گروه هفت در ژاپن؛ اعضا پس از اظهارات بحث‌برانگیز ماکرون خواهان رویکرد واحد در قبال چین شدند

از چپ، انریکه مورا معاون دبیرکل اتحادیه اروپا، وزرای خارجه بریتانیا، آلمان، ایالات متحده، ژاپن، کانادا و  فرانسه در نشست گروه هفت در ژاپن به تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۳.
از چپ، انریکه مورا معاون دبیرکل اتحادیه اروپا، وزرای خارجه بریتانیا، آلمان، ایالات متحده، ژاپن، کانادا و فرانسه در نشست گروه هفت در ژاپن به تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۳. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزرای امور خارجه کشورهای جی-هفت در صدد هستند تا از جنجال ایجاد شده در پی سفر ماکرون به پکن عبور کنند. ماکرون در این سفر گفته بود که اروپا باید از «بحرانی که به ما ربطی ندارد» اجتناب کند.

آگهی

وزرای امور خارجه گروه هفت کشور بزرگ صنعتی موسوم به «جی-۷» روز دوشنبه نشست خود را در ژاپن را در حالی ادامه می‌دهند که می‌خواهند پس از اظهارات جنجالی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوی فرانسه، به رویکردی هماهنگ و یکدست در مورد نگرانی‌ها در قبال تهدیدهای فزاینده چین علیه تایوان و آزمایش‌های بی حد و حساب موشک‌های دوربرد کره شمالی دست یابند.

کشوهای عضو گروه هفت شامل ژاپن، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا در مورد راه‌های تقویت حمایت از اوکراین و فشار بر روسیه نیز همفکری می‌کنند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی که همراه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست حضور دارد، هدف دولت بایدن جلب حمایت‌ها به سوی اوکراین از جمله توجه به ابتکار بزرگ نشست سال گذشته جی-هفت در آلمان در خصوص زیرساخت‌های انرژی اوکراین و همچنین تضمین تداوم ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف برای تقویت توانایی‌های بلندمدت اوکراین است. این مقام اضافه کرد که تشدید تحریم‌های اقتصادی و مالی که برای اولین بار توسط کشورهای عضو در دسامبر ۲۰۲۱ یعنی قبل از شروع جنگ اعمال شده بود نیز یک اولویت خواهد بود.

رویکردهای متفاوت به نقش چین در تحولات جهانی

یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه ژاپن گفت که جهان در «نقطه عطف» نبرد در اوکراین قرار دارد و باید «قاطعانه هر گونه تلاش‌ یکجانبه برای تغییر وضع موجود با استفاده از ابزار زور، و تجاوز به اوکراین و تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را رد کند». هایاشی خواستار ادامه گفت‌وگو با چین در مورد بسیاری از چالش‌های جهانی‌ از جمله تجارت جهانی، امور مالی و تلاش‌های اقلیمی شد که مشارکت پکن در آنها حیاتی به نظر می‌رسد.

رهبران و وزرای خارجه کشورهای فرانسه و آلمان اخیرا دیدارهای با همتایان خود در چین داشته‌اند و انتظار می‌رود که وزرای خارجه این کشورها در مورد برداشت‌های خود از موضع چین در مورد مسائل متعدد از جمله کره شمالی و همچنین جنگ در اوکراین به تبادل نظر بپردازند. دیپلمات‌ها همچنین به دنبال رسیدگی به موضع تهاجمی‌ترشده‌ی اخیر چین در خصوص تایوان به عنوان یک دموکراسی خودگردان هستند.

چین اخیرا هواپیماها و کشتی‌های جنگی خود را برای شبیه‌سازی محاصره تایوان به منطقه اعزام کرده بود. پکن همچنین به سرعت در حال افزایش شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود است و موضع سخت‌تری در مورد ادعای خود در مور د دریای جنوبی چین اتخاذ کرده و سناریویی از رویارویی قریب الوقوع در این ناحیه را در ذهن دارد.

وزرای امور خارجه کشورهای جی-هفت در صدد هستند تا از جنجال ایجاد شده در پی سفر ماکرون به پکن عبور کنند. ماکرون در این سفر گفته بود که  اروپا باید از «بحرانی که به ما ربطی ندارد» اجتناب کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جت روسیه مهمات خود را «به صورت تصادفی» روی شهر خودی پرتاب کرد

زلنسکی با هواپیمای فرانسه وارد ژاپن شد؛ گروه هفت: با «اقتصاد قهری» هر کشوری مقابله می‌کنیم

معترضان ژاپنی ماهیت گروه ۷ را زیر سوال بردند؛ «نه به نشست امپریالیستی جی هفت»