سازمان ملل: ناامنی غذایی ۲۵۸ میلیون نفر؛ افغانستان جزو ۱۰ کشور «گرسنه» جهان است

Ethiopia Drought
Ethiopia Drought Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در ۵۸ کشور جهان سال گذشته میلادی به دلیل درگیری‌ها، تغییرات آب و هوایی، تأثیرات همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ اوکراین، با «ناامنی غذایی حاد» مواجه شدند و نیاز به کمک فوری داشتند.

آگهی

تعداد افرادی که با گرسنگی حاد دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوء تغذیه رنج می‌برند، نگران کننده است و به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسیده است.

این خبر روز چهارشنبه از سوی سازمان ملل متحد و در چهارچوب «گزارش جهانی درباره بحران‌های غذایی» منتشر شد.

بر اساس این گزارش که با همکاری سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه تهیه شده، مردم در هفت کشور از جمله سومالی، افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، نیجریه، سودان جنوبی و یمن با گرسنگی و مرگ مواجه هستند.

گزارش اعلام می‌دارد که وضعیت همچنان در مناطق کلیدیِ درگیری وخیم است؛ بویژه در جمهوری دموکراتیک کنگو که ۲۶.۴ میلیون نفر تحت تاثیر سطح بالای ناامنی غذایی حاد قرار دارند و در سودان جنوبی (۷.۷ میلیون نفر) و یمن (۱۷.۴ میلیون نفر).

در سال ۲۰۲۲ میلادی در ۱۹ کشور «درگیری و ناامنی» عامل اصلی ناامنی غذایی حاد بوده و در ۲۷ کشور دیگر از جمله هائیتی، پاکستان و زیمبابوه نیز تغییرات آب و هوایی و شوک‌های اقتصادی منجر به پدید آمدن سطح بسیار بالایی از ناامنی غذایی شده است.

این گزارش جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، نیجریه، افغانستان، یمن، میانمار، سوریه، سودان، اوکراین و پاکستان را ۱۰ کشور گرسنه جهان معرفی می‌کند و می‌افزاید که در ۳۲ کشوری که داده‌های آنها در دسترس بوده، حدود ۳۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در سال گذشته میلادی از «سوء تغذیه حاد» رنج می‌بردند و از این تعداد ۹.۲ میلیون نفر بشدت بیمار شدند و نیاز به درمان فوری داشتند.

آنتونیو گوترش، دبیر سازمان ملل نیز اعلام کرد که با توجه به داده‌های این گزارش، تعداد افرادی که با «ناامنی غذایی حاد» روبرو هستند و به کمک‌های غذایی فوری نیاز دارند، برای چهارمین سال متوالی افزایش یافته است که شکستی برای بشریت محسوب می‌شود.

راین پاولسن، مدیر اورژانس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نیز با اشاره به پیامدهای جنگ اوکراین بر تجارت جهانی کود، گندم، ذرت و روغن آفتابگردان گفت که این پیامدهای منفی برای فقیرترین کشورهایی که به واردات مواد غذایی وابسته هستند، شدیدتر بوده است. 

او افزود: «قیمت‌ها افزایش یافته‌اند و این کشورها بطور نامطلوبی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.»

راین پاولسن خواستار اختصاص بودجه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی همچنین تحقیقاتی شد که بحران‌های غذایی را پیش‌بینی می‌کنند و به دنبال راههایی برای جلوگیری از وقوع این بحران‌ها هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردم افغانستان طرفداران پروپا قرص تویوتا کرولای ژاپنی هستند

دبیر کل سازمان ملل نسبت به بروز «طوفان گرسنگی» در جهان به‌دلیل جنگ در اوکراین هشدار داد

تحولات ایران و جهان؛ بریتانیا دو شهروند این کشور را متهم به جاسوسی برای چین کرد