نیویورک‌تایمز: هوافضای سپاه پاسداران ایران آماده حمله پهپادی به کشتی‌های اسرائیلی است

پهپادهای ساخت ایران
پهپادهای ساخت ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به نقل از ۲ مقام ارشد اطلاعاتی غربی نوشت که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا بر این نظرند که ایران قصد دارد برای انتقام کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران در سوریه به کشتی‌های تجاری اسرائیلی حمله کند.

آگهی

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به نقل از ۲ مقام ارشد اطلاعاتی غربی نوشت که دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا بر این نظرند که ایران قصد دارد در انتقام خون دو عضو سپاه پاسداران که در سوریه کشته شدند به کشتی‌های تجاری اسرائیلی حمله کند.

بنا به گزارش این روزنامه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران در حال آماده شدن برای حملات پهپادی به کشتی‌های اسرائیلی در خلیج فارس و دریای عمان است.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک استراتژیست نزدیک به سپاه پاسداران ایران نوشت که حمله به کشتی‌های اسرائیلی با هدف انتقام کشته شدن دو عضو این نیرو پس از حملات هوایی منتسب به اسرائیل در ماه مارس برنامه‌ریزی شده است.

به گفته دو مقام ارشد اطلاعاتی غربی، ارتش آمریکا درباره یک حمله قریب‌الوقوع به کشتی‌های اسرائیلی به مقام‌های دفاعی اسرائیل هشدار داده است.

آن‌ها گفتند که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز پنج‌شنبه به مقام‌های دفاعی اسرائیل اعلام کرده‌ که سپاه پاسداران ایران آماده حمله به کشتی‌های اسرائیلی است، خبری که توسط یک کارمند ارشد کشتی‌رانی اسرائیل تأیید شد.

آمریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته ایران را به حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری متهم کرده‌اند اما تهران همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.

گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در حالی منتشر شده که بنا به اعلام ارتش آمریکا، زیردریایی هسته‌ای «یو‌اس‌اس فلوریدا» عازم خلیج فارس شده است تا به «تضمین امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.»

تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین گفت که این زیردریایی موشک‌انداز که قابلیت حمل ۱۵۴ موشک تاماهاوک دارد به نیروهای این ناوگان در خلیج فارس می‌پیوندد. واشنگتن معمولا مکان زیردریایی‌های خود را در حالی که در دریا هستند، فاش نمی‌کند.

اعزام زیردریایی هسته‌ای «یو‌اس‌اس فلوریدا» به خلیج فارس با تشدید تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو و در بحبوحه افزایش خشونت‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها انجام شده است.

در همین زمینه برخی از تحلیلگران اسرائیلی بر این نظرند که شلیک موشک از لبنان، غزه و سوریه به سمت اسرائیل، نشان‌دهنده استراتژی تهران برای مقابله با تل‌آویو است.

به گفته این گروه از تحلیلگران، «اگرچه ممکن است گروه‌های مختلفی پشت حملات موشکی به اسرائیل باشند، اما احتمالاً همه این گروه‌ها با ایران مرتبط هستند.»

آن‌ها همچنین از استقرار شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه به عنوان یک عنصر «تهدیدکننده» برای اسرائیل نام می‌برند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

برخی گزارش‌ها اسرائیل را مسئول حملات هوایی به سوریه و کشته شدن هواداران بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور معرفی می‌کنند، حملاتی که اسرائیل یا مسئولیت آنها را برعهده نمی‌گیرد یا اغلب درباره چنین حملاتی سکوت اختیار می‌کند.

ارتش اسرائیل اگرچه به عنوان یک قاعده کلی در مورد عملیات خاص در سوریه اظهار نظر نمی‌کند اما اذعان کرده که در دهه گذشته صدها سورتی پرواز علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در این کشور انجام داده است که تلاش می‌کنند جای پایی در این سوریه به دست آورند.

در هر حال حملات هوایی منتسب به اسرائیل بارها سامانه‌های راداری و پدافند هوایی سوریه را هدف قرار داده‌اند. ایران، متحد کلیدی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرده که فقط مستشاران نظامی‌اش در این کشور مستقر هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هدف‌گیری فرمانده سپاه در یورش هفتادم؛ اسرائیل در ۲۰۲۳ چند حمله به سوریه کرد و چه تلفاتی به بار آورد؟

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

فرو ریختن پل کلیدی در بالتیمور؛ جستجو برای پیدا کردن مفقودین حادثه ادامه دارد