جنگ اوکراین؛ بحران جهانی غذا «میلیون‌ها نفر» را از گرسنگی و بیماری خواهد کشت

An Ethiopian woman scoops up portions of yellow split peas
An Ethiopian woman scoops up portions of yellow split peas Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا هشدار داد که بحران جهانی غذا ناشی از جنگ اوکراین، میلیون‌ها نفر را به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر گرسنگان در برابر بیماری‌های عفونی خواهد کشت و به این ترتیب یک فاجعه بهداشتی جهانی جدید بوجود خواهد آورد.

آگهی

رئیس صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا روز پنج‌شنبه هشدار داد که بحران جهانی غذا ناشی از جنگ اوکراین، میلیون‌ها نفر را به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر گرسنگان در برابر بیماری‌های عفونی، خواهد کشت و به این ترتیب یک فاجعه بهداشتی جهانی جدید بوجود خواهد آورد.

پیتر ساندز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که کمبود مواد غذایی نه تنها باعث افزایش مرگ و میرها در پی گرسنگی می‌شود، بلکه از آنجا که افراد گرسنه سیستم دفاعی ضعیف‌تری در برابر بیماری‌های عفونی دارند، منجر به گسترش انواع بیماری‌ها و به دنبال آن مرگ و میر بیشتر خواهد شد.

اقدام روسیه در محاصره دریایی بنادر اوکراین در دریای سیاه، مانع از صادرات محموله‌های غلات چهارمین صادرکننده بزرگ گندم و ذرت در جهان شده است و به همین دلیل از هم اکنون شبح کمبود مواد غذایی و گرسنگی بر کشورهای کم درآمد سایه افکنده است.

آقای ساندز که در حاشیۀ نشست مشترک وزرای بهداشت و دارایی گروه ۲۰ به میزبانی اندونزی سخن می‌گفت، افزود: «به نظر من همین حالا نیز بحران بهداشتی جدید جهانی آغاز شده است؛ زیرا افرادی که تغذیه ضعیفی دارند در برابر بیماری‌ها آسیب پذیرتر خواهند بود و ترکیبی از بیماری‌های عفونی، کمبود مواد غذایی و کمبود انرژی باعث خواهد شد که شاهد مرگ میلیون‌ها نفر دیگر باشیم.»

او تاکید کرد که برای به حداقل رساندن تبعات منفی این بحران غذایی، لازم است که دولت‌ها ارائه مراقبتهای بهداشتی به فقیرترین و آسیب پذیرترین گروهها در جوامع خود را در اولویت قرار دهند و در این راستا، باید تمرکز بر مراقبت‌های بهداشتی اولیه بویژه در روستاها بیشتر شود.

کمبود مواد غذایی و فاجعۀ ابتلا به سل

رئیس صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا همچنین هشدار داد که کمبود جهانی مواد غذایی، منجر به افزایش مرگ و میرها بویژه به دلیل ابتلا به بیماری سل خواهد شد.

پیتر ساندز گفت: «در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱.۵ میلیون نفر در سراسر جهان کمتر تحت درمان برای سل قرار گرفتند و این بدان معناست که نه تنها صدها هزار نفر به این دلیل جان خود را از دست خواهند داد بلکه این افراد، افراد دیگر را نیز مبتلا خواهند کرد. به همین دلیل نیز حل بحران غذایی برای کمک به درمان دومین بیماری عفونی کشندۀ جهان بسیار مهم است.»

او افزود: «غم انگیزترین نکته این است که ما می‌دانیم چگونه از این بیماری پیشگیری کنیم، چگونه آن را درمان کنیم و چگونه از شر آن برای همیشه خلاص شویم.»

اوکراین و کشورهای غربی روسیه را متهم می‌کنند که با مسدود کردن صادرات غلات حیاتی، به دنبال ایجاد یک ترس عمومی از وقوع قحطی جهانی است و سعی دارد از این مسیر و با تحت فشار گذاشتن کشورهای غربی، امتیازات بیشتری بگیرد.

مسکو با رد این اتهامات می‌گوید که مقصر کمبود مواد غذایی در خاورمیانه و آفریقا، تحریم‌های غرب هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین و بحران مواد غذایی؛ نمایندگان ۴۰ کشور در کنفرانس برلین در جستجوی راه حل

گوترش: ادامه جنگ اوکراین بحران غذایی جهانی به راه می‌اندازد

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند