اداره آمار اروپا: تجارت اتحادیه اروپا با روسیه به شدت کاهش یافته است

خطوط انتقال انرژی نورد استریم-۲ در آلمان به تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۲۲
خطوط انتقال انرژی نورد استریم-۲ در آلمان به تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تجارت اتحادیه اروپا با روسیه همزمان با تهاجم نظامی مسکو به اوکراین به شدت تحت الشعاع قرار گرفته است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای واردات و صادرات چندین محصول محدودیت‌هایی را اعمال کردند.

آگهی

تجارت اتحادیه اروپا با روسیه همزمان با تهاجم نظامی مسکو به اوکراین به شدت تحت الشعاع قرار گرفته است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای واردات و صادرات چندین محصول محدودیت‌هایی را اعمال کردند.

بنا بر اداره آمار اروپا موسوم به «یورواستات» که زیر نظر کمیسیون اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند، به خوبی می‌توان دریافت که پس از گذشت چند ماه از اعمال قوانین محدود کننده، اثرات آن به ویژه در ماه‌های اخیر تا چه حد بوده است و کدام اقلام اثرپذیری بیشتری نسبت به سایر کالاها داشته‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا به گزارشی که روز ۲۵ ژانویه منتشر شده است، با در نظر گرفتن «ارزش تعدیل شده فصلی»، چه در حوزه صادرات به روسیه و چه در حوزه واردات به داخل مرزهای اتحادیه اروپا، شاهد کاهش قابل توجه حجم مبادلات هستیم.

بدین ترتیب بین ماه فوریه ۲۰۲۲ (آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین) تا سپتامبر همان سال، سهم روسیه از میزان کل واردات کشورهای خارجی از اتحادیه اروپایی از ۶.۴ درصد به ۳.۸ درصد کاهش یافته است. در همین مدت، صادرات روسیه به کشورهای اتحادیه اروپایی نیز از ۲.۳ درصد به ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

کسری تجاری اتحادیه اروپا در برابر روسیه (ما به تفاوت ارزش کالایی صادر شده با ارزش کالایی وارد شده) در مارس ۲۰۲۲ معادل ۱۹.۶ میلیارد یورو بوده است که این رقم نیز به تدریج کاهش یافت تا اینکه در سپتامبر ۲۰۲۲ به رقم ۹.۷ میلیارد یورو رسید.

از سوی دیگر با نگاهی به سهم روسیه از میزان کل کالاهای خارجی وارده شده به داخل مرزهای اتحادیه اروپایی می‌توان دریافت که شش محصول کلیدی اعم از زغال سنگ، گاز طبیعی، نفت خام، کود، آهن و فولاد با کاهش شدیدی روبرو شده و در عین حال واردات نیکل از روسیه اندکی افزایش یافته است.

به طور خاص بیشترین کاهش واردات برای زغال سنگ (از ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲)، گاز طبیعی (از ۳۶ درصد به ۱۸ درصد)، کودهای شیمیایی (از ۲۹ درصد به ۱۷ درصد) و آهن و فولاد (از ۱۶ درصد تا ۵ درصد) ثبت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید حملات هوایی روسیه به مناطق غیرنظامی؛ آژیر خطر در سراسر اوکراین به صدا درآمد

نخست وزیر عراق برای گفتگو با ماکرون بر سر انرژی و امنیت به فرانسه سفر می‌کند

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟