اولین سفر دبیرکل ناتو به کی‌یف؛ «جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است»

زلنسکی و استولتنبرگ
زلنسکی و استولتنبرگ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مقابل، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز روز پنج‌شنبه تاکید کرد که جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو همچنان یکی از اهداف مسکو در این «عملیات نظامی ویژه» است.

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه در یک سفر غیرمنتظره وارد کی‌یف شد و در بدو ورود به پایتخت اوکراین، از دیوار یادمان شهدای شهر بازدید کرد. او مقابل اسامی و عکس نظامیان اوکراینی که در جنگ با نیروهای روسیه کشته شده‌اند ایستاد و به تمامی قربانیان ادای احترام کرد. 

این اولین بار از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی است که استولتنبرگ به اوکراین سفر می‌کند. بازدید دبیرکل ناتو از اوکراین تحت شدیدترین تدابیر امنیتی انجام گرفت.

دبیرکل ناتو با ولودیمیر زلنسکی نیز در کی‌یف دیدار کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از استولتنبرگ که نقش مهمی در حمایت‌های ناتو از ارتش اوکراین داشته، تشکر کرد و خواست تا بیشتر از پیش هواپیماهای جنگی، توپخانه و تجهیزات زرهی به اوکراین بفرستند.

کاخ کرملین بارها توجیهات مختلفی برای شروع جنگ ارائه کرده اما یکی از مهمترینِ آنها که بار دیگر از سوی دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه تکرار شد «احتمال عضویت کی‌یف در ناتو» بوده است.

رهبران ناتو در سال ۲۰۰۸ میلادی گفته بودند که اوکراین روزی به ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ملحق خواهد شد و استولتنبرگ این وعده را در طول ۱۴ ماه گذشته تکرار کرده است؛ اگرچه این سازمان هیچ جدول زمانی برای عضویت اوکراین تعیین نکرده است.

دبیرکل ناتو در نشست مطبوعاتی کی‌یف به خبرنگاران گفت: «اجازه دهید واضح بگویم، جایگاه واقعی اوکراین در خانواده اروپا-اقیانوس اطلس است. جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است.» 

او همچنین افزود که دانمارک و هلند قصد دارند از اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی حداقل ۱۴ تانک جنگی بازسازی شده «لئوپارد۲» را به اوکراین ارائه دهند.

جنگ در ماه‌های اخیر به یک نبرد فرسایشی تبدیل شده که هیچ‌یک از طرفین نتوانسته‌اند پیشروی بیشتری به دست آورند اما انتظار می‌رود که اوکراین در هفته‌های آینده یک حمله متقابل را آغاز کند. کی‌یف به تازگی تسلیحات زیادی از متحدان غربی خود دریافت کرده است.

ناتو هیچ حضور رسمی در جنگ اوکراین ندارد؛ با این حال کشورهای عضو ناتو مهمترین کمک‌های تسلیحاتی را در ماه‌های اخیر به کی‌یف کرده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنج‌شنبه گفت که جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو همچنان یکی از اهداف مسکو در این «عملیات نظامی ویژه» است.

پسکوف در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که الحاق اوکراین به ناتو یک تهدید جدی و قابل توجه برای کشور روسیه و امنیت آن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید‌های مسکو علیه اروپای شمالی؛ روسیه مظنون به تدارک اقدامات خرابکارانه شد

در بحبوحه جنگ؛ عبور یک شهاب‌سنگ از آسمان اوکراین شهروندان را وحشت زده کرد

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»