نتایج یک تحقیق: کسانی که دورکاری می‌کنند بیشتر از درد کمر و گردن شکایت دارند

تاثیرات دورکاری بر سلامت
تاثیرات دورکاری بر سلامت Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک مطالعه جامع درباره اثرات دورکاری بر سلامت انسان نشان داده است افرادی که از خانه کار می‌کنند به طور عمده در معرض آسیب کمر و گردن هستند.

آگهی

نتایج یک مطالعه جامع درباره اثرات دورکاری بر سلامت انسان نشان داده است افرادی که از خانه کار می‌کنند به طور عمده در معرض آسیب کمر و گردن هستند.

در این پژوهش که دانشمندانی از دانشگاه‌های آنژه و لیون فرانسه و همینطور نیویورک آمریکا شرکت داشتند، یافته‌های ۲۰۵ تحقیق انجام‌شده درباره اثرات دورکاری مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگران با استخراج پایگاه‌های داده و بررسی تاثیر کیفی دورکاری بر اختلالات اسکلتی- ماهیچه‌ای (MSD) پی‌ بردند که بیشترین شکایت ثبت‌شده در میان افرادی که از خانه کار می‌کنند، درد کمر و گردن بوده است.

محققان می‌گویند برخی مطالعات افزایش ابتلا و شدیدتر بودن درد‌های فیزیکی در میان کسانی که از خانه کار می‌کنند را نشان داده شده است، هر چند این موارد عمومیت نداشته است.

با وقوع همه‌گیری کووید-۱۹ و وضع منع آمد و شد در شهرها، بسیاری از شرکت‌ها دورکاری را برای کارمندان خود آزاد کردند. با این حال تاثیر این اتفاق بر سلامتی کارمندان هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

مطابق آمارهای اتحادیه اروپا پیش از سال ۲۰۱۹، مقطع شیوع بیماری کووید-۱۹، تنها ۱۴ درصد از کارگران و کارمندان کشورهای عضو این اتحادیه به طور منظم یا گهگاه از خانه دورکاری می‌کردند. این تعداد در تابستان ۲۰۲۰ و به دنبال وضع قرنطینه‌های متعدد تا ۴۰ درصد افزایش یافت. این در حالی است که در بهار ۲۰۲۲ و پس از برچیده شدن قرنطینه‌ها همچنان ۳۱ درصد دورکاری در اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است.

بیشترین دورکاران را شهروندان کشورهای پیشرفته و ثروتمندتر شمالی اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند و در این فهرست به ترتیب فنلاند و لوکزامبورگ و جمهوری ایرلند در صدر قرار دارند.

به گفته محققان هرچند فعال کردن امکان دورکاری، آسایش را برای کارکنان به همراه داشته است با این حال عدم وجود اقدامات ارگونومیک برای مناسب‌سازی محیط کاری خانگی، تاثیرات سوئی بر وضع سلامت افراد گذاشته است. 

عوامل ارگونومیک شامل تدابیری هستند که فشارهای جسمانی و روانی را در محیط کار کاهش می‌دهند. از جمله آنان می‌توان به تجهیزات مناسب، بالا بردن سطح ایمنی و بهداشت و همینطور تطبیق کار با وضعیت فیزیکی کارمند اشاره کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشمندان می‌گویند قصد دارند در مطالعات آینده بر روی عوامل ارگونومیک کاری تمرکز کنند و همچنین وضعیت اجتماعی-اقتصادی کارمندان را در نظر بگیرند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «International Journal of Environmental Research and Public Health» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورهای اروپایی بهترین عملکرد را از نظر دورکاری دارند؟

ایلان ماسک به «دورکاری» کارکنان توییتر پایان داد

نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد: اکثر مردم خواهان ادامه دورکاری هستند