هزینه سنگین میزبانی نشست سران ناتو در ویلنیوس برای کشور کوچک لیتوانی

پرچم ناتو
پرچم ناتو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزینه میزبانی از نشست سران کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از هم اکنون برای لیتوانی با چالش‌هایی همراه شده است.

آگهی

مقامات این کشور حوزه بالتیک تاکید دارند که تدارکات میزبانی از نشست آتی سران ناتو از پیش شفاف و بسیار روشن بود اما بواسطه قطعی شدن حضور جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهوری ایالات متحده و اوکراین در این نشست هزینه‌ها افزایش یافته است.

سران و نمایندگان ارشد ۳۱ کشور عضو مهم‌ترین پیمان نظامی غرب ماه ژوئیه در ویلنیوس پایتخت لیتوانی جمع می شوند و انتظار می رود جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او هر دو در این نشست شرکت کنند.

هزینه‌ای که مقامات لیتوانی برای این نشست بزرگ اختصاص خواهند داد به یکی از سرفصل‌های اصلی روزنامه‌ها و رسانه‌های خبری در این کشور تبدیل شده است.

روزنامه‌نگاران همزمان با تحقیق در خصوص هزینه‌های مرتبط با میزبانی از نشست ناتو، دولت را به واکنش نسبت به اتهامات عدم شفافیت در این خصوص فراخوانده‌اند.

شبکه دولتی رادیو تلویزیونی LRT هفته گذشته با اختصاص گزارشی به این موضوع اعلام کرد که وزارت خارجه لیتوانی به عنوان متولی اصلی سازماندهی این نشست ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار یورو برای اجاره بیش از ۵۰۰ خودروعمدتاً نو هزینه خواهد کرد.

این وسایل نقلیه لوکس از یک شرکت داخلی اجاره می‌شود که تنها برای پرداخت هزینه‌های تامین خودروها و مینی‌بوس‌های نشست ناتو، تسهیلات مضاعف بانکی به میزان ۲۰ میلیون یورو دریافت کرده است.

در همین حال، آندریوس تاپیناس، روزنامه‌نگار لیتوانیایی، بهای خدمات خریداری‌شده برای نشست ماه آوریل را زیر سوال برد و جزئیاتی از قبوض چند میلیون یورویی برای تامین تجهیزات ویدئو کنفرانس و روشنایی را فاش کرد.

لیتوانی در حالی تمام هزینه‌های مرتبط با میزبانی نشست آتی سران ناتو را برعهده خواهد گرفت که رکود اقتصادی و افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی در این کشور سبب شده تا از هر پنج شهروند یک نفر در آستانه خط فقر قرار گیرد.

به گزارش آژانس خبری «بالتیک نیوز»، بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران شفافیت مقامات لیتوانیایی در زمینه هزینه‌ اختصاص داده شده به این میزبانی را زیر سوال برده‌اند.

این در حالیست که به ادعای مقامات لیتوانیایی هزینه‌ها تحت تأثیر فوریت این رویداد و نیز اعلام حضور روسای جمهوری اوکراین و ایالات متحده قرار گرفته است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اواخر آوریل گذشته اعلام کرده بود ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نشست سران ناتو در ویلنیوس حضور خواهد یافت.

نشست سران ناتو در ویلنیوس مدتهاست که برنامه‌ریزی شده و زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ وزارت امور خارجه لیتوانی ژوئیه سال گذشته هزینه میزبانی از این نشست را ۳۰ میلیون یورو برآورد کرده بود.

نشست‌های ناتو به خصوص نشست سران و بویژه زمانی که میهمانان بلند پایه در آن حضور می‌یابند ناگزیر به مبالغ هنگفتی برای تامین امنیت، تهیه وسائل حمل و نقل و سایر هزینه های میزبانی نیاز دارند.

ساکنان محلی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی نیز بی شک بواسطه این میزبانی با مشکلات متعددی از جمله مسدود شدن جاده ها، لغو پروازها و کاهش تردد وسائل حمل و نقل عمومی مواجه خواهند شد.

تاپیناس، خبرنگار لیتوانیایی با انتشار مطلبی در صفحه فیس‌بوک خود مدعی شد شرکتی که تجهیزات صوتی را به مبلغ ۵۵۳ هزار یورو اجاره خواهد داد سالانه ۱۲۰ هزار یورو درآمد دشاته و سال ۲۰۲۱ چیزی حدود ۵۰ هزار یورو زیان متحمل شده است.

به گزارش شبکه شبکه دولتی رادیو تلویزیونی LRT، یک شرکت مخابراتی نیز سال گذشته از طریق «مذاکراتی فاش نشده» قراردادی به ارزش ۲.۷۰ میلیون یورو دریافت کرده است.

وزارت خارجه لیتوانی ماه ژوئیه گذشته اعلام کرده بود که این کشور قادر به سازماندهی و میزبانی نشست سران ناتو است اما شرایط ژئوپلیتیکی و اقتصادی ناپایدار می تواند برای این کشور چالش‌هایی ایجاد کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرگئی لاوروف: اتحادیه اروپا نیز مانند ناتو نظامی شده است

«اِلف های» لیتوانی؛ داوطلبانی که می خواهند دنیای مجازی را از «خبرهای جعلی» روسیه پاک کنند

هم‌پیمان نزدیک ناوالنی در لیتوانی با چکش و گاز اشک‌آور مورد حمله قرار گرفت