فراخوان عفوعمومی برای تحویل اسلحه در صربستان؛ در اولین روز ۱۵۰۰ قبضه تسلیم پلیس شد

تظاهرات ضد اسلحه در صربستان
تظاهرات ضد اسلحه در صربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی اعلام فراخوان و عفو عمومی تحویل اسلحه در صربستان، مردم این کشور در نخستین روز ۱۵۰۰ قبضه اسلحه را تحویل مقام‌های پلیس دادند.

آگهی

این فراخوان عمومی پس از آن رخ داد که هفته گذشته در دو تیراندازی جداگانه دست‌کم ۱۵ نفر در این کشور کشته شدند. پس از آن مقام‌های پلیس صربستان اعلام کردند افرادی که در مدت یک ماه نسبت به تحویل سلاح‌های خود به مراکز اعلام شده مراجعه کنند، شامل عفو عمومی خواهند شد و تحت پیگرد قضایی قرار نمی‌گیرند. 

بر اساس قوانین عفو افرادی که اسلحه را تسلیم می‌کنند دیگر نیازی ندارند نحوه تهیه اسلحه خود را اثبات کنند و اگر بعدا مشخص شود که این افراد در یک عمل مجرمانه از این اسلحه استفاده کرده‌اند، از تعقیب قضایی معاف می‌شوند. 

وزارت کشور صربستان گزارش داد که روز نخست اعلام این عفو عمومی ۱۵۰۰ قبضه سلاح و همچنین ۵۰ هزار گلوله مهمات و بیش از ۱۰۰ بمب در کلانتری‌ها تحویل داده شده است. 

پلیس در عین حال اعلام کرده پس از پایان این مدت زمان، در مورد مالکیت غیرقانونی اسلحه بسیار سختگیرانه‌تر از قبل عمل کرده و مجازاتی چون حبس را برای افراد مجرم در نظر خواهد گرفت. 

نیکولا پتروویچ، رئیس اداره پلیس شهر نوی ساد در شمال صربستان در این خصوص می‌گوید: «شهروندان هنگام تحویل سلاح‌ها، مطمئن شوند که سلاح فشنگی نداشته باشد تا ایمنی خود، ماموران پلیس و دیگر کسانی که می‌خواهند اسلحه‌ها را تحویل دهند، تضمین شود.» 

زلیکو برکیچ، مدیر کل وزارت کشور صربستان هم در توصیه‌ای دیگر از شهروندان این کشور خواست که سلاح‌های خود را حتما به پاسگاه‌های تحویل دهند و از رها کردن آن در فضای عمومی خودداری کنند چرا که به گفته او این کار همچنان خطر استفاده از آن اسلحه را به همراه خواهد داشت و ممکن است سلاح از سوی فرد دیگری مورد استفاده قرار گیرد. 

همچنین قرار است نیروهای پلیس یک سرویس جمع‌آوری اسلحه به صورت سیار را راه‌اندازی کند تا هرکسی که این امکان را ندارد که به پاسگاه پلیس مراجعه کند، بتواند اسلحه خود را تحویل دهد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از زمان تیراندازی‌های هفته گذشته در صربستان، تظاهرات گسترده‌ای در این کشور علیه ترویج خشونت و همچنین عملکرد برخی از مقام‌ها و نهادهای دولتی شکل گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات صربستان زیر سایه تورم، خشونت و شکل‌گیری ائتلاف اپوزیسیون جدید برگزار شد

میلیاردر اماراتی برای همکاری با داماد ترامپ در پروژه‌ای در صربستان، املاک خود در بلاروس را می‌فروشد

توهین و تحقیر و بستن به تخت؛ وحشت زایمان در صربستان