کمیته بین‌المللی نجات: اتحادیه اروپا پناهجویان افغان را نادیده می‌گیرد

مهاجران افغان
مهاجران افغان Copyright Gemunu Amarasinghe/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.
Copyright Gemunu Amarasinghe/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید دولت‌های اتحادیه اروپا «پیوسته نیاز افغان‌‌ها را نادیده گرفتند.» این کمیته روز چهارشنبه گزارش داد که در سال ۲۰۲۲ میلادی از ۲۷۰ هزار شهروند افغانستان که به عنوان اشخاص محتاج به «حمایت دائمی» شناسایی شدند، تنها ۲۷۱ نفر در این اتحادیه اسکان داده شدند.

آگهی

به گزارش کمیته بین‌المللی نجات بسیاری از افغان‌ها که سومین جمعیت بزرگ پناهجویان سراسر دنیا را تشکیل می‌دهند با گذشت نزدیک دوسال از تسلط طالبان بر افغانستان، همچنان از امنیت در اروپا محروم‌اند. 

در این گزارش آمده است که پناهجویان افغان با «موانع قابل توجهی» در اروپا مواجه هستند از جمله این موانع می‌توان به تهدید به اخراج از خاک و یا بازگشت اجباری به افغانستان، موانع دستیابی به رویه‌های عادلانه پناهندگی و گذراندن زمان‌های طولانی در مراکزی مشابه بازداشتگاه اشاره کرد.

کمیته بین‌المللی نجات همچنین با بیان این که از زمان تسلط طالبان، آلمان در میان کشورهای اروپایی در استقبال از پناهجویان افغان پیشرو بوده است،  نسبت به برنامه کنونی برلین برای پذیرش افغان‌ها ابراز نگرانی کرده است.

دولت آلمان در اکتبر سال گذشته از برنامه پذیرش فدرال خود رونمایی کرد و تا سپتامبر ۲۰۲۵ متعهد به پذیرش هزار شهروند افغانستان در هر ماه شد. اما بر اساس گزارش کمیته بین‌المللی نجات، تا ماه مه ۲۰۲۳ حتی یک پناهجوی افغان هم تحت این برنامه وارد آلمان نشده است.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که از گزارش کمیته بین‌المللی نجات آگاه نبوده است اما «دولت آلمان تحت فشار زیادی کار می‌کند تا در اسرع وقت روند‌های امنیتی را برای افرادی که افغانستان را ترک می‌کنند، به مسیر اصلی خود برگرداند و پذیرش پناهجویان را به سرعت ادامه دهد.»

آقای برگر همچنین گفت که دولت آلمان نگران انتقال سریع افرادی است که «در وضعیت بسیار مخاطره‌آمیزی» قرار دارند و افزود آلمان از زمان سقوط کابل در اوت ۲۰۲۱ میلادی تا کنون بیش از ۳۰ هزار افغان را در خاک خود پذیرفته است.

به گزارش کمیته بین‌المللی نجات، نزدیک به دو سوم مردم افغانستان در حال حاضر محتاج کمک‌های بشردوستانه هستند.

پس از تسلط طالبان، دولت آمریکا و متحدانش حدود هفت میلیارد دلار از ذخایر ارزی افغانستان را مسدود و کمک‌های بین‌المللی به این کشور را قطع کردند تا اقتصاد افغانستان که شدیدا وابسته به کمک‌های خارجی است کاملا فلج شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست سازمان ملل درباره افغانستان در غیاب طالبان در دوحه آغاز به کار کرد

سازمان ملل: شمار فقرای افغانستان در حکومت طالبان ۲ برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد