در سودان چه خبر است؟ شبه‌نظامیان مدعی کنترل بر فرودگاه و کاخ ریاست جمهوری شدند

بلند شدن دود سیاه از ساختمان‌های مجاور فرودگاه خارطوم در سودان در پی تشدید دیگری میان ارتش و شبه نظامیان
بلند شدن دود سیاه از ساختمان‌های مجاور فرودگاه خارطوم در سودان در پی تشدید دیگری میان ارتش و شبه نظامیان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت نظامی برآمده از کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در سودان با رد ادعا شبه نظامیان اعلام کرده است که نیروهای ارتش حملات شورشیان را دفع کرده و کنترل کلیه پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های کشور را در دست دارند.

آگهی

خبرگزاری‌های بین‌المللی روز شنبه از تشدید بحران در اوضاع داخلی این کشور و درگیری میان ارتش و شبه‌نظامیان «نیروی پشتیبانی سریع» خبر می‌دهند.

 تازه‌ترین خبر از این درگیری‌ها از کشته شدن دست کم سه غیرنظامی در نبردهای پایتخت و یکی از استان‌های مرکزی سودان حکایت دارد.

فرانس‌پرس به نقل از سندیکای رسمی پزشکان سودان اعلام کرد که در درگیری‌های جاری که از صبح روز شنبه آغاز شد دو غیرنظامی در خارطوم و یک نفر دیگر در الابیض، مرکز استان کردفان شمالی جان باختند.

اخبار ضد و نقیضی از تنش داخلی و درگیری‌های جاری در سودان مخابره می‌شود که برخی از آنها با توجه به ادعاهای مطرح شده از سوی دو طرف مناقشه مبنی بر کنترل مراکز مهم و حساس هنوز قابل راستی‌آزمایی نیست.

درگیری‌های شدید میان شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو و نیروهای مسلح سودان به توقف فعالیت فرودگاه خارطوم و لغو پروازها منجر شده است.

شبه نظامیان مدعی شده‌اند که کنترل فرودگاه بین‌المللی و کاخ ریاست جمهوری در پایتخت سودان را در دست گرفته‌اند.

این گروه شبه نظامی متشکل از شبه نظامیان سابق دارفور در سومین «بیانیه خود خطاب به مردم» مدعی شدند که از صبح روز شنبه «کاخ ریاست جمهوری»، «فرودگاه خارطوم» و همچنین چندین پایگاه و مراکز مهم دیگر در استان های مختلف را در اختیار دارد.

فرمانده شبه‌نظامیان شورشی در سودان در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرده است که نیروهای تحت رهبری وی تا کنترل کلیه پایگاه‌های نظامی دست از نبرد نخواهند کشید.

شورای نظامی حاکم: کنترل کلیه پایگاه‌ها و فرودگاه‌ها را در دست داریم

این در حالیست که دولت نظامی برآمده از کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در سودان با رد این ادعا اعلام کرده است که نیروهای ارتش شورشیان را دفع کرده و کنترل کلیه پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های کشور را در دست دارند.

در همین راستا، نیروی هوایی سودان روز شنبه ساعاتی پس از آغاز درگیری‌ها در پایتخت مدعی شد که چندین پایگاه تحت کنترل شبه‌نظامیان در خارطوم را هدف قرار داده است.

در بیانیه ارتش سودان ضمن اشاره به عملیات جاری بر ضد شورشیان و تعقیب و گریز آنها از غیرنظامیان خواسته شده است که در شرایط کنونی از منازل خود خارج نشوند.

این بیانیه می‌افزاید که جنگنده‌های نیروی هوایی نیز برای مقابله با شورشیان به پرواز درآمده و پایگاه‌های تیبا و سوبا در خارطوم را که متعلق به شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع است هدف حمله قرار داده‌اند.

این در حالیست که بنا به گزارش برخی رسانه‌ها پخش برنامه‌های تلویزیون سودان پس از شنیده شدن صدای تیراندازی به ناگهان قطع شده است.

واکنش‌های بین‌المللی برای درخواست توقف فوری درگیری‌ها

فلکر پرتس، فرستاده سازمان ملل در سودان روز شنبه از سربازان ارتش و شبه نظامیان خواست تا «فورا» به درگیری و نبردهای جاری در خارطوم و سایر نقاط کشور خاتمه دهند.

این درخواست در حالی مطرح شده که بالا گرفتن اختلاف میان دو فرمانده نظامی رقیب در سودان که یکی از آنها، ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم بر کشور و دیگری، ژنرال محمد حمدان دقلو، فرماندهی شبه‌نظامیان شورشی «نیروهای پشتیبانی سریع» را بر عهده دارد مقدمات یک جنگ چریکی داخلی را در این کشور فراهم کرده است.

در بیانیه نمایندگی سازمان ملل در سودان آمده است: «آقای پرتس با هر دو طرف مناقشه برای درخواست توقف فوری درگیری‌ها، حفظ امنیت مردم سودان و در امان ماندن کشور از اوج‌گیری خشونت تماس برقرار کرده است.»

جدا از سازمان ملل، بسیاری از کشورها و نهاد‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شدند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن نگران کننده خواندن درگیری‌ها در سودان خواستار توقف خشونت‌ها شد.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی خواستار «توقف فوری» خشونت‌ها در سودان شد.

در این پیام ضمن درخواست از همه طرف‌های مناقشه برای متوقف کردن فوری خشونت‌ها اعلام شده که هیچ یک از کارمندان سفارت آمریکا در خارطوم مفقود نشده‌اند.

کشورهای مصر، عربستاتن سعودی و قطر نیز در پیا‌م‌های ضمن دعوت از طرفین مناقشه به خویشتن‌داری خواستار توقف درگیری‌ها در سودان شدند.

درخواست شبه‌نظامیان از ارتش برای پیوستن به مردم

نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو از مردم و سربازان این کشور خواسته است که علیه شورای نظامی حاکم بپا خیزند.

معاون شورشی شورای نظامی حاکم بر سودان آنچه هم اکنون بواسطه حمله شبه‌نظامیان نیروی پشتیبانی سریع به مراکز مهم نظامی و دولتی در کشور جریان دارد را هزینه‌ای برای دموکراسی قلمداد کرده است.

آگهی

در مقابل، ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان، حاکم واقعی سودان از زمان کودتای ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، شبه‌نظامیان شورشی را که بدون هماهنگی با شورای نظامی اقدام به استقرار نیرو و خودروهای زرهی در نقاط مختلف کشور کرده به «دروغ» و «خیانت» متهم می‌کند.

عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو در جریان کودتا یک جبهه مشترک را برای بیرون راندن غیرنظامیان از قدرت تشکیل داده بودند اما با گذشت زمان، ژنرال حمدان دقلو به تدریج خواستار کنار آمدن با غیرنظامیان شد و کودتا را محکوم کرد.

بالا گرفتن اختلافات عمده میان دو فرمانده نظامی سودان اکنون این کشور را در آستانه یک جنگ داخلی واقعی قرار داده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ششمین روز درگیری‌ها در سودان؛ آمار کشته‌ها از ۲۷۰ نفر گذشت

بازداشت «تحت تعقیب‌ترین قاچاقچی انسان در جهان»؛ کیدان در سودان در دام افتاد

نقش پهپادهای ایران در منازعات؛ آیا پرنده‌های ایرانی توازن قوا را در جنگ داخلی سودان بر هم می‌زنند؟