سازمان ملل: شمار فقرای افغانستان در حکومت طالبان ۲ برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است

Afghanistan Daily Life
Afghanistan Daily Life Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان: «اگر کمک‌های خارجی در سال جاری کاهش یابد، افغانستان احتمالا از لبه پرتگاه سقوط خواهد کرد.»

آگهی

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که با فروپاشی دولت تحت حمایت ایالات متحده در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، تعداد افغان‌های فقیر تقریبا دو برابر شده و به ۳۴ میلیون نفر رسیده است.

پس از سقوط جمهوری تحت حمایت ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی، بسیاری از کشورها از معامله با مقامات طالبان خودداری کردند و کمک‌های مالی بین‌المللی که پیش از این به‌وفور روانۀ کابل می‌شد نیز متوقف گردید. 

فعالیت آن بخش از سازمان‌های غیردولتی که هنوز مشغول کمک‌رسانی از جمله در بخش‌های تامین مواد‌غذایی، آموزش و بهداشت بودند نیز در دسامبر گذشته با دستور دولت طالبان که زنان افغان را از کار کردن برای آنها منع می‌کرد، بطور قابل توجهی کاهش یافت.

این محدودیت‌ها در ماه جاری بر کارمندان زن افغان سازمان ملل نیز تحمیل شد؛ اتفاقی که باعث گردید سازمان ملل هشدار دهد در صورت عدم تجدیدنظر طالبان در این تصمیم، مجبور است در موضوع ادامه کمک‌هایش به این کشور دست به «انتخابی وحشتناک» بزند.

سقوط از لبه پرتگاه

برنامه توسعه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گزارش جدیدی با استناد به داده‌های سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر کرد که اعلام می‌کرد هم اکنون ۳۴ میلیون افغان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

آمار جمعیت ۳۴ میلیون نفری فقرای افغانستان در حالی منتشر می‌شود که این رقم پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی یعنی آخرین سال حکومت دولت تحت حمایت غرب، ۱۵ میلیون نفر بوده است.

از آنجا که هیچ آمار جدیدی از سرشماری جمعیت در افغانستان وجود ندارد، سازمان ملل به آمارهای گذشته استناد می‌کند و با احتساب یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری برای این کشور، به این نتیجه می‌رسد که هم اکنون ۸۵ درصد از مردم این کشور در فقر به سر می‌برند.

در گزارش جدید برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز آمده است که به دلیل فقر گسترده «برخی مجبور به فروش خانه‌ها، زمین‌ها یا دارایی‌های خود شده‌اند تا درآمدی کسب کنند».

گروهی دیگر نیز به شیوه‌هایی بسیار ناراحت کننده همچون تبدیل اعضای خانوادۀ خود به کالا رو آورده‌اند و به این ترتیب یا کودکانشان را می‌فروشند، یا کودکان را به کارگر تبدیل می‌کنند و یا دختران خردسال را مجبور به یک ازدواج اجباری می‌کنند.

این وضعیت اسفناک در حالی حاکم است که سازمان ملل همچنان به اعطای کمک‌های مالی خود به افغانستان از مسیر تزریق‌های نقدی، همچنین پرداخت دستمزد کارمندان و نیروهای عملیاتی این کشور ادامه داده است؛ کمکی که برای دوام اقتصاد متزلزل این کشور حیاتی بوده است.

بر اساس گزارش ماموریت سازمان ملل در افغانستان، تنها از دسامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۳ میلادی حدود ۱.۸ میلیارد دلار از این طریق وارد افغانستان شده است و این سازمان هشدار می‌دهد که با توجه به سختگیری‌های جدید طالبان برای زنان «اگر میزان کمک‌هایی که سازمان ملل به مردم افغانستان ارائه می‌دهد کاهش یابد، به تبع آن مقدار پول نقد ارسالی نیز کاهش می‌یابد».

به این ترتیب، قطع شدن فعالیت‌های سازمان ملل در افغانستان به دلیل محدودیت‌های وضع شده، احتمالا تاثیری دوبرابر روی حیات اقتصادی افغان‌های ناامید خواهد گذاشت؛ چراکه هم ارسال کمکهای بشردوستانه غیرنقدی متوقف می‌شود و هم جریان پرداخت‌های مالی به کارکنان بخش خدمات عمومی این کشور.

سازمان ملل همچنین هشدار داده است که وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان می‌تواند روند ارسال کمک‌ها را «از همان مبدأ» متوقف کند؛ زیرا بسیاری از اهداکنندگان بین‌المللی حاضر نیستند بودجه پروژه‌هایی را تامین کنند که امید چندانی برای اجرای آنها وجود ندارد. به همین دلیل نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی، از بودجه ۴.۶ میلیارد دلاری مدنظر سازمان ملل برای کمک به افغانستان، تنها حدود ۵ درصد آن تامین شد و اهداکنندگان بین‌المللی تمایل بیشتری برای مشارکت نشان نداده‌اند.

این وضعیت باعث شد که عبدالله الدرداری، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کند که «اگر کمک‌های خارجی در سال جاری کاهش یابد، افغانستان احتمالا از لبه پرتگاه سقوط خواهد کرد».

توقف فعالیت سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه

سیاست‌های سختگیرانه طالبان در قبال زنان و دستور صادر شده در ماه دسامبر که زنان را از فعالیت در سازمان‌های غیردولتی منع می‌کرد، باعث شد که بسیاری از سازمان‌های فعال در اموربشردوستانه در اعتراض به این تصمیم فعالیت‌هایشان را به حالت تعلیق درآوردند.

پس از آن نیز اگرچه پس از چند روز مذاکره، برای کسانی که در بخش بهداشت کار می‌کردند معافیتی وضع شد، اما برنامه توسعه سازمان ملل می‌گوید که ۱۵۰ سازمان غیردولتی و آژانس کمک‌رسانی «تمام یا بخشی از فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند».

مقامات امداد می‌گویند که به همکاری کارکنان زن برای کمک به شناسایی و حمایت از زنان نیازمند در سراسر این کشور احتیاج دارند و عبدالله الدرداری نیز می‌گوید: «اگر همکاری زنان نباشد، چه کسی می‌تواند در خانه‌ها را بزند و با زنان افغان در خانه‌هایشان صحبت کند و به کمکشان برود؟»

همزمان با آخرین تلاش‌های نمایندگان سازمان ملل برای متقاعدکردن طالبان، قطر نیز که بطور سنتی یک کمک کننده بزرگ به افغانستان است وارد عمل شده و مقامات طالبان را برای پایان دادن به ممنوعیت کار زنان تحت فشار قرار داده است.

آگهی

قطر همچنین در بحبوحه کمبودهای شدید در این کشور، روز سه‌شنبه اولین هواپیمای حامل کمکهای بشردوستانه خود طی ۱۰ ماه اخیر را راهی افغانستان کرد که حامل بسته‌های مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و کتاب بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کمیته بین‌المللی نجات: اتحادیه اروپا پناهجویان افغان را نادیده می‌گیرد

مردم افغانستان طرفداران پروپا قرص تویوتا کرولای ژاپنی هستند

نشست سازمان ملل درباره افغانستان در غیاب طالبان در دوحه آغاز به کار کرد