جهان غذا در قطر؛ نقش واردات ادویه‌ و مواد اولیه در آشپزی سنتی

جهان غذا در قطر؛ نقش واردات ادویه‌ و مواد اولیه در آشپزی سنتی
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

غذای هر کشور طعم فرهنگ و زندگی مردم آن کشور را دارد. طعم غذاهای بومی قطر نیز در نتیجه دادوستد تجاری و فرهنگی اهالی این کشور با مردمان ملل دیگر است.

قهوهٔ عربی؛ طعمی متفاوت برای ذائقه‌ای متفاوت

آگهی

سرآشپز معروفی گفته: «دستور غذا به‌خودی خود روح ندارد، شمای آشپز باید به آن روح و جان بدهید» و این کار در آشپزی ملل مختلف با ترکیب مواد اولیه اتفاق می‌افتد. غذای هر کشور طعم فرهنگ و زندگی مردم آن کشور را دارد. در قطر هم جز این نیست، و طعم غذاهای بومی این کشور در دادوستد با دیگر ملل پدید آمده‌اند.

قهوهٔ عربی قهوه احتمالا با همهٔ قهوه‌هایی که تا کنون خورده‌اید فرق دارد. این نوشیدنی رنگی مایل به زرد روشن دارد و طعمش خامه‌ای و لطیف است و کمی هم ادویه تند دارد.

خالد الرایض کارآفرین و کارشناس قهوه می‌گوید:‌ «قهوهٔ ما از یمن می‌آید، رنگش زرد است چون خیلی کم آن را تفت می‌دهند، ما قهوه را با هل و ادویه دیگر ترکیب می‌کنیم و بنابراین بوی کافئین با این عطرها مخلوط می‌شود.»

Euronews
تصویری از بازار ادویه در قطرEuronews

تجارت ادویه؛ بازاری که همچنان داغ است

رندا می‌گوید که‌ قطر چون کویری است خودکفا نبوده، و محصولات مختلف غذایی را از جاهای دیگر وارد کرده.

غذاهای سنتی قطر با تأثیر محصولات مختلف جهان در طول قرون‌ شکل گرفته‌اند. ادویه‌هایی نظیر زنجبیل، بادیان و فلفل سیاه از راه دریا، از شبه‌جزیرهٔ هند به اینجا آمده‌اند. زیره و سیر از کویرِ شام، و لیموی سیاه از عمان می‌آید، و با این‌که اینها در آشپزی قطر جاگیر شده‌اند میل به کشف و وارد‌ کردن ادویه و غذاهای تازه همچنان در کار است.

هر سال صدها فروشنده محصولات کشورشان را که شامل ادویه‌های تازه، غذاهای خاص و حتی عود و زیورآلات و صنایع دستی می‌شود در بازار تابستانی کاتارا ارائه می‌کنند. این بازار که به مدت دو هفته برگزار می‌شود این امکان را به ساکنان قطر می‌دهد که خوارکی‌های خوشمزه فراوانی را بچشند و به خانه ببرند.

یونس قَلاب یمنی استاد تلفیق ادویه‌هاست، و بیش از یک دهه است که بهترین محصولاتش از جمله ادویهٔ مخلوط و عسل را در این بازار عرضه می‌کند. سیهام کارشناس ۷۸ سالهٔ تغذیه عاشق خوراک‌های ارگانیک است و در مزرعه‌‌اش در شمال لبنان، محصولاتی نظیر پنیر و روغن زیتون و نان تولید می‌کند. کسانی نظیر سیهم و یونس اقلام خوراکی خوشمزه‌شان را سال آینده هم اینجا عرضه می‌کنند؛ چه پنیر ارگانیک لبنان باشد چه عسل ممتاز یمن.

Euronews
تصویری از غذاهای سنتی قطرEuronews

تهیهٔ‌ غذاهای سالم با بهبود دستور پخت غذاهای سنتی

رندا شیخ، کارشناس غذا چهار نوع از انواعِ فراوان غذاهای قطری‌ را معرفی می‌کند: مکبوس که نوعی ادویه‌پلو با مرغ یا گوشت است، سالونا که نوعی تاس کباب عربی به شمار می‌رود، مضروبه که پورهٔ مرغ و سبزیجات است، و هریسه که نوعی حلیم است و تهیه‌اش وقت زیادی می‌برد.

از سوی دیگر، نور المزروعی سرآشپز قطری است که حساسیتش به برخی خوراکی‌ها سبب شده دستور تهیهٔ برخی از همین غذاهای سنتی را بهبود ببخشد. او می‌گوید: «شاید برای شما عجیب باشد، اما همین غذاهای سنتی را وقتی به شیوهٔ درستی بپزیم هم سالم‌اند و هم غذای همهٔ خانواده.»

او دربارهٔ انگیزهٔ کارش می‌گوید: « بعضی‌ها دنبال کربوهیدرات‌های متفاوت و سالم‌اند. من سعی کردم این غذا را با کینووا و گندم سیاه درست کنم، و حاصلش خیلی خوب شد. نباید کسی غذایی را ببیند و چون حساسیت غذایی دارد نتواند آن را بخورد. بنابراین به‌نظرم شما حق دارید غذا بخورید، یعنی به‌شیوه‌ای غذا بخورید که با آلرژی‌تان تداخل نداشته باشد. پس غذاهای من شامل افراد بیشتری می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

تلاش قطر برای حفظ و احیای گونه‌های جانوری در معرض خطر

امدادرسانی در قطر؛ از اطعام نیازمندان در رمضان تا نمایش مُد با هدف خیریه