دومین روز نشست دوحه؛ گوترش: تمرکز سازمان ملل لزوما بر برقراری رابطه با حکومت طالبان نیست

گوترش در دوحه
گوترش در دوحه Copyright Lujain Jo/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Lujain Jo/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز دوم و پایانی نشست دوحه که برای برقراری ارتباط و یا عدم همکاری با حکومت طالبان به ابتکار عمل سازمان ملل برگزار می شد، بدون حضور نمایندگان طالبان در قطر پایان یافت.

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در این نشست دوروزه در دوحه حاضر بود تاکید کرد که تمرکز سازمان ملل لزوما بر برقراری رابطه با حکومت طالبان ویا به رسمیت شناختن آنها نیست.

سازمان ملل می گوید با انتخابی سخت در رابطه با افغانستان ۳۸ میلیونی روبرو است. آیا باید با مقامات طالبان که تحصیل و کار را برای زنان ممنوع کرده اند، همکاری کند و یا اینکه باید از کشوری که با بحران انسانی بی سابقه ای روبرو است، خداحافظی کند.

طالبان نزدیک به دو سال است که بر افغانستان حکمرانی می کنند. آنها اوت سال ۲۰۲۱ موفق به فتح کابل شدند.

طالبان با وجود فشارهای بین المللی می‌گوید تصمیم‌هایی که در رابطه با زنان در این کشور گرفته شده است هیچ ربطی به نهادهای بین المللی ندارد و یک مساله داخلی است.

در دوحه به جز نمایندگان روسیه، ایالات متحده و چین نمایندگانی از ۲۲ کشور جهان از جمله مقام‌های پاکستانی حضور داشتند. هفته گذشته تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل، حکومت طالبان را به دلیل محدودیت‌ها برای زنان و دختران این کشور محکوم کردند.

سهیل شاهین، نماینده طالبان در قطر با انتقاد از کشورهای شرکت کننده در نشست دوحه، گفت: « چگونه امکان دارد تصمیمی درباره افغانستان در این نشست گرفته و اجرایی شود، در حالی که هیچ کدام از نمایندگان ما در آن حضور ندارند.»

شاهین همچنین روند سازماندهی و برگزاری این نشست را کاملا «تبعیض آمیز» خواند.

طالبان همچنین سه شنبه اعلام کردند که امیر خان متقی، وزیر خارجه حکومت آخر این هفته برای گفتگو با مقامات پاکستان به اسلام آباد می رود.

متقی به‌دلیل تحریم های ایالات متحده، تنها با میانجی گری سازمان ملل، اجازه سفر به پاکستان دارد.

پاکستان چندین دهه است که مهمترین طرف گفتگوی طالبان بوده، چه زمانی که این گروه در اواخر دهه ۹۰ میلادی در افغانستان به قدرت رسید و چه زمانی که رهبران این گروه تحت حملات شدید پهپادهای آمریکایی در آغاز قرن بیست و یکم قرارداشتند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در پایان این نشست در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت که هدف اصلی این نشست نه درباره به رسمیت شناختن طالبان، بلکه ایجاد یک رویکرد مشترک بین المللی برای تعامل درباره افغانستان است.

آنتونیو گوترش البته تاکید کرد که بدلیل بحران انسانی در افغانستان، این سازمان نمی تواند «تعامل و رابطه خود با طالبان را قطع کند.»

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که «بحران انسانی در افغانستان فراتر از تصورات است و نمی توان تخمین مشخصی در این باره داشت.» گوترش گفت نزدیک به ۶ میلیون نفر در این کشور پایین تر از خط فقر هستند و در خطر مرگ ناشی از «گرسنگی»‌ قراردارند. دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که تنها ۲۹۴ میلیون دلار از ۴.۶ میلیارد دلاری که قرار بود هزینه مبارزه با فقر و گرسنگی در افغانستان شود، بدست سازمان ملل رسیده است. 

او گفت: «اغلب کارمندان سازمان ملل را شهروندان افغانستان تشکیل می دهند و ممنوعیت کار زنان در این کشورغیر قابل قبول است و زندگی بسیاری را به مخاطره انداخته است. سازمان ملل هیچگاه درباره حملات سیستماتیک علیه زنان و دختران سکوت نخواهد کرد. این یک نقض بزرگ حقوق پایه‌ای بشر است.»

گوترش در رابطه دیدار با مقامات طالبان گفت که امکان چنین دیداری در بازه زمانی کوتاه وجود ندارد. دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که برگزاری نشست هایی مانند نشست دوحه برای حل بحران افغانستان و تعامل جهانی در اینباره، ادامه خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان با دفاع از ممنوعیت کار زنان افغانستان: هیچ مانعی برای فعالیت‌ سازمان ملل متحد وجود ندارد

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد