برندگان و بازندگان تصمیم تازه بانک مرکزی آمریکا چه کسانی هستند؟

مشاهده سخنرانی جرمی پاول از سوی معامله‌گر بورس نیویورک
مشاهده سخنرانی جرمی پاول از سوی معامله‌گر بورس نیویورک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) روز چهارشنبه در پایان دهمین نشست متوالی خود با هدف پایین آوردن نرخ تورم از طریق کاهش نقدینگیِ موجود در بازارهای مالی، نرخ بهره بین بانکی را با کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی به محدوده ۵ تا ۵.۲۵ درصد رساند.

آگهی

تصمیم فدرال رزرو در حالی اتخاذ شد که نرخ تورم در آمریکا با وجود فاصله گرفتن از اوج ۹ درصدی خود در ژوئیه ۲۰۲۲ به ۵ درصد در ماه مارس رسیده ولی همچنان جزو بالاترین سطوح در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود. 

با تداوم تلاش فدرال رزرو بر افزایش نرخ بهره با بالاترین سرعت در ۴۰ سال اخیر، سوال اصلی بسیاری از فعالان بازار‌های مالی و سرمایه‌گذاران این است که برندگان و بازندگان سیاست پولی انقباضی بانک مرکزی ایالات متحده چه کسانی هستند؟

در نخستین واکنش به ادامه افزایش نرخ بهره در آمریکا که متاثر از افزایش احتمال گرفتار شدن اقتصاد آمریکا در دام رکود بود، بازار جهانی نفت روز چهارشنبه شاهد افت بهای هر بشکه نفت پایه برنت تا ۷۱.۴۹ دلار بود که پایین‌ترین حد آن از دسامبر ۲۰۲۰ تا کنون محسوب می‌شود. 

بازارهای سهام آمریکا به افت ۲۷۰ واحدی شاخص صنعتی داوجونز و کاهش ۲۸ واحدی شاخص ۵۰۰ شرکت برتر ایالات متحده تن دادند. اما قیمت جهانی هر اونس در داد وستدهای بازار نیویورک نزدیک به ۱۴ دلار افزایش یافت و به ۲۰۳۰ دلار رسید.

بورس‌های اروپایی هم معاملات روز پنجشنبه خود را با کاهش قیمت سهام و شاخص‌های خود آغاز کردند. چنان که شاخص ۵۰ شرکت برتر اروپایی تا ظهر امروز (۴ مه) ۲۶ واحد و شاخص بورس آلمان (داکس) ۸۳ واحد کاهش یافت. 

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

اما افزایش نرخ بهره پایه که افزون بر فدرال رزرو از سوی دیگر بانک‌های مرکزی جهان همچون اروپا، بریتانیا و کانادا در حال پیگیری است، به این معنی است که بسیاری بانک‌‌ها نرخ سود سپرده‌های خود را افزایش می‌دهند. 

اما در مقابل، دریافت وام از بانک‌ها دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌شود. به ویژه با افزایش نرخ بهره وام مسکن، آن هم در شرایطی قیمت مسکن به دلیل تورم در حال افزایش است، از یک سو تامین مالی خرید مسکن را گران‌تر می‌کند و موجب کاهش تقاضا می‌شود و از سوی دیگر، با وجود کاهش خرید و فروش‌ها قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد. در همین حال، هزینه سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای راه اندازی کسب و کارها از طریق جذب وام‌های بانکی بالا می‌رود. 

همچنین، با ادامه روند صعودی نرخ بهره، جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاهش می‌یابد. چرا که در مقابل، نرخ بازدهی اوراق قرضه تحت تاثیر افزایش نرخ بهره بالا می‌رود و بدل به مامنی امن و کم‌ریسک برای سرمایه‌ها می‌شود؛ چنان که بازار طلا و دیگر فلزات گرانبها.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش نرخ بهره در منطقه یورو؛ لاگارد: کار ما تمام نشده است

ادامه کاهش نرخ بهره در ترکیه؛ هر دلار آمریکا در مقابل بیش از ۱۸ لیر معامله شد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟