رئیس جمهوری اوکراین در سفری از پیش اعلام نشده وارد هلند شد

دیدار ولودیمیر زلنسکی با روسای مجالس نمایندگان و سنای هلند در لاهه
دیدار ولودیمیر زلنسکی با روسای مجالس نمایندگان و سنای هلند در لاهه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شامگاه چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد هلند شد.

آگهی

به گزارش رسانه‌های محلی، آقای زلنسکی در این سفر علاوه بر ملاقات با دولتمردان و نمایندگان پارلمان هلند قرار است با مسئولان دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه نیز دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری «ای‌ان‌پی» هلند، رئیس جمهوری اوکراین که برای نخستین بار به هلند سفر می‌کند پس از شرکت در نشست سران کشورهای شمال اروپا در هلسینکی شامگاه چهارشنبه وارد فرودگاه آمستردام شد.

این آژانس خبری چندین عکس از جمله تصاویر هواپیمایی را منتشر کرد که به ادعای این خبرگزاری متعلق به دولت هلند است و احتمالاً رئیس جمهوری اوکراین را در این سفر جابجا کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای زلنسکی روز پنجشنبه از دیوان کیفری بین المللی در لاهه، مرجعی قضایی که ماه مارس گذشته حکم جلب ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به اتهام «جنایت جنگی» صادر کرد، بازدید و با مسئولان این دادگاه دیدار کرد.

PHIL NIJHUIS/AFP
بازدید ولودیمر زلنسکی از مقر دیوان کیفری بین‌المللی در لاههPHIL NIJHUIS/AFP

بنا به گزارش‌ شبکه‌های رادیو تلویزیونی هلند آقای زلنسکی پس از این بازدید در لاهه نطقی تحت عنوان «بدون اجرای عدالت برای اوکراین، صلحی در کار نخواهد بود» ایراد کرد.

درخواست زلنسکی برای تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به جنایت تجاوز

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پس از بازدید غیرمنتظره از دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه خواستار ایجاد دادگاهی ویژه برای رسیدگی به جرائم مرتبط با تجاوز روسیه به خاک کشورش شد.

آقای زلنسکی طی سخنانی در جمع دیپلمات‌های حاضر در لاهه و دیگر مقامات هلندی با اشاره به تهاجم روسیه به کشورش خواستار اجرای «عدالت در مقیاس وسیع» شد و ضمن رد «مصونیت ترکیبی از مجازات» شد و افزود: «باید برای جنایت تجاوز که "آغازی بر شر" است پاسخگویی صورت گیرد.»

وی با اشاره به نقایص موجود در رسیدگی به جنایت جنگی روسیه توسط دادگاه لاهه تاکید کرد: «فقط دادگاهی ویژه می تواند زمینه پاسخگویی و مسئولیت پذیری را در قبال این جنایت فراهم کند.»

این در حالیست که دیوان کیفری بین المللی به دلیل آنکه روسیه اساسنامه رم را امضا نکرده از قدرت کافی برای قضاوت در مورد جنایات تجاوزکارانه روسیه را در اختیار ندارد.

رئیس جمهوری اوکراین با این حال طرح تشکیل دادگاهی «ترکیبی» را که از سوی برخی کشورها مورد توجه قرار گرفته رد کرد و گفت: «قانون باید به طور کامل برای تضمین عدالت به اجرا گذاشته شود.»

ایالات متحده ماه مارس اعلام کرده بود موافق تشکیل دادگاهی ویژه برای قضاوت درباره «تجاوز» روسیه به خاک اوکراین، با منابع مالی و پرسنل بین المللی اما «برآمده از  سیستم قضایی اوکراین است.

آقای زلنسکی طی سخنرانی خود در لاهه که با حضور وزیر خارجه هلند صورت گرفت بر اجرای کامل عدالت در خصوص آنچه در کشورش بواسطه تهاجم نظامی روسیه روی داده تاکید کرد و گفت بدون این امر صلح ممکن نخواهد بود. 

وزیر امور خارجه هلند نیز از حضور آقای زلنسکی در کشورش همزمان با مراسم سالگرد آزادی و پایان اشغال هلند توسط آلمان نازی در جنگ دوم جهانی استقبال کرد و ضمن آرزوی برپایی جشن آزادی در کشور اوکراین، خطاب به ولودیمیر زلنسکی گفت: «همه ما در یک کشتی هستیم.» 

دیدار با نخست وزیر و اعضای پارلمان هلند

ملاقات با مارک روته، نخست‌ وزیر و دیدار با اعضای پارلمان هلند از دیگر برنامه‌های در نظرگرفته شده برای نخستین سفر ولودیمیر زلنسکی به این کشور عنوان شده است.

هلند از زمان تهاجم روسیه در فوریه سال گذشته تاکنون همواره به شکلی جدی از اوکراین حمایت کرده است. این کشور ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد به همراه دانمارک ۱۴ فروند تانک لئوپارد۲ را به ازای ۱۶۵ میلیون یورو برای تحویل به اوکراین خریداری کند.

آقای زلنسکی پیش از ورود به هلند روز چهارشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به فنلاند رفت و در هلسینکی در نشست سران کشورهای شمال اروپا با حضور نخست وزیران سوئد، نروژ، دانمارک و ایسلند شرکت کرد.

سال تعیین کننده برای اروپا در جنگ اوکراین

وی در این نشست بار دیگر تاکید کرد که سال جدید میلادی برای اوکراین و اروپا در مواجهه با روسیه تعیین کننده خواهد بود.

کی‌یف پیش‌تر وعده داده بود که نظامیان اوکراینی پس از یک سال جنگ ضمن تقویت قوای دفاعی دست به حملات بیشتر علیه مواضع روسیه بزنند.

آگهی

رئیس جمهوری اوکراین با این حال روز چهارشنبه در واکنش به ادعای مسکو مبنی سرنگونی دو پهپاد مهاجم بر فراز کرملین، هرگونه حمله از سوی کشورش برای هدف قرار دادن همتای روس خود ولادیمیر پوتین را تکذیب کرد.

سخنگویان و مسئولان دولت هلند با طرح نگرانی‌های امنیتی از ارائه جزئیات بیشتر در مورد برنامه سفر زلنسکی به این کشور خودداری کردند.

رئیس جمهوری اوکراین از زمان تهاجم نظامی روسیه در سال ۲۰۲۲ تاکنون از چندین پایتخت خارجی از جمله لندن، پاریس و واشنگتن دی سی بازدید کرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«مشکلات تدارکاتی» ارتش روسیه در اوکراین؛ مسکو خواستار دو برابر شدن تولید موشک‌ شد

اگر روس‌ها به مقر ریاست جمهوری اوکراین حمله می‌کردند زلنسکی چه می‌کرد؟

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند