جنگ اوکراین؛ اتحادیه اروپا با یک تیر دو نشان می‌زند

 155mm artillery shells
155mm artillery shells Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که ۵۰۰ میلیون یورو برای کمک به ساخت مهمات توپ ارتش اوکراین به جیب کارخانه‌های تسلیحاتی اروپایی واریز کند.

آگهی

کمیسیون اتحادیه اروپا چهارشنبه ۳ مه از تزریق بودجه ۵۰۰ میلیون یورویی برای «تقویت صنایع تسلیحاتی اروپا» در جهت تحویل به موقع مهمات به اوکراین خبرداد.

ارتش اوکراین چند هفته است که آماده «ضد حمله بهاری» در جهت بازپس گیری مناطق اشغال شده این کشور توسط روسیه می شود. نیاز اصلی ارتش اوکراین تامین گلوله های توپخانه ۱۵۵ میلیمتری است.

همزمان، انبار ذخیره مهمات کشورهای اروپایی که در ماه های گذشته به اوکراین کمک کرده اند در حال اتمام است و این موضوع باعث نگرانی شدید مقامات اتحادیه اروپاست.

رهبران کشورهای اروپایی پس از سقوط دیوار برلین و پایان جنگ سرد، اطمینان پیدا کرده بودند که دیگر لزومی به خرج هزینه های هنگفت در زمینه تولید تسلیحات نظامی ندارند.

با این حال این اطمینان جایش را در یک سال گذشته به شک و تردید داده است. استراتژی اروپایی‌ها پس از حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین کاملا تغییریافته است.

کمیسیون اتحادیه اروپا امیدوار است با بودجه تزریقی جدید بتواند با یک تیر دو نشان بزند. هم مهمات مورد درخواست اوکراین را تامین و هم انبارهای مهمات کشورهای عضو را پر کند.

تیری برتون، کمیسر فرانسوی بازار داخلی اتحادیه اروپا می گوید: « هیچ کس پیش بینی چنین جنگ طولانی و سختی در اروپا را نمی کرد. کمبود ذخیره مهمات نه تنها در اروپا بلکه حتی در آمریکا هم امروز بدل به یک بحران جدی شده است.»

برتون در حمایت از بودجه جدید کمیسیون اروپا برای صنایع دفاعی این قاره گفت که «جنگ اوکراین به ما نشان داد که نیاز مبرمی به تغییر پارادیم وجود دارد.»

به گفته این کمیسر فرانسوی «اروپا نیازمند تغییرات جدی اقتصادی در دوران جنگ‌» است. 

تیری برتون چهارشنبه گفت:‌ « نمی توانیم ساده باشیم. مسئولیت اصلی ما حفاظت از جان شهروندان اروپایی است. این یک واقعیت ژئوپلیتیک است و باید آنرا بپذیریم.»

۲۶۰ میلیون از ۵۰۰ میلیون یورو کمک مالی به صنایع دفاعی اروپایی، از طرف «صندوق اروپایی دفاع مشترک» و بقیه آن از بخش «بازار مشترک اروپایی» تامین می شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا امیدوار است بتواند یک کمک ۵۰۰ میلیون یورویی هم از بخش خصوصی بگیرد و برای صنایع دفاعی و تسلیحاتی هزینه کند.

کمک ۵۰۰ میلیون یورویی کمیسیون اروپایی گام سوم و پایانی اتحادیه برای «انجام کامل تعهدات به اوکراین تا پایان ماه مارس» است.

هدف اصلی اتحادیه اروپا این است که در دوازده ماه آینده بیش از یک میلیون گلوله ۱۵۵ میلیمتری تحویل اوکراین شود.

کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا چهارشنبه گفت که مطمئن است این هدف به نتیجه می رسد.

طرح «کمک ۵۰۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به صنایع دفاعی برای ساخت مهمات» همچنان نیازمند تصویب در پارلمان‌های اروپایی کشورهای عضو است.

البته با توجه به اینکه بسیاری از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پیش تر از اوکراین حمایت کرده اند بعید است که در این زمینه شک و تردیدی وجود داشته باشد چرا که نهایتا تولید مهمات می تواند به عنوان بخشی از منافع ملی این کشورها نیز تلقی شود.

در حال حاضر تنها ۱۱ کشور اروپایی، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لهستان، اسلواکی، اسپانیا و سوئد هستند که ظرفیت تولید گلوله های توپخانه ۱۵۵ میلی متری در اروپا را دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مشاهده کشتی‌های روسیه در اطراف آب‌های ایرلند؛ اتحادیه اروپا و بریتانیا ابراز نگرانی کردند

روسیه: حمله پهپادی اوکراین به کاخ کرملین به قصد ترور ولادیمیر پوتین خنثی شد

تصاویری از هدف موشک قرار گرفتن سربازان اوکراینی در نزدیکی باهموت