گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل خواستند تا برای آزادی یک روزنامه‌نگار فرانسوی-افغانستانی مداخله کند

یک محافظ خصوصی افغان از در ورودی اصلی تلویزیون طلوع در کابل، افغانستان محافظت می‌کند
یک محافظ خصوصی افغان از در ورودی اصلی تلویزیون طلوع در کابل، افغانستان محافظت می‌کند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته سازمان گزاشگران بدون مرز، مرتضی بهبودی، ۲۸ ساله، اصالتا افغانستانی و پناهنده فرانسه است. او پنجم ژانویه برای تهیه گزارش به کشور خود رفته و هفتم ژانویه در حالی که قصد داشت گواهی اعتبارسنجی خود را پس بگیرد، دستگیر شده است.

آگهی

گزارشگران بدون مرز روز جمعه از سازمان ملل خواستند تا با مقامات طالبان برای «آزادی فوری» مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار فرانسوی-افغانستانی که نزدیک به ۵۰ روز است در افغانستان «بی‌جهت» بازداشت شده، مداخله کند.

این سازمان غیردولتی دفاع از روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد که یکشنبه، ۲۶ فوریه، پنجاه روز از بازداشت این خبرنگار می‌گذرد.

آنها از «آیرین خان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای آزادی بیان و عقیده و «ریچارد بنت» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان خواستند تا هر اقدامی لازم است انجام دهند تا مقامات طالبان بدون تاخیر این روزنامه‌نگار زندانی را آزاد کنند.

به گفته این سازمان غیردولتی، مرتضی بهبودی، ۲۸ ساله، اصالتا افغانستانی و پناهنده فرانسه است. او پنجم ژانویه برای تهیه گزارش به کشور خود رفت و هفتم ژانویه در حالی که قصد داشت گواهی اعتبارسنجی خود را پس بگیرد، دستگیر شد.

به گفته گزارشگران بدون مرز، «او بیش از یک ماه در کابل، پایتخت افغانستان بازداشت شده» و آنطور که مشخص است «در معرض اتهام جاسوسی» قرار دارد.

مرتضی بهبودی متولد افغانستان و ساکن ایران بوده است. او از سال ۲۰۱۵ به فرانسه پناهنده شد و سایت اطلاع رسانی «گیتی نیوز» (Guiti News) را با همتایان تبعیدی خود راه‌اندازی کرد. او با بسیاری از رسانه‌های فرانسوی از جمله تلویزیون فرانسه، رادیو فرانسه، مدیا پارت و لیبراسیون همکاری داشته است.

او یکی از نویسندگان سلسله گزارش‌های «سرتاسر افغانستان، تحت حکومت طالبان» که در مدیاپارت منتشر شد، بود.

به گفته گزارشگران بدون مرز، دستگیری آقای بهبودی نشان دهنده «تشدید نگران‌کننده سرکوب رژیم طالبان علیه خبرنگاران» است. در حال حاضر حداقل دو خبرنگار دیگر به نام‌های «قدرت‌الله ترار» و «خیرالله پرهر» هم در افغانستان بازداشت هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در فهرست جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۲۲، افغانستان در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۵۶ قرار داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردم افغانستان طرفداران پروپا قرص تویوتا کرولای ژاپنی هستند

گزارشگران بدون مرز: بیش از پانصد خبرنگار در سال ۲۰۲۱ بازداشت یا کشته‌‌‌ شده‌اند

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد