امدادرسانی در قطر؛ از اطعام نیازمندان در رمضان تا نمایش مُد با هدف خیریه

امدادرسانی در قطر؛ از اطعام نیازمندان در رمضان تا نمایش مُد با هدف خیریه
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«هلال احمر قطر ۲۷ هزار داوطلب دارد که از اقشار مختلف اجتماع‌اند. آنها به‌خوبی تعلیم دیده‌اند و در بحران یا برای توزیع اقلام ضروری به این سازمان کمک می‌کنند. »

آگهی

پس از برگزاری موفقیت‌آمیز جام جهانی، شماری از سازمان‌های قطری مسیرشان را با اجرای طرح‌های نیکوکارانه ادامه می‌دهند.

نمایش بزرگ مد برای کمک به آموزش کودکان

درست پیش از فینال مسابقات جام جهانی یکی از بزرگترین نمایش‌های مُد دنیا در استادیوم ۹۷۴ قطر با هدفی نیکوکارانه برگزار شد. مراسم «سی‌.آر ران‌اِوِی» تلفیقی از مُد، موسیقی، ورزش و فرهنگ بود. لباس‌های ۱۵۰ طراح از ۶ قاره و ۵۰ کشور دنیا در این مراسم به نمایش درآمد. از جمله کارهای ۲۱ طراح ساکن قطر که بسیاری‌شان برای اولین بار در صحنه‌ای جهانی حضور می‌یافتند.

شرکت‌کنندگان این مراسم که ۲۰ هزار بلیط‌ آن همگی پیش‌فروش شده بود به گرمی از آن استقبال کردند و درآمد حاصل از این مراسم صرف حمایت از سازمان «پیش از هرچیز، آموزش» خواهد شد. این سازمان غیرانتفاعی قطری به میلیون‌ها کودک در ۵۹ کشور جهان کمک می‌کند.

طبق برآورد سازمان «پیش از هرچیز، آموزش» حدود ۶۰ میلیون کودک در دنیا از مدرسه محروم‌اند و درآمد حاصل از این مراسم در کشورهای مختلفی از جمله تانزانیا، سومالی، کلمبیا، برمه، افغانستان و غزه هزینه می‌شود.

Stephane Feuger
وعد محمد، طراح لباس قطریStephane Feuger

امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

سازمان هلال احمر قطر پس از وقوع زلزله ترکیه و سوریه بی‌درنگ آمادهٔ کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان شد. طبق گفتهٔ مسئولان این سازمان هدف اول آن بومی‌سازی فعالیت امداد و تأکید بر اهمیت مشارکت شهروندانِ هر کشور در این طرح‌هاست. چراکه هنگام وقوع بحران نخستین امدادگران مردم محلی‌اند، و چنانچه امدادرسان خارجی ناگزیر از ترک کشوری شوند افراد محلی قادرند برنامه‌های امداد را ادامه دهند.

فاطمهٔ عابدین، کارشناس مدیریت فجایع طبیعی در سازمان هلال احمر قطر دربارهٔ شیوهٔ برخورد با زلزلهٔ اخیر در ترکیه و سوریه می‌گوید: «هلال احمر قطر، اول کانون آموزش و مدیریت فاجعه را راه‌اندازی کرد، جایی که داوطلبان در آن اطلاعات مربوط به زلزله، پیامدهای بحران را دریافت می‌کردند، و از شمار حادثه‌دیدگان باخبر می‌شدند. و تیم‌های امداد ما نیز بلافاصله در ترکیه و سوریه با برآورد‌کردن نیازهای منطقه توزیع کمک‌های اولیه و اقلام لازم را آغاز کردند.»

 این سازمان در مرحلهٔ بعد، برای تدارکات و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان ۲ میلیون دلار بودجه دریافت کرد. هلال احمر قطر ۲۷ هزار داوطلب دارد که از اقشار مختلف اجتماع‌اند و تجارب متفاوتی دارند. آنها به‌خوبی تعلیم دیده‌اند و هنگام بحران یا وقتِ توزیع اقلام ضروری در داخل و خارج به این سازمان کمک می‌کنند.

Qatar Red Crescent Society
هلال احمر قطرQatar Red Crescent Society

اطعام نیازمندان در ماه رمضان؛ تقویت ارزش‌ها در جوانان

اکنون پنجمین سال است که سرآشپز عبدالله المرزوخی و دستیارانش با طرح «مطبخ خیریه» همکاری می‌کنند. آنها مشغول تهیهٔ افطاری برای نیازمندان‌اند. طی ماه رمضان در آشپزخانهٔ آنها هر روز غذا تهیه، و میان مستمندان توزیع می‌شود.

عبدالله می‌گوید: «من این غذا را با دل‌وجان می‌پزم چون این کار قبل از هرچیز صواب دارد. و باید با دیگران طوری رفتار کرد که می‌خواهیم با ما رفتار کنند. سیرکردن مردم نشان‌دهندهٔ شخصیت و سخاوت و انسانیت است.» 

این افطاری با مواد اولیه اهدایی مردم آماده شده و به کمک داوطلبان بسته‌بندی و توزیع می‌شود. «سازمان خیریهٔ قطر» در ماه رمضان شلوغ‌تر از همیشه است، و منظور از طرح‌های این سازمان کمک‌رسانی به جامعه و پشتیبانی از آن است.

هدف طرح‌‌های اخیر «سازمان خیریهٔ قطر» علاوه بر جذب و حفظ داوطلبان تعلیم‌دادن افراد برای کسب مهارت‌های مفید در کارهای بشردوستانه و مدیریت چنین برنامه‌هایی است، و گردانندگان این سازمان معتقدند که این کار سن‌وسال نمی‌شناسد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

جهان غذا در قطر؛ نقش واردات ادویه‌ و مواد اولیه در آشپزی سنتی