نخست وزیر عراق برای گفتگو با ماکرون بر سر انرژی و امنیت به فرانسه سفر می‌کند

محمد شياع السوداني، نخست‌وزیر عراق؛ بغداد ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲
محمد شياع السوداني، نخست‌وزیر عراق؛ بغداد ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق روز پنج‌شنبه ۲۵ ژانویه به دعوت رسمی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به پاریس خواهد‌آمد تا در مورد «تقویت روابط دو کشورِ دوست» و نیز مسائل انرژی و امنیت گفتگو کنند.

آگهی

نخست وزیر عراق و رئیس‌جمهوری فرانسه برای گفتگو درباره دو مساله انرژی و امنیت دیدار خواهند کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق روز پنج‌شنبه ۲۵ ژانویه به دعوت رسمی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در پاریس با او در مورد «تقویت روابط دو کشورِ دوست» و نیز مسائل انرژی و امنیت گفتگو می‌کند.

این دیدار در حالی انجام خواهد شد که آقای السودان به دنبال شرکایی است که جان تازه‌ای به بخش انرژی عراق ببخشند. شبکه‌برق عراق فرسوده و قربانی فساد مالی است. 

نخست‌وزیر عراق در پاسخ به پرسش‌های خبرگزاری فرانسه توضیح داد که «عراق در پاریس، به دنبال فعال کردن توافقنامه‌های منعقد شده بین دو کشور به‌ویژه در بخش‌های حمل و نقل، انرژی و سرمایه‌گذاری خواهد‌ بود.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سرمایه‌گذاری فرانسه در عراق

کمپانی توتال انرژی در سال ۲۰۲۱ یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری با عراق امضا کرده‌ بود.

قرارداد با این شرکت بزرگ فرانسوی شامل امکان‌ ساختِ واحدهای جمع‌آوری و فرآوری گاز نفتی برای تولید برق می‌شود. در همین راستا ساخت یک نیروگاه خورشیدی فتو-ولتائیک در جنوب عراق با قابلیت تولید یک گیگاوات برق نیز برنامه ریزی شده‌ است.

السودانی در آستانه دیدار با رئیس‌جمهوری فرانسه نسبت به «همکاری امنیتی بین دو کشور همچون آموزش و توسعه‌ قابلیت‌های امنیتی عراق و نیز خرید تسلیحات» ابراز امیدواری کرد.

امانوئل ماکرون نیز در دو سفر خود به عراق در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بعد از سال ۲۰۱۷ بر روی این کشور خاورمیانه سرمایه گذاری ویژه‌ای کرده است. ماکرون در جریان یک کنفرانس منطقه‌ای در دسامبر ۲۰۲۲ از بغداد خواست تا راهی غیر از «الگوی دیکته شده از سوی خارج» را در پیش گیرد.

دولت فعلی عراق توسط احزاب طرفدار ایران که اکثریت پارلمان عراق را در دست‌ دارند، حمایت می‌شود. عراق بارها توانسته است تا با سازماندهی چندین دور گفتگو در بغداد بین ایران و عربستان سعودی که روابط خود را از سال ۲۰۱۶ قطع کرده‌اند، نقش میانجی‌ را ایفا کند.

آخرین دیدار در همین‌ راستا به آوریل ۲۰۲۲ برمی گردد. آقای السودانی هنوز تاریخی را برای از سرگیری مجدد این مذاکرات تعیین نکرده است. اما او در همین‌باره تاکید کرده است که «عراق آماده ادامه این تلاش‌ها در راستای ثبات منطقه خاورمیانه» است. 

وی گفته که بر این باور است که ایران و عربستان سعودی «آماده از سرگیری گفتگو» هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اداره آمار اروپا: تجارت اتحادیه اروپا با روسیه به شدت کاهش یافته است

توصیه واشنگتن به اوکراین: تا زمان دریافت تسلیحات جدید و آموزش نیروها از حمله بزرگ دست بکشید

اعتصاب گسترده در فرانسه پروازهای سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار داد