رئیس‌جمهوری عراق: اختلافات در یک حکومت دموکراتیک شیرین‌تر از آرامش در لوای دیکتاتوری است

iraqi president
iraqi president Copyright Jerome Delay/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Jerome Delay/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عبدللطیف رشید که در ساختمان ریاست جمهوری، در کاخ سابق صدام حسین با آسوشیتدپرس گفتگو می‌کرد اعلام کرد که «با وجود بحران‌های عظیمی که پس از سقوط حکومت صدام نصیب مردم شد، حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا و بریتانیا به دلیل وحشیگری دیکتاتورسابق عراق ضروری بود.»

آگهی

نزدیک به دو دهه از سرنگونی رژیم بعث عراق و برکناری صدام حسین، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور از قدرت می گذرد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه با عبداللطیف رشید، رئیس جمهوری عراق گفتگویی انجام داده است. 

عبداللطیف رشید به این خبرگزاری گفت که «عراق پس از غلبه بر سختی‌های دو دهه گذشته، آماده می‌شود تا زندگی روزمره مردمانش را بهبود ببخشد.»

 به گفته رئیس جمهوری عراق این سختی‌ها شامل سال‌ها «مقاومت در برابر نیروهای خارجی، خشونت بین سنی و شیعه و حملات داعش» می‌شود. 

آقای رشید گفت: « صلح و امنیت در سراسر کشور حاکم است و بسیار خوشحال خواهم شد که رسانه‌ها به جای ارائه تصویری از عراق به عنوان یک منطقه جنگی، از صلح و امنیت در سراسر کشور صحبت کنند.»

هرچند درگیری‌ها در عراق کاهش یافته است اما پیش از انتخابات اکتبر ۲۰۲۱، این کشور شاهد اعتراضات ضدحکومتی و حملات راکتی از سوی نیروهای تحت حمایت ایران بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فکر می‌کنم افسانه دروغین این بود که وقتی صدام برکنار شود، عراق بهشت می‌شود.
عبداللطیف رشید
رئیس‌جمهوری عراق

با وجود ثروت عظیم نفتی عراق، زیرساخت های این کشور به دلیل چهار دهه جنگ خارجی و داخلی نابود شده‌اند. 

نیروگاه‌های برق کشور قدرت تامین برق شبانه روزی شهروندان را ندارند. پروژه های حمل و نقل عمومی، از جمله متروی بغداد که مدت‌ها وعده آن داده شده بود، هنوز تکمیل نشده‌اند. 

منتقدان دولت می گویند که عدم تامین برق شبانه روزی شهروندان نتیجه فساد مدیران محلی و دولتی است. فسادی که ریشه در سیستم تقسیم قدرت فرقه‌ای در کشور دارد.

کردها، سنی‌ها، مسیحیان، شیعیان، همه مخالف صدام بودند و از اینکه آمریکا و متحدانش برای نجات عراق آمدند از این کشور قدردانی کردند.
عبداللطیف رشید
رئیس‌جمهوری عراق

عبدللطیف رشید که در ساختمان ریاست جمهوری، در کاخ سابق صدام حسین با آسوشیتدپرس گفتگو می‌کرد اعلام کرد که «با وجود بحران‌های عظیمی که پس از سقوط حکومت صدام نصیب مردم شد، حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا و بریتانیا به دلیل وحشیگری دیکتاتورسابق عراق ضروری بود.» 

او گفت معتقد است اکثر عراقی‌ها، «از جمله کردها، سنی‌ها، مسیحیان، شیعیان، همه مخالف صدام بودند و از اینکه آمریکا و متحدانش برای نجات عراق آمدند از این کشور قدردانی کردند.» 

عبدللطیف رشید گفت: «بدیهی است که برخی چیزها آنطور که ما امیدوار بودیم پیش نرفت. هیچ کس انتظار حمله داعش (گروه دولت اسلامی) و خودروهای بمب‌گذاری شده را نداشت. باید از همان ابتدا کنترل می‌شد. باید از همان ابتدا مطالعه و برنامه‌ریزی می‌شد. من فکر می‌کنم افسانه دروغین این بود که وقتی صدام برکنار شود، عراق بهشت می‌شود.»

عبدللطیف رشید در سخنان خود تاکید کرد که «حتی تنش ها بواسطه اختلافات در یک آزادی و دموکراسی صد بار از یک حکومت دیکتاتوری بهتر و شیرین‌تر است چرا که زمان برای بازسازی و نوسازی عادلانه وجود دارد.»

با وجود این سخنان رئیس جمهوری عراق، تظاهرات گسترده ضد دولتی که در اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد، با سرکوب گسترده معترضان خاموش شد. صدها تن از معترضان توسط نیروهای امنیتی و گروه های مسلح مورد حمایت دولت کشته شدند.

عبدللطیف رشید دراین باره اذعان کرد که «هنوز درگیری‌هایی وجود دارد، اما از عراقی‌ها، به ویژه نسل جوان‌تر می‌خواهم که صبور و به آینده ایمان داشته باشند.» رئیس جمهوری عراق در پایان این مصاحبه گفت: «ما چاره‌ای جز زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر نداریم و تنها انتخابات دموکراتیک است که سرنوشت ملت را تعیین می‌کند.»

عبدللطیف رشید از ماه اکتبر گذشته رئیس جمهوری عراق است. بر اساس ترتیبات غیررسمی تقسیم قدرت در عراق، رئیس جمهوری این کشور همیشه یک کرد، نخست وزیر یک شیعه و رئیس مجلس همواره یک سنی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر وزیر امور خارجه اوکراین به عراق؛ کولِبا در بغداد به دنبال چیست؟

تلاش قطر برای به‌دست‌آوردن سهم ۳۰ درصدی از سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد دلاری شرکت توتال در عراق

نخست‌وزیر عراق از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد