یاکوف آمیدرور: اسرائیل باید بدون آمریکا برای حمله به ایران آماده شود؛ سپاه: پایان اسرائیل نزدیک است

جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی در رزمایش مشترک دو کشور در آسمان اسرائیل
جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی در رزمایش مشترک دو کشور در آسمان اسرائیل Copyright ای پی
Copyright ای پی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل با اشاره به بالاگرفتن احتمال رویارویی نظامی با ایران گفته است که تل‌آویو ممکن است بدون کمک ایالات متحده به ایران حمله کند.

آگهی

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل با اشاره به بالاگرفتن احتمال رویارویی نظامی با ایران می‌گوید که تل‌آویو ممکن است بدون کمک آمریکا به ایران حمله کند.

«یاکوف آمیدرور» این سخنان را روز پنجشنبه در گفتگو با یک شبکه رادیویی اسرائیلی عنوان کرده و نشریه تایمز اسرائیل نیز آنرا منعکس کرده است.

آقای آمیدرور در این گفتگو تاکید کرده است که جنگ با ایران به طور فزاینده‌ای محتمل است و احتمال خیم‌تر شدن شرایط با توجه به تحولات جهانی بیش از همیشه است.

این مسئول امنیتی سابق اسرائیل در این خصوص به عواملی چون «تنش‌های اخیر، چشم‌انداز متغیر خاورمیانه و جابجایی اولویت‌های آمریکا» اشاره می‌کند که از دیدگاه وی شرایط را برای وخیم‌تر کردن اوضاع فراهم کرده است.

مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل همچنین در این گفتگو به توافق‌های صورت گرفته میان تهران و کشورهای عربی در زمینه تنش‌زدایی و برقراری مجدد روابط اشاره می‌کند و می‌گوید که ایران اکنون از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار شده است.

وی سپس با یادآوری این نکته که «جنگ بسیار نزدیک‌تر از صلح است» می‌افزاید: «ما باید برای جنگ آماده شویم؛ ممکن است اسرائیل به نقطه‌ای برسد که بدون کمک آمریکا مجبور به حمله به ایران شود.»

یاکوف آمیدرور از جمله فرماندهان نظامی جنگ‌طلب سابق اسرائیل که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در زمان نخست وزیر بنیامین نتانیاهو ریاست شورای امنیت ملی این کشور را برعهده داشت.

این مقام پرنفوذ نظامی و امنیتی پیش از این دوره نیز ریاست اداره اطلاعات نظامی نیروهای دفاعی اسرائیل را بر عهده داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شده که «آمریکا دیگر همان آمریکای سابق نیست و ایرانی‌ها متوجه این موضوع شده‌اند.»

آقای آمیدرور سپس می‌افزاید: آمریکا مسائل پیچیده تر و بزرگتری نسبت به خاورمیانه را در اولویت خود دارد و بقیه جهان نیز اسرائیل را متفاوت از گذشته می بینند.

او تاکید کرد: «ایرانی‌ها به شدت برای ایجاد تنش و آشوب فشار می آورند. ما قبلاً چنین چیزی را ندیده بودیم. همه چیز به نقطه جوش رسیده است و حتی اگر هنوز فوران آتشفشان را ندیده‌ایم، به این معنی نیست که همه چیز در درون آرام است.»

تایمز اسرائیل در گزارش خود با اشاره به تنش‌ها و درگیری‌هایی که منشا آن از جنوب لبنان و نوار غزه بود به نوعی این بخش از سخنان یاکوف آمیدرور را که ایران به دنبال تنش‌آفرینی است منعکس می‌کند و می‌افزاید: اسرائیل هفته گذشته پس از شلیک ۳۴ موشک از سوی گروه‌های فلسطینی به مواضع حماس در جنوب لبنان حمله کرد و روز یکشنبه نیز در پاسخ به شلیک شش موشک به سمت بلندی‌های جولان، به اهدافی در سوریه حمله کرد.

فرمانده سپاه پاسداران: از سوریه و لبنان بر سر صهیونیست‌ها موشک می‌بارد

حملات اخیر از سوریه، جنوب لبنان و راکت‌های شلیک شده از سوی نوار غزه به سوی شمال اسرائیل با استقبال مقامات نظامی ایران همراه شده است.

فرمانده سپاه پاسداران ایران روز جمعه طی سخنانی به مناسبت «روز قدس» با اشاره به آنچه وی «موشک‌باران صهیونیست‌ها از سمت سوریه و لبنان» خواند، مدعی شد که «سقوط اسرائیل نزدیک است».

آقای سلامی سپس با طرح این ادعا که ایالات متحده از منطقه اخراج شده و دیگر «جایی برای قدرت‌نمایی و عرض اندام، نفوذ، سیطره سیاسی برای او باقی نمانده است» تاکید کرد که آمریکا در حال حاضر توان حمایت از اسرائیل را ندارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در این خصوص تصریح کرد: «امروز نتوانستن آمریکا به نخواستن او در حمایت از رژیم صهیونیستی تبدیل شده است، مقامات رژیم صهیونیستی اذن ملاقات در آمریکا با رئیس جمهور آن کشور را ندارند. یعنی شکست‌های این رژیم‌ها آنقدر آشکار است که انسجامشان را از هم گسیخته است. جبهه استکبار گسسته شده و دیگر چسبی که آنها را به هم متصل می‌کرد توانایی کنار هم نگه داشتن این قدرت‌ها را ندارند.»

حسین سلامی سپس ضمن اشاره به رویه گذشته کشورهای عربی منطقه برای عادی سازی روابط با اسرائیل گفت که این رویکرد برای کشورهای یاد شده اکنون به یک «شرمساری ملی و عربی» تبدیل شده و این دوره به پایان رسیده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری‌های جدید در مسجد الاقصی؛ پلیس اسرائیل: بیش از ۳۵۰ فلسطینی بازداشت شدند

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟