ششمین روز درگیری‌ها در سودان؛ آمار کشته‌ها از ۲۷۰ نفر گذشت

Sudan
Sudan Copyright Marwan Ali/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود توافق ضمنی دو فرمانده ارتش و رهبر شبه نظامیان برای برقراری آتش بس موقتی، شاهدان عینی می گویند که همچنان در خارطوم صدای تیراندازی شدید و انفجارهای مهیب شنیده می شود.

آگهی

تازه ترین گزارش‌ها از خارطوم نشان می‌دهد که تنها چند ساعت پس از اعلام آتش بس ۲۴ ساعته روز چهارشنبه، صدای تیراندازی و انفجار های مهیب در بخش های از خارطوم از جمله در محله «مربعات» و «ام الدرمان» از اولین ساعات صبح پنجشنبه شنیده می‌شد.

شاهدان عینی می گویند صدای انفجار و تیراندازی به‌طور پی در پی در پایتخت سودان به گوش می‌رسد و بسیاری از محله‌های خارطوم به شهر ارواح تبدیل شده‌اند.

شهروندان امیدوارند که با فرارسیدن عید فطر دست کم شبه نظامیان موسوم به نیروهای گسترش سریع و نیروهای ارتش برای ۲۴ ساعت به درگیری‌ها خاتمه دهند.

اتحادیه پزشکان سودان می گوید دست کم ۲۷۰ نفر از جمله ۱۵۰ غیرنظامی در درگیری‌های ۶ روز گذشته کشته شده‌اند. جنگ و درگیری از خارطوم فراتر رفته و به شهرهای مجاور پایتخت رسیده است. از جمله در شهر «الفاشر» در شبانه روز گذشته صدای تیراندازی و انفجار به گوش می رسد.

از سرگیری درگیری‌ها در حالی است که ژنرال حمدی، فرمانده شبه نظامیان، چهارشنبه در گفتگو با مقامات اماراتی و سعودی قول داد که نیروهایش تن به آتش بس می‌دهند.

پیش از این نیز روز سه شنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در گفتگوی جداگانه با ژنرال برهان و ژنرال حمدی، از آنها قول گرفته بود که آتش بس اجرایی شود.

بسیاری از شهروندان خارطوم ۵ میلیون نفری قصد فرار دارند اما به دلیل تعطیلی پمپ بنزین ها بسیاری نمی توانند با خودروهایشان فرارکنند و شاهدان عینی می گویند تعداد زیادی از زنان و کودکان را دیده اند که چمدان بدست با پای پیاده قصد فرار از شهر دارند.

گفته می شود هر لیتر بنزین به بیش از ۱۰ دلار در یکی از فقیرترین کشورهای جهان رسیده است.

سازمان ملل می گوید احتمالا شمار جان باختگان بسیار بیشتر است و به دلیل عدم امکان خروج اجساد امکان سرشماری درستی وجود ندارد.

در سه روز گذشته دوبار ژنرال برهان، فرمانده ارتش و رقیب او، ژنرال حمدی، رهبر شبه نظامیان به‌صورت ضمنی با آتش بس موافقت کرده اند اما هیچگاه به آن عمل نکرده و از همان اولین ساعات آتش بس درگیری‌ها را از سر گرفته اند.

روز پنجشنبه بار دیگر دبیرکل سازمان ملل، رهبران اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا و لیگ کشورهای عرب از دو ژنرال پیشین ارتش درخواست آتش بس کرده اند.

به نظر می‌رسد هر دو نظامی عالی رتبه ارتش سودان قصد درهم شکستن دیگری را دارند و به کمتر از آن راضی نیستند.

همزمان نیروهای ارتش و شبه نظامیان می گویند در جبهه های مختلف علیه طرف مقابل به پیروزی رسیده اند.

پیروزی‌های که هیچ نهادی آنها را تایید نکرده است.

تنها در ۵ روز درگیری، ۷۰ درصد از ۷۴ بیمارستان خارطوم به‌طور کامل از کار افتاده اند چرا که یا بمباران شده و یا اینکه در مناطق درگیری قرار دارند.

سازمان ملل نگرانی زیادی از شیوع همه گیری‌های مختلف و کمبود غذا در بسیاری از مناطق خارطوم دارد. بدلیل درگیری‌ها امکان کمک های غذایی و بهداشتی وجود ندارند.

پیش از این، یکشنبه، شبه نظامیان سه نفر از کارمندان سازمان ملل در منطقه دارفور را کشته اند.

دبیرکل سازمان ملل با اظهار تاسف از این مرگ این کارمندان اعلام کرد که عاملان و آمران قتل این سه کارمند سودانی به عدالت سپرده خواهند شد.

آگهی

‌بسیاری از سودانی ها نگران تکرار نسل کشی دارفور در دوران دیکتاتوری عمرالبشیر هستند.

هر دو ژنرال که نقش اصلی در درگیری ها دارند، در سال ۲۰۰۳ در زمره افسران دیکتاتور سودان، عمر البشیر، به دارفور اعزام شده بودند. به گفته مورخان آمریکایی در نسل کشی دارفور دست کم ۳۰۰ هزار نفر جان باخته و بیش از ۲ میلیون نفر زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در سودان چه خبر است؟ شبه‌نظامیان مدعی کنترل بر فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری شدند

نقش پهپادهای ایران در منازعات؛ آیا پرنده‌های ایرانی توازن قوا را در جنگ داخلی سودان بر هم می‌زنند؟

دادگاه دو سوئدی مالک یک شرکت نفتی به اتهام همکاری با عمرالبشیر و شبه‌نظامیان سودان آغاز شد