واکنش فرمانده پیشین ارتش افغانستان: ادعای کشته‌شدن مغز متفکر حمله به فرودگاه کابل «دروغ» است

Afghanistan Evacuations
Afghanistan Evacuations Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بستن پرونده کشته شدن ۱۷۳ افغان و ۱۳ تفنگدار دریایی آنهم در حالی که قاتل هنوز زنده است، شرم آور و ناراحت کننده است.»

آگهی

در حالی که خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از مقامات آمریکایی نوشتند که نیروهای طالبان یکی از رهبران ارشد داعش که گفته می‌شود «مغز متفکر» بمب‌گذاری انتحاری اوت ۲۰۲۱ میلادی در نزدیکی فرودگاه کابل بوده را کشتند، یکی از فرماندهان پیشین ارتش افغانستان این ادعا را رد کرد.

پیش از این آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی همچنین خانواده‌های قربانیان آمریکایی این حادثه نوشته بود که نیروهای طالبان «مغز متفکر» این حمله را کشته‌اند و ارتش ایالات متحده حتی در آخر هفته گذشته، خانواده‌های قربانیان این حادثه را از این ماجرا مطلع کرده است.

بنا بر اعلام این خبرگزاری، سه مقام آمریکایی و یکی از دستیاران ارشد کنگره نیز به شرط ناشناس ماندن این خبر را تایید کردند.

به گفته آنها، مغز متفکر این عملیات که هویتش هنوز اعلام نشده، در اوایل ماه آوریل در جنوب افغانستان در جریان مجموعه عملیات طالبان علیه نیروهای داعش کشته شده و طالبان در آن زمان از هویت فردی که کشتند، اطلاعی نداشته است.

اما درنهایت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در چند روز گذشته توانستند «با اطمینان بالا» تایید کنند فردی که کشته شده، از رهبران داعش خراسان بوده است.

ژنرال پاتریک رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون نیز اواخر سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که عامل این توطئه توسط طالبان کشته شده؛ با این وجود تاکید کرد که «ایالات متحده در این عملیات شرکت نداشته است».

طالبان طبق معمول دروغ می‌گوید

با این وجود بامداد چهارشنبه سمیع سادات، از فرماندهان دولت پیشین افغانستان که اکنون در لندن است، با انتشار پیامی توییتری نوشت: «مغز متفکر حمله به فرودگاه کابل، فردی به نام عبدالله عمر باجواری است. او اطلاعات داعش خراسان را رهبری می‌کند و در ولایت کنر افغانستان است. بستن پرونده کشته شدن ۱۷۳ افغان و ۱۳ تفنگدار دریایی آنهم در حالی که قاتل هنوز زنده است، شرم آور و ناراحت کننده است. زلمی خلیل‌زاد و طالبان طبق معمول دروغ می‌گویند.»

حمله به فرودگاه کابل در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ میلادی همزمان با موج تخلیه نیروهای بین‌المللی از افغانستان روی داد و در جریان آن، انفجار انتحاری در نزدیکی فرودگاه یعنی جایی که مملو از افغان‌های ناامیدی بود که به دنبال راهی برای ترک کشور بودند، منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و حدود ۱۷۰ شهروند افغانستان شد.

در آن زمان داعش خراسان مسئولیت انجام این حمله را پذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرنوشت کودک یکماهه‌ای که پدر و مادرش را در انفجار فرودگاه کابل از دست داد

پنتاگون: جلوگیری از حمله انتحاری به فرودگاه کابل ممکن نبود

نوزادی که در آشوب فرودگاه کابل به سربازان آمریکایی سپرده شد، پس از ۵ ماه به پدربزرگش رسید