی افراد و هم رسانه‌هایی که به این خشونت‌ها دامن می‌زنند به راه انداخته است. 

هرچند پخش سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی از مشاجرات افراد مست، دعوا، زد و خورد و تیراندازی همیشه در بین برنامه‌های تلویزیونی وجود داشته اما سطح این روند در صربستان با دیگر نقاط دنیا متفاوت است. مردم این کشور می‌گویند رسانه‌ها با پخش موارد زیادی از این نمونه برنامه‌ها نقش مهمی در ترویج خشونت در سطح جامعه داشته‌اند. 

سریال‌های تلویزیونی به شکل قابل توجهی به موضوعات خشونت آمیز می‌پردازد و بازیگران در نقش‌های مختلف در طول فیلم به درگیری و زد و خورد و تعرض مشغول هستند. این موضوعی است که بسیاری را در صربستان خشمگین و ناراضی کرده است. 

دژان اینیاک ۴۴ ساله و ساکن بلگراد از کسانی است که در تظاهرات‌های ضد خشونت در صربستان شرکت کرده. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در این سریال‌ها فقط شخصیت‌های جنایتکار، خشن،  وحشی و قاتلی را می‌میبینم که به زنان حمله می‌کنند و دیگران را می‌کشند. اینها نباید الگوی سینمای ما باشند، ما خواستار لغو نمایش چنین فیلم‌هایی هستیم.»

در صربستان ده‌ها هزار نفر در روزهای اخیر به خیابان‌ها آمده و خواستار ممنوعیت کامل پخش برنامه‌های خشونت‌آمیز شده‌اند. خشونت‌هایی که باعث شد در یک هفته گذشته در دو عملیات تیراندازی ۱۷ نفر در این کشور کشته شوند که در این میان نام ۸ دانش‌آموز در یک مدرسه ابتدایی در بلگراد هم دیده می‌شوند.

این جنبش ضد خشونت توسط مردمی هدایت می‌شود که از سطوح گسترده خشونت در صربستان در سیاست و رسانه‌ها خسته شده‌اند. آنها می‌گویند در رسانه‌ها و تلویزیون، اوباش، جنایتکاران و هولیگان‌های فوتبال به طور منظم مورد توجه قرار می‌گیرند و رسانه‌های دولتی به آنها تریبون می‌دهند. 

مردم در تظاهرات پوسترهایی با مضمون «من نمی‌خواهم فرزندم در کشوری خشن به دنیا بیاید» در دست گرفته‌اند و از مقام‌های دولتی می‌خواهند به این روند پایان دهند. 

فرهنگ جنایی اما به واسطه در جریان بودن سالها جنگ داخلی، مدت‌ها در این کشور ریشه و سابقه داشته است. گروه‌های سازمان یافته جنایی در دهه ۱۹۹۰ و در دوران فروپاشی خونین یوگسلاوی کنترل بخش‌های وسیعی از اقتصاد این کشور را به دست گرفتند و تحریم‌های فلج‌کننده غرب در این کشور باعث شد تا مردم عادی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به بازار سیاه و این گروه‌های خلافکار روی بیاورند. 

در همین فرآیند، اوباش و شبه‌نظامیان در طول سالهای جنگ ثروتمند شدند در حالی که بقیه مردم با مشکلات بنیادین رو به رو بودند و در نتیجه در این سالها روابط قوی میان ثروت و جنایات‌های سازمان‌یافته برقرار شد. 

بسیاری از مردم می‌گویند همچنان هم اوباش در این کشور نفوذ و قدرت زیادی دارند. در ادامه این دنیای زیرزمینی به برنامه‌های تلویزیونی هم راه پیدا کرد و سبک زندگی این افراد به عنوان بخشی از سرگرمی برای صرب‌ها به نمایش گذاشته می‌شد. بر اساس یک تخمین که خبرگزاری فرانسه انجام داده تا ۶۰ درصد از برنامه‌های دو کانال از محبوب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی در صریستان به پخش برنامه‌هایی اختصاص یافته که خشونت را ترویج می‌کند. 

ساوو مانوژلوویچ، یک وکیل در بلگراد که از پایان دادن به این برنامه‌های تلویزیونی حمایت می‌کند به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما با رسانه‌هایی رو به رو هستیم که به صورت مستقیم خشونت، جنایت و زن‌ستیزی را ترویج می‌کنند و این مسئله ابتدا به شبکه‌های اجتماعی و سپس به کل جامعه تسری می‌یابد.»

هرچند بخش مهمی از اعتراضات متوجه کابینه الکساندر ووچیچ، رئيس جمهوری صربستان نیز هست اما او تظاهرات را ساخته مخالفانش برای بی‌ثبات کردن کشور نامیده است. مخالفان ووچیچ می‌گویند او با شخصیت‌ها و جریان‌های جنایتکار در صربستان روابط نزدیکی دارد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

میکلوس بیرو، استاد روانشناسی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «خشونت به شکل غالب ارتباطی در صربستان تبدیل شده است و این تنها در تلویزیون نیست و ما در سطح جامعه هم پیام‌های سیاسی دریافت می‌کنیم که مخالفان باید نابود شوند. طبیعی است که این سیگنال‌ها در جامعه اثر خواهد کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان فراخوان تحویل سلاح در صربستان؛ بیش از ۱۰۰ هزار قبضه سلاح تحویل مقام‌های پلیس شد

تیراندازی‌های مرگبار صربستان؛ ده‌ها‌هزار نفر خواستار ممنوعیت پخش تصاویر خشن و استعفای چند وزیر شدند

اولین تیراندازی در مدرسه‌ای در صربستان؛ بلگرادی‌ها در سوگ دانش‌آموزانی که جان باختند