مردم افغانستان طرفداران پروپا قرص تویوتا کرولای ژاپنی هستند

بازار فروش خودروی کرولا در کابل
بازار فروش خودروی کرولا در کابل Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز / خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پای کرولاها پس از عقب‌نشینی نیروهای شوروی از خاک افغانستان در سال ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان باز شد. پیش از آن برند دولتی لادا از مسکو بر بازار خودروی افغانستان تسلط داشت.

آگهی

افغان‌ها مشتریان پر و پاقرص خودروهای ساخت کمپانی تویوتا هستند، به ویژه کرولاها. راه‌های صعب‌العبور این کشور کوهستانی، در کنار مقاومت خودرو، تویوتا را محبوب شهروندان افغانستان کرده است. 

پای کرولاها پس از عقب‌نشینی نیروهای شوروی از خاک افغانستان در سال ۱۹۸۹ و متعاقب آن فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان باز شد. پیش از آن برند دولتی لادا از مسکو بر بازار خودروی افغانستان تسلط داشت.

زمانی که واشنگتن پس از وقوع حملات ۱۱سپتامبر حملات هوایی به خاک افغانستان را آغاز کرد نیز ملا عمر بنیانگذار طالبان با یک کرولای سفید از مخفیگاه خود در قندهار گریخت.

این خودرو که سال ۲۰۰۱ در خاک مدفون شده بود از خاک بیرون آورده شده و وضعیت آن خوب است. چنانچه به گفته سخنگوی دولت طالبان این خودرو باید در قالب یک اثر تاریخی در معرض دید مردم قرار بگیرد.

بدنه دیگر اتومبیل‌ها مانند کاغذ سست است اما کرولاها مستحکم هستند

محمد امان، مکانیک است و در کابل کار می‌کند. او می‌گوید: «کرولاها خوردوهای خوبی هستند. بدنه دیگر اتومبیل‌ها مانند کاغذ سست است اما کرولاها مستحکم هستند. اتومبیل‌های ژاپنی کیفیت بالایی دارند. کرولا سریع است، فلز کار شده در بدنه آن قوی است و خودرو به خوبی کار می‌کند.»

AFP
محمد امان، مکانیکAFP

او تاکید می‌کند: «افغانستان پراست از کوه و دشت و باقی خودروها اینجا جواب نمی‌دهد به جز همین کرولاها.»

کرولا صندوق عقب جاداری دارد

غلام رسول، راننده تاکسی در کابل می‌گوید: « کرولاها در افغانستان محبوب هستند چرا که خودروهای قوی به شمار می‌آیند و در عین حال قیمت مناسبی دارند.»

به گفته او «کرولا صندوق عقب جاداری دارد، بنابراین وقتی برخی افراد بار دارند، می‌توانیم آن را آنجا بگذاریم و خودشان را سوار تاکسی شوند.»

AFP
غلام رسول، راننده تاکسیAFP

نقیب الله، دیگر راننده تاکسی که در کابل مشغول مسافرکشی است، نیز می‌گوید: « هم قطعات یدکی و هم خود ماشین تویوتا کرولا بسیار قوی است.»

عبدالرقیب، راننده تاکسی نیز می‌گوید: «برخی از مردم یک وسیله نقلیه خوب برای خانه خود می‌خرند تا سوار شوند، و برخی دیگر برای کار تا از آن پول دربیاورند. بنابراین، مردم ماشین‌های معمولی مانند کرولا را می‌خرند که بهتر است چرا که مارک خودرو تویوتا است. تویوتا در افغانستان کیفیت خودش را اثبات کرده است.»

در دیگر کشورها کرولاها ۳ نفر سرنشین دارد و اینجا ۶ نفر

عزیزالله نظری، فروشنده خودرو می‌گوید: «تویوتا کرولا در افغانستان محبوب است چرا که قطعات یدکی آن در مقایسه با خودروهای دیگر مانند بنز، بی‌ام‌و و برخی دیگر از مارک‌های خودرو راحت‌تر در دسترس است.»

او درباره استانداردهای استفاده از این خودرو در افغانستان نیز اینطور توضیح می‌دهد: «خب، موضوع این است که در کشورهای دیگر همه چیز به روش‌های استاندارد انجام می‌شود، اما در افغانستان، مردم به استانداردها اهمیت نمی‌دهند. در کشورهای دیگر از تویوتا کرولا برای حمل سه نفر [به طور همزمان] استفاده می‌شود، اما در افغانستان این تعداد به شش نفر هم می‌رسد. بالاخره اینجا مردم مشکلات زیادی دارند.»

AFP
عزیزالله نظری، فروشنده خودروAFP

عزیزالله بسته به جیب مشتری کرولاهای وارداتی خود را به آنها می‌فروشد. در گاراژ او خودروهایی با قیمت‌های مختلف به چشم می‌خورد از تویوتای ۱۵۰۰ دلاری تا ۱۴ هزار دلاری. به نظر می‌رسد بسیاری از این خودروها برای رسیدن به اینجا مقصد پر پیچ و خمی را پشت سرگذاشته‌اند.

مقصد تمامی تویوتاها در جهان به افغانستان ختم می‌شود

AFP
کرولا از جمله خودروهای محبوب در افغانستان به شمار می‌رودAFP

مقابل عزیزالله یک مدل خودروی سفید است که به نظر می‌رسد از کانادا به اینجا آمده باشد. البته روی این خودرو پلاک کشور غنا خورده است.

یکی از آمریکا و دیگری از نقطه‌ای در آلمان به اینجا رسیده است. عزیزالله می‌گوید: «مقصد تمامی تویوتاها در جهان به افغانستان ختم می‌شود، جایی که مردمانش عاشق این خودروی با کیفیت هستند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: ناامنی غذایی ۲۵۸ میلیون نفر؛ افغانستان جزو ۱۰ کشور «گرسنه» جهان است

سازمان ملل: شمار فقرای افغانستان در حکومت طالبان ۲ برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است

گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل خواستند تا برای آزادی یک روزنامه‌نگار فرانسوی-افغانستانی مداخله کند