نشست سازمان ملل درباره افغانستان در غیاب طالبان در دوحه آغاز به کار کرد

پرچم‌های گروه طالبان در فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان
پرچم‌های گروه طالبان در فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مجموع از ۲۵ کشور و سازمان برای رایزنی درباره شرایط افغانستان در نشست دوحه دعوت کرده است.

آگهی

نشست سازمان ملل متحد درباره افغانستان روز دوشنبه در حالی در دوحه، پایتخت قطر کار خود را آغاز کرد که رهبران طالبان غایبان بزرگ این نشست هستند.

این در حالی است که طالبان از تابستان سال ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست دارند. شرکت‌کنندگان در نشست دوحه رویکرد جامعه جهانی در قبال طالبان و تلاش‌ها برای اتخاذ سیاستی منعطف‌تر در زمینه حقوق زنان از سوی این گروه را بررسی خواهند کرد. 

اصلی‌ترین کمک‌کنندگان مالی به افغانستان به همراه نمایندگان ویژه آمریکا، چین و روسیه از جمله شرکت کنندگان در نشست دوحه هستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مجموع از ۲۵ کشور و سازمان برای رایزنی درباره شرایط افغانستان دعوت کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که از رهبران طالبان برای شرکت در این نشست دو روزه دعوت نشده است. گروهی از زنان افغان روز شنبه در آستانه برگزاری این نشست در مخالفت با به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی در کابل تظاهرات کرده بودند. 

مقام‌های دولت مستقر در کابل به رهبری طالبان تاکید می‌کنند که مساله حقوق زنان در افغانستان «یک مساله اجتماعی داخلی» است. 

به گفته سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا عادی‌سازی روابط با دولت مستقر در کابل در دستور کار نشست دوحه نیست. سازمان ملل سیاست طالبان در قبال زنان طی نزدیک به دو سال گذشته را نوعی «آپارتاید براساس جنسیت» توصیف کرده است. 

۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه گذشته به قطعنامه‌ای رای دادند که در آن محدودیت‌های کنونی علیه زنان افغان محکوم شده بود. اعضای شورای امنیت همچنین از همه کشورها خواسته بودند تا فورا برای تغییر سیاست طالبان در قبال زنان افغان تلاش کنند. 

نشست دوحه در حالی برگزار می‌شود که افغانستان با یکی از جدی‌ترین بحران‌های انسانی در جهان روبرو است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیته بین‌المللی نجات: اتحادیه اروپا پناهجویان افغان را نادیده می‌گیرد

سازمان ملل: شمار فقرای افغانستان در حکومت طالبان ۲ برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است

طالبان شرکت دختران در کنکور دانشگاه‌های خصوصی را ممنوع کرد