سفر وزیر امور خارجه اوکراین به عراق؛ کولِبا در بغداد به دنبال چیست؟

دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین
دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عراق که روابط اقتصادی مهمی با کی‌یف و مسکو دارد از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون تلاش کرده است تا موضعی بی‌طرفانه در قبال این بحران اتخاذ کند.

آگهی

دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین برای نخستین بار پس از تهاجم نظامی روسیه و آغاز جنگ در کشورش به عراق سفر می کند.

مقامات عراقی روز یکشنبه با تایید این خبر اعلام کردند که وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه در همین راستا وارد بغداد خواهد شد.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که دمیترو کولِبا قرار است روز در این سفر با فواد حسین، همتای عراقی خود و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کند.

بر اساس این بیانیه، سفر وزیر امور خارجه اوکراین به بغداد در چارچوب تقویت روابط دوجانبه صورت خواهد گرفت.

بنا به اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، دو طرف قرار است در جریان گفتگوها موضوعات مختلف و نیز چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دهند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که نخست وزیر عراق و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یک هفته پیش با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کرده بودند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در این مکالمه تلفنی ضمن اشاره به جنگی که از ماه فوریه سال گذشته در اوکراین آغاز شده و ثبت این کشور را بر هم زده، بر اهمیت دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز و مبتنی بر گفتگو برای پایان دادن به این بحران تاکید کرده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

عراق که روابط اقتصادی مهمی با کی‌یف و مسکو دارد از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون تلاش کرده است تا موضعی بی‌طرفانه در قبال این بحران اتخاذ کند.

از سوی دیگر، بغداد طی ماه‌های اخیر صحنه رفت‌ و آمد‌های متعدد دیپلماتیک بوده است؛ رهبران عراقی ماه فوریه میزبان سرگئی لاوروف، رئیس دیپلماسی روسیه بودند.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در جریان سفر همتای روس خود بر موضع کشورش مبنی بر برقراری «آتش بس به منظور آغاز مذاکرات بین دو طرف» تاکید کرده بود.

بغداد در ابتدای سال جاری میلادی میزبان وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران و همچنین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد بود.

عراق در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز در اقدامی بی‌سابقه دست به میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی، دو رقیب بزرگ منطقه‌ای زده بود.

این دو کشور ماه مارس گذشته در تداوم رایزنی‌های پیشین در عراق، اینبار با میانجی‌گری پکن از تصمیم برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خبر دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس‌جمهوری عراق: اختلافات در یک حکومت دموکراتیک شیرین‌تر از آرامش در لوای دیکتاتوری است

فرانسه و عراق بر سر تقویت «همکاری‌های استراتژیک» در زمینه انرژی توافق کردند

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند